Alkoholiton juoma – kuvassa mocktaileja
Maistuisiko mocktail eli alkoholiton cocktail?
Ravinto

Mikä alkoholiton juoma on terveellisin? Kysyimme ravitsemusterapeutilta

Onko alkoholiton juoma aina terveellisempi kuin alkoholia sisältävä? Entä millaisia asioita alkoholittoman juoman valinnassa on syytä ottaa huomioon, jos haluaa arvioida juoman terveellisyyttä? Mikä alkoholiton juoma on kaikista terveellisin vaihtoehto? Lue ravitsemusterapeutin vastaukset.
Teksti: Hilppa Wuokko Kuvat: iStock

Jos täytyy vastata kyllä tai ei, alkoholiton juoma on terveellisempi kuin alkoholia sisältävä, arvioi laillistettu ravitsemusterapeutti Merja Kiviranta-Mölsä Terveystalosta.

– Alkoholi on terveydelle haitallinen aine. Kun valitsee alkoholittoman juoman, kaikki alkoholin haitat jäävät saamatta, Kiviranta-Mölsä sanoo.

Alkoholittoman juoman juominen ei kuitenkaan ole välttämättä varsinainen terveysteko.

– Alkoholittomuus ei tarkoita sitä, että juoma on aina terveyttä edistävä.

Alkoholiton juoma voi olla sokeripommi

Jos haluaa arvioida alkoholittoman juoman terveellisyyttä, kehottaa Kiviranta-Mölsä tutustumaan juoman energiamäärään.

– Alkoholittomissa juomissa voi olla paljon sokereita. Niistä alkoholittoman juoman energia pääsääntöisesti tulee.

Juomien alkoholittomat vaihtoehdot ovat mahdollisista sokereistaan huolimatta pääsääntöisesti kuitenkin vähäkalorisempia kuin alkoholia sisältävät.

– Alkoholigrammassa on 7 kilokaloria, kun taas sokerigrammassa energiaa on 4 kilokaloria.

Painonhallinnan kannalta on järkevää valita juomiksi energiattomia juomia. Jos runsaasti sokeria sisältäviä juomia juo todella paljon, se alkaa vaikuttaa painonhallintaan.

– Kun kaloreita nautitaan nestemäisinä eli juomina, niiden nauttimisesta ei tule kylläisyysvaikutusta. Runsaimmin energiaa sisältävät juomatkaan eivät siis pidä nälkää loitolla.

Pelkkä sokerin määrä ei kerro kaikkea alkoholittoman juoman terveellisyydestä

Pelkkä kaloreiden tai sokerin määrä ei kuitenkaan kerro kaikkea alkoholittoman juoman terveellisyydestä. Myöskään lisäaineet ja keinotekoiset makeutusaineet eivät edistä terveyttä. Esimerkiksi kalorittomien light-limsojen negatiivisista terveysvaikutuksista puhutaan jatkuvasti.

– Nykyihmiset saattavat juoda litrakaupalla light-limsoja. Siitä seuraa erilaisia ongelmia esimerkiksi hammasterveyteen liittyen. On myös viiteitä siihen suuntaan, että tämäntyyppiset keinomakeutusaineet runsaasti tai säännöllisesti nautittuna voisivat vaikuttaa haitallisesti paksusuolen mikrobistoon ja aiheuttaa sitä kautta erilaisia terveysongelmia, Kiviranta-Mölsä sanoo.

Sokerisia juomia tai light-juomia ei siis kumpiakaan voi suositella nautittavaksi mielin määrin, vaan ainoastaan herkutteluhetkiin erikoistilanteissa.

– Tavoitteena pitäisi olla, että niitä käytettäisiin mahdollisimman harvoin ja vähän.

Alkoholiton juoma – kuvassa kahvi ja tee

Nautintojuomina tee ja kahvi ovat ravitsemusterapeutin mukaan soveltuvia päivittäiseen käyttöön.

Terveellisin alkoholiton juoma on tee tai kahvi, mutta erikoistilanteessa muukin juoma käy

Toisinaan markkinoille tulee uusia juomia, joita markkinoidaan terveystuotteina.

– Mainoslauseisiin kannattaa aina suhtautua hyvin kriittisesti ja perustaa mielipiteensä tieteelliseen näyttöön. Nautintojuoma, jolla on tutkitusti terveysvaikutuksia, on tee. On jonkin verran tieteellistä näyttöä, että teen ja erityisesti vihreän teen juominen on sydän- ja verisuoniterveydelle hyödyllinen asia, Kiviranta-Mölsä linjaa.

Myös kahvin positiivisista terveysvaikutuksista on tieteellistä näyttöä: Säännöllinen kahvin kohtuukäyttö vähentää sydän- ja verisuonitautien, tyypin 2 diabeteksen, maksasairauksien ja mahdollisesti joidenkin syöpätautien, kuten kohdunrungon syövän ja harvinaisen maksasyövän, riskiä. Kahvinjuojilla on myös vähemmän Alzheimerin ja Parkinsonin tautia.

Nautintojuomina tee ja kahvi ovatkin Kiviranta-Mölsän mukaan soveltuvia päivittäiseen käyttöön.

– Sitten erikoistapauksissa voi juoda sellaista juomaa, jota siinä tapauksessa tekee mieli. Aina ei tarvitse miettiä terveellisyyttä, vaan poikkeustapauksissa juomaa voidaan nauttia vain nauttimisen ilosta.

Esimerkiksi alkoholiton mocktail on oikein oiva valinta erikoistilanteessa.

– Usein mocktailissa on hedelmämehupohja. Toki mocktaileissa on myös sokereita, mutta ei maailma siihen kaadu, kun mocktaileja ei juo usein. Mocktaileja harvoin tulee määrällisesti juotua illan aikana monia, joten määrässä pysyy hyvin kohtuus.

Kiviranta-Mölsä muistuttaa, että juomisessa pätee sama kuin syömisessä: Niistä herkuista, mitä nautitaan kohtuudella ja harvoin, ei todennäköisesti ole mitään suurta haittaa. Jos taas jotain herkkua nauttii hyvin usein tai valtavia määriä, siitä voi seurata erilaisia ongelmia.

X