90-luvulla kaikkien rohdoskaapissa oli auringonhattu-uutetta ja lasissa poreili Beroccaa – muistatko suuret luontaistuotevillitykset?
90-luvun luontaistuotebuumi ihastutti yksiä ja yökötti toisia. Muistatko nämä 6 klassikkoa?
90-luvun luontaistuotebuumi ihastutti yksiä ja yökötti toisia. Muistatko nämä 6 klassikkoa?
Berocca
Vitamiinilisä Berocca auttoi suomalaisia jaksamaan jo kultaisella 90-luvulla. Ikonisiksi muodostuneet mainokset iskostivat vihreäpakkauksiset oranssit poretablettijuomat televisiokatsojien mieliin vastustamattomalla tavalla.
Uusi tuleminen Beroccalla oli kymmenisen vuotta sitten, jälleen onnistuneen mainoskampanjan myötä. Tv-mainoksessa tanssahdeltiin juoksumatoilla brittiläisen Blancmange-yhtyeen tahtiin.
Echinaforce
Echinacea eli auringonhattu on yksi tunnetuimmista rohtokasveista, jota on kautta aikojen käytetty flunssan ja vilustumisen oireisiin. Suomessa kasvi tunnetaan erityisesti tuotteistettuna, A.Vogelin Echinaforce-tuotenimellä. Tämä pieni ruskea pullo marjapuuronvärisine auringonhattukukkineen on iskostunut yhden jos toisen suomalaisen mieliin jo lapsuudessa, sillä se on kuulunut menneinä vuosikymmeninä kodin jos toisenkin lääke- ja rohdoskaapin valikoimiin.
Erityisesti 90-luku oli Echinaforcen kulta-aikaa ja vannoutuneita faneja on edelleen runsaasti. Maku on tymäkkä ja kirvelee kurkkua, mutta se ei ole tippojen suosiota himmentänyt.
Acerola
Acerolasta innostuttiin 90-luvulla sen suuren C-vitamiinipitoisuuden vuoksi. Acerola on Keski- ja Etelä-Amerikassa kasvava kirsikkaa muistuttava hedelmä, jonka C-vitamiinipitoisuus on yksi kasvikunnan suurimmista: 100 grammassa on 2796 prosenttia päivän saantisuosituksesta. 90-luvulla markkinoille tuli acerola-luontaistuotteita, joita monet innostuivat popsimaan vastalääkkeenä väsymykseen ja uupumukseen.
Vielä nykyäänkin acerola-tuotteilla on oma kannattajakuntansa.
Tri Tolosen tuoteperhe
Hivenaineita, monivitamiineja, rasvahappoja, antioksidantteja… Kuulutko sinäkin heihin, jotka 80- ja 90-luvulla innostuivat Tohtori Tolosen tuotteista (tai joiden vanhemmat innostuivat)? Kuulut isoon joukkoon.
Leimallista tuotteille oli, että niissä komeili sarjan kehittelijän, lääketieteen tohtori Matti Tolosen kasvokuva. Nykyisin sarja on saanut uuden, neutraalimman ulkomuodon, ja takavuosien massasuosio on tasaantunut vakiintuneemmaksi asiakaskunnaksi.
Möllerin kalanmaksaöljy
Kalanmaksaöljyinnostus alkoi Suomessa jo sotien jälkeen, jolloin pilaantuneen kalan makuista, mutta ääriterveelliseksi mainostettua öljyä tarjottiin lapsille kouluruokailuilla. Möller oli 90-luvulla kalanmaksaöljymerkki numero yksi.
A-vitamiinia ja omega-3-rasvahappoja sisältävää öljyä siemailivat kaikki terveydestään kiinnostuneet, jos vain inhaa jälkimakua ja -röyhtäyksiä sietivät. Nykyisinkin kalanmaksaöljyjä saa myös mauttomana versiona, mutta jälkimauista ei edes Möller ole täysin päässyt eroon.
Tämäkin tv-mainos palaa yhä verkkokalvoille. Erikoista oli, että siinä kerrottiin kiertelemättä: ”Maku ei tosin ole paras mahdollinen.”
Molkosan
Edelleen myynnissä oleva Molkosan oli 90-luvulla kovassa huudossa olleen Vogelin luontaistuoteperheen kruununjalokiviä. Maku tyrmäsi, mutta nesteen koettiin tekevän vatsalle hyvää.
Molkosan on yhä aika ajoin esillä tunnettujen suomalaisten hyvinvointibloggaajien tuella, mutta ruskeat pullot eivät ole ysärin tapaan löytäneet suurten massojen jääkaappeihin.
Kommentit
Virkistä viikkoasi Annalla!
Katso tarjous