Ravinto

Haluatko vähentää makean syömistä? Näin herkkulakko onnistuu

Haluatko eroon jatkuvasta makeanhimosta? Listasimme neljä askelta, joiden avulla paatuneinkin sokerihiiri onnistuu herkkulakossa.
3.1.2018 Teksti: Hilppa Alanko Kuvat: iStock

Oletko koukussa sokerisiin herkkuihin? Mikäli vastauksesi on kyllä, herkkulakkosi aloitus ja loppuun saattaminen saattaa vaatia hieman tavallista enemmän aikaa ja ajatusta. Mutta siinä on mahdollista onnistua!

Toimi näin:

1. Vähennä herkuttelua asteittain

Jos olet pahassa sokerikoukussa, saattaa sokerin jättäminen kerralla olla mahdoton tehtävä. Anna siis itsellesi aikaa vähentää herkuttelua asteittain.

Esimerkiksi kuukausi ei ole lainkaan liioiteltu aika sokerin asteittaiseen vähentämiseen. Siinä ajassa ehdit käsitellä asiaa rauhassa omassa päässäsi ja alat uskoa ja myös käytännössä nähdä, että muutos todella on mahdollinen. Myös makunystyräsi tottuvat vähitellen uudenlaiseen ruokavalioon.

2. Tee suunnitelma

Mieti, miten alat vähentää sokerin syömistä. Onko sinulle suurinta herkkua karkkien sijaan sokeriset virvoitusjuomat tai sokerinen tee? Tee lista asioista, jotka aiot jättää ruokavaliostasi. Tee myös tarkka suunnitelma, miten aiot niitä kuukauden aikana vähentää.

Jos esimerkiksi ennen olet juonut viikossa kaksi pulloa sokerilimsaa, aloita juomalla ensimmäisellä viikolla vain yksi ja puoli, toisella yksi ja kolmannella viikolla puoli pulloa. Neljännellä viikolla voit luultavasti jo jättää sokerilimsan kokonaan pois.

3. Syö säännöllisesti oikeaa ruokaa

Herkuttelu on usein seurausta syömättömyydestä. Pidä siis huoli, että syöt säännöllisesti ravitsevaa, monipuolista ruokaa. Näin sinulle ei tule houkutusta ahmia herkkuja pelkästään nälkääsi.

4. Pidä huolta siitä, että nukut tarpeeksi

Liian vähäinen unen saanti voi johtaa epäterveellisten ja makeiden ruokien himoon. Siksi herkkulakon onnistumisen kannalta on erityisen tärkeää pitää huolta kunnon 7–9 tunnin yöunista.

Lähteet: HuffPost, mindbodygreen