Hyvinvointi

Pieniä treenivaivoja

Teksti: Anna.fi

Syksyn tullen moni innostuu taas aloittamaan säännöllisen liikunnan. Yhtäkkinen aktiivisuus saattaa aluksi rasittaa harjoitteluun tottumatonta kehoa ikävillä pikku vaivoilla. Treeni-iloa pystyy kuitenkin lisäämään pienin vinkein.

Pieniä treenivaivoja

Rakot

Rakot ja hiertymät ovat ikäviä ja kipeitä pieniä vaivoja, jotka syntyvät hankauksesta. Hiertymiä voi estää kunnollisilla jalkineilla, jotka ovat oikean kokoiset ja malliset. Myös sukkien laatuun kannattaa kiinnittää huomiota. Yhtenä ratkaisuna voi olla esimerkiksi niin kutsutut tuubi-sukat, joissa ei ole ollenkaan kantapäätä. Jos rakko on kuitenkin jo ehtinyt alkaa muodostua, niin peitä se esim. apteekista saatavalla tekoiholla tai laastarilla. Ison rakon voi puhkaista steriloidulla neulalla ja puhdistaa alue antiseptisella liuoksella. Puhkaistu rakko kannattaa lopuksi peittää esimerkiksi sideharsolla.

Lihaskipu

Ensimmäiset lihaskivun oireet ilmentyvät yleensä 24 tunnin sisällä harjoittelusta. Kipu syntyy lihakseen muodostuneista maitohapoista tai pienistä mikrorepeämistä. Pitkän harjoittelutauon jälkeen lihaskipua ei pysty täysin välttämään, mutta aloittamalla harjoittelun varovaisesti ja lisäämällä hiljalleen tehoa, sitä pystyy ainakin vähentämään. Toinen tärkeä asia on lihasten huolellinen venyttely. Apua lihaskipuun on luvassa myös hieronnasta.

Lihaskrampit

Kramppi on tahdosta riippumaton voimakas lihassupistus. Yleensä hermostomme välittää lihaksille tiedon, milloin tulee supistua ja milloin rentoutua. Krampit syntyvät, kun lihaksemme ”kieltäytyvät” rentoutumasta. Normaali lihasten kontrollimekanismi pettää ja seurauksena on usein hyvinkin kivulias lihassupistus. Välittömänä apuna on lihaksen venytys ja sen jälkeen hieronta. Tämä ei kuitenkaan auta krampin syntymisen syyhyn. Usein ongelma on suola- ja nestetasapainossa ja tärkeintä olisikin lisätä veden juontia sekä nauttia kalsiumia ja magnesiumia. Yksi hyvä apu on kivennäisveden juominen, sillä se sisältää itsessään suoloja.

Pyörähtänyt nilkka

Pelejä pelattaessa nilkat ja polvet ovat kovalla koetuksella. Nopeat käännökset, suunnanvaihdot ja kurotukset saattavat johtaa nilkan pyörähdykseen tai polven vääntymiseen. Tällöin tärkeää on saada mahdollisimman pikainen ensiapu. Tuttu apu löytyy kirjainyhdistelmästä KKK eli kylmähoito, kohoasento ja kompressio (paine). Jääpussi siis kipeään kohtaan, raaja ylös ja esimerkiksi ideaaliside puristamaan ja näin ehkäisemään turvotuksen syntyä. Tämän jälkeen vamman laatua tulee tarkkailla ja vakavammissa tapauksissa lähteä näyttämään lääkärille. Hyvä ennaltaehkäisynä auttaa hyvien ja tukevien jalkineiden hankinta. Joskus myös nilkkatuista tai teippauksesta löytyy apua esim. löysiin nilkkoihin.

Lähde: Brian J. Sharkey: Fitness and Health

Teksti: Sanna Mönkkönen / tuuli.net 16.2.05

X