Ravinto

Hiljainen tulehdus teki Maria Boreliuksesta onnettoman – keho ja mieli väsyivät, kunnes muutos ruokavaliossa palautti hyvinvoinnin: ”Nykyään rutiinit ovat tuttuja minulle”

Maria Boreliuksen mukaan ihmiset ovat kyllästyneitä erilaisiin dieetteihin. Kaksi kirjaa hiljaisesta tulehduksesta kirjoittanut ruotsalaistoimittaja uskookin ihmisten kaipaavan pysyvää hyvinvointia ja terveyttä. Nyt hän kertoo, miten itse löysi sen.
28.2.2020 Teksti: Roosa Roivainen Kuvat: Robin Gautier

Ruotsalainen toimittaja Maria Borelius, 59, oli seitsemän vuotta sitten jatkuvasti melankolinen. Hän kärsi selkäkivuista ja myös painoa oli kertynyt liikaa.

Maria halusi löytää syyn vetämättömään oloonsa ja voida paremmin. Hän palkkasi avukseen personal trainerin, joka aloitti kadonneen hyvinvoinnin metsästämisen trimmaamalla ensimmäisenä Marian ruokailutottumuksia: leipä ja ylimääräinen sokeri vaihtuivat välittömästi kasviksiin, marjoihin ja pähkinöihin.

Tulokset alkoivat näkyä jo muutamassa viikossa.

– Ihmiset ovat väsyneitä dieetteihin. Kaipaamme pysyvää hyvinvointia ja terveyttä. Olemme enemmissä määrin kiinnostuneita siitä, mikä putoaa terveen ja sairaan välimaastoon, Maria sanoo nyt.

Samana vuonna Maria osallistui Lundin yliopistossa ravitsemustieteen professori Inger Björckin pitämälle luennolle, joka käsitteli hiljaista tulehdusta ehkäiseviä ruoka-aineita. Luennolla Björck esitteli tutkimustuloksia, joissa oli havaittu tiettyjen ruokien, kuten marjojen, vihannesten ja rasvaisen kalan, vaikuttavan myönteisesti muun muassa verenpaineeseen ja kolesteroliarvoihin.

Yllätyksekseen Maria huomasi, että tutkimuksessa listatut ruoat löytyivät myös hänen omalta, uudelta ruokalistaltaan.

– Ajattelin, että tämä on todella mielenkiintoista! Kirjoitin heti personal trainerilleni ja kerroin, että hänen antamillaan ohjeilla oli olemassa myös tieteellinen perusta.

Perhe vastusti muutosta

Kun ihminen muuttaa elämäntapansa, voi se herättää muissa ihmisissä ihmetystä ja joskus jopa vastustusta. Tämän sai huomata myös Maria: hänen oma perheensä suhtautui äidin elämäntaparemonttiin aluksi hyvin vastahakoisesti.

– Ennen minulla oli tapana leipoa paljon kotona. Sen lopetettuani lapseni valittivat, miksi teen tämän heille. Perheeni reagoi aluksi hyvin negatiivisesti elämänmuutokseeni, Maria naurahtaa.

Uuden elämäntapansa innoittamana Maria sortui itsekin ylilyönteihin. Hän huomasi saarnaavansa omalle lähipiirilleen sekä hyvinvoinnista että terveellisistä valinnoista. Sittemmin hän on oppinut olemaan armollisempi.

– Olen päättänyt, etten koskaan enää julista asioita. On paljon viehättävämpää, että ihmiset näkevät itse, että voin hyvin, näytän hyvältä ja olen onnellinen.

Marian uusi, hyvinvoiva olemus keräsi kuitenkin huomiota. Vuonna 2015 Marialle alkoikin sadella kysymyksiä liittyen hänen uuteen elämäntapaansa.

Aluksi Maria jakoi vinkkejä vain ystävilleen. Vähitellen hänelle heräsi kuitenkin tunne siitä, että jaettavaa olisi enemmänkin.

– Tiesin, että minun oli kerrottava tavalla tai toisella omat kokemukseni ihmisille.

Lopputuloksena syntyi kirjaprojekti, jonka ensimmäinen teos, Hyvinvoinnin vallankumous, ilmestyi vuonna 2018 ja toinen, Bliss, vuotta myöhemmin.

Maria uskoo kirjojensa suosion syyksi sen, että hän lähestyy hyvinvointia ja hiljaista tulehdusta samaistuttavasti ja käytännönläheisesti.

– En painosta ihmisiä muutokseen, vaan jaan ongelmia, joita koen itse omassa elämässäni. Lisäksi etsin tiedejournalistina faktoja, Maria sanoo.

Maria Borelius haluaa kertoa, miten hiljainen tulehdus on taltutettavissa.

Maria Borelius tiesi muutama vuosi elämäntaparemonttinsa jälkeen, että hänen tarinansa oli jakamisen arvoinen: ystävät olivat kyselleet jo tovin häneltä vinkkejä terveellisempään elämään.

Anti-inflammatorinen elämäntyyli toi tasapainon

Marialle hiljaista tulehdusta ehkäisevä elämäntyyli on nimensä mukaisesti tapa elää. Nykyään hän muistaakin pitää huolen siitä, että ateriarytmi säilyy tasaisena ja ruokavalioon kuuluu vain vähän sokeria, mutta liikuntaa mielellään joka päivä. Lisäksi Maria meditoi päivittäin.

Panostus omaan hyvinvointiin kannattaa. Enää Maria ei tunne oloaan jatkuvasti alakuloiseksi, vaan hänen mielensä on kirkas, tasapainoinen ja kevyt.

– Anti-inflammatorisen elämäntyylin myötä aivokemiani tuntuu olevan erilainen. Nykyään syön paljon enemmän proteiinia ja rasvaa hiilihydraattien, kuten leivän ja pastan, sijasta. Näin verensokerini pysyy tasaisena, eikä romahda kesken päivän.

Turhan tiukkapipoista hommasta on kuitenkaan turha tehdä, ja joskus on hyvä myös herkutella.

– Ennen tunsin siitä syyllisyyttä ja häpeää. Enää en ajattele niin.

Maria Boreliuksen hyvinvointivinkit

1. Puhu sisäiselle simpanssillesi

Bliss-kirjassaan Maria Borelius kertoo ajattelevansa, että ihmisessä on kaksi puolta: ihminen ja simpanssi. Ihmispuolemme on rationaalinen ja osaa tehdä järkeviä ratkaisuja tarvittaessa. Simpanssi operoi puolestaan täysin tunnepuolella.

Maria kuvailee simpanssipuolemme olevan kuin pieni taapero: vaikeasti kontrolloitava, mutta jotenkin järkeväksi kasvatettava.

– On hyvä puhua simpanssillesi järkeä esimerkiksi silloin, kun olet väsynyt, mutta sinun pitäisi silti mennä kauppaan ostamaan vihanneksia. Sisäinen puhe auttoi minua löytämään tavoitteeni uudestaan.

2. Anna itsellesi aikaa

Maria muistuttaa, että uuden elämäntyylin omaksuminen vaatii aikaa. Kaikkea ei tarvitse muuttaa yhdessä yössä, pieniä muutoksia voi tehdä vähitellen.

– Elämäntyyli rakentuu pikkuhiljaa. Nykyään rutiinit ovat tuttuja minulle. Kun herään aamulla, valitsen kolmesta luottoaamiaisesta yhden sen mukaan, kuinka nälkäinen olen.

3. Älä rankaise itseäsi

Marialle oli merkityksellistä oppia pois herkutteluun liittyvästä häpeästä ja syyllisyydestä. Jos olo tuntuu syömisen jälkeen tukalalta, Maria hoivaa kehoaan lempeällä paastolla.

– Herkuteltuani teen 16/8-paaston, jossa odotan 16 tuntia ennen kuin syön seuraavan kerran. Paastolla en rankaise itseäni, vaan annan ruoansulatukselleni aikaa levätä.

Lue myös: 

Estä kehon hiljainen tulehdus hitailla hiilihydraateilla – 20 tulehdusta ehkäisevää ruoka-ainetta

Selätä matala-asteinen tulehdus: 3 hiljaista tulehdusta ehkäisevää elintapaa

Kuulutko matala-asteisen tulehduksen riskiryhmään? Näillä keinoilla taltutat hiljaisen tulehduksen

Lue myös

Suosittelemme