Ravinto

Huippukokki Kari Aihinen: Tämä lapsiperheille tuttu ruokailutapa estää lihomista ja flunssaa

Roster-ravintolan avannut julkkiskokki ja kahden lapsen isä Kari Aihinen patistaa suomalaisia syömään enemmän. Lapsiperheiden ruokailutavoista löytyisi ratkaisu niin lihavuusongelmaan kuin yksinäisyyteenkin.
9.9.2016 Teksti: Piia Sainio Kuvat: OM-arkisto

1. Syö viisi kertaa päivässä

– Väitän, että syömättömyys on meidän suurin ongelmamme. Syömme liian harvoin. Siitä seuraa ylipainoa, väsymystä ja ärtymystä. Kannattaisi syödä yhtä usein kuin lapsiperheessä: aamiainen, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala. Silloin annoskoot pysyisivät kohtuullisina ja verensokeri tasaisena. Tulisi syötyä terveellisemmin ja olo olisi virkeämpi.

2. Syö kaikkia värejä

– Jos lapselle ei maistu ruoka, häntä voi kannustaa syömään kehottamalla maistamaan kaikkia värejä, joita lautaselta löytyy. Ja toivottavasti niitä on paljon! Omille lapsilleni sanon aina, että värit pitävät flunssan loitolla. Neljävuotiaskin tajuaa, että siksi kannattaa syödä parsakaalit. Miksei siis aikuinenkin?

3. Älä pihtaa mausteita

– Vaikka bolognese-kastike olisi miten värikäs, mutta maistuu ihan kuralta, ei sitä kukaan syö. Älä siis pihtaile mausteiden kanssa – äläkä missään nimessä jätä suolaa laittamatta. Maku on ruoassa tärkeämpää kuin mikään muu.

4. Kutsu muita syömään

– Jos perheen, suvun tai ystävät kutsuisi kerran viikossa saman pöydän ääreen, elämänlaatu kohenisi huimasti. Yhdessä syöminen on hauskaa! Tuntuu, ettei kellään ole enää aikaa hoitaa sosiaalisia suhteita muuten kuin sosiaalisessa mediassa. Jos itselleen tärkeitä ihmisiä tapaisi kasvokkain useammin, levittäisi pöytäliinan pöydälle ja kattaisi kauniisti, elämään tulisi rutkasti naurua ja iloa.

Lue myös:

Taltuta kehon hiljainen tulehdus ruokavaliolla – 13 tulehdusta ehkäisevää ruoka-ainetta

Kehokuurilla eroon turvotuksesta ja makeanhimosta? Testasimme!

Henri Alén: Eettisyys on seuraava suuri ruokatrendi

Viisi erinomaista syytä syödä enemmän sieniä

Lue myös

Suosittelemme