Ravinto

Nämä ovat kananmunan terveyshyödyt – asiantuntija: ”Kananmuna on täydellinen ruoka”

Kananmuna on helposti nautittava ja erittäin ravitseva syötävä. Kysyimme asiantuntijalta, mitkä ovat kananmunan terveyshyödyt.
Teksti: Hilppa Alanko Kuvat: iStock

Kananmuna sisältää muun muassa tyydyttymättömiä rasvahappoja, rautaa, fosforia, hivenaineita ja rasvaliukoisia vitamiineja. Se on harvinaisen ravinteikas ruoka-aine.

– Kananmuna on täydellinen ruoka. Se sisältää vitamiinien ja hivenaineiden sekä rasvojen lisäksi myös hyvin imeytyvää proteiinia, sanoo yleislääkäri Pyry Suonsivu Antioksidanttiklinikalta.

Pitävät nälkää ja ehkäisevät lihaskatoa

Suonsivun mukaan juuri hyvin imeytyvä proteiini on yksi kananmunan parhaista puolista. Yksi keskikokoinen kananmuna sisältää noin 7 grammaa proteiinia. Kananmunan sisältämä proteiini sisältää kaikkia välttämättömiä aminohappoja eli se on hyvin laadukasta.

– Kananmunan proteiini on paremmin imeytyvää kuin lihan.

Runsasproteiininen ruoka pitää hyvin nälkää. Siksi kananmuna onkin erittäin hyvä laihduttajan ruoka.

Riittävän suuri proteiinin saanti ehkäisee sarkopeniaa eli lihaskatoa, joka uhkaa erityisesti vanhemmalla iällä.

Tekevät hyvää aivoille ja hermostolle

Kananmunan keltuaisessa on runsaasti koliini-nimistä B-vitamiinia, joka tekee hyvää aivoille ja hermostolle. Koliinin merkitys aivoihin on huomioitu muun muassa Alzheimerin taudin hoidossa.

– Alzheimerin taudin ravitsemushoitoon tarkoitetussa juomassa on koliinia aivoterveyttä tukemaan, Suonsivu huomauttaa.

Edistävät silmien terveyttä

Kananmunan sisältämä luteiini estää silmien terveysongelmia ja torjuu etenkin harmaakaihia ja silmänpohjan ikärappeutumista.

Kananmunia, kananmunan terveyshyödyt

Suomessa kananmunia voi nauttia myös raakana.

Nostavat hyvää kolesterolia

Ennen moni on vältellyt kananmunan syömistä kolesteroliarvojen nousemisen pelossa. Tutkimukset ovat kuitenkin osoittaneet, että kohtuullisesti käytettynä kananmunat eivät ole haitaksi perusterveen ihmisen terveydelle.

– Usein kananmunia käyttäessä kokonaiskolesteroli nousee, koska hyvä kolesteroli nousee. Se on hyvä asia.

Hyvä HDL-kolesteroli vähentää sydänsairauksien ja halvauksien riskiä.

Ylläpitävät kokonaisvaltaista hyvinvointia

Suonsivu muistuttaa, että spesifien terveysvaikutusten lisäksi osana monipuolista ruokavaliota kananmuna ylläpitää kokonaisvaltaista hyvinvointia.

Kuinka monta kananmunaa päivässä voi syödä?

Suonsivu arvioi, että perusterve ihminen voi syödä kananmunia osana monipuolista ruokavaliota niin paljon kuin mieli tekee.

– Suomessa kananmunia voi nauttia myös raakana, koska täällä on hyvin tarkka salmonellaseuranta. Suomi on yksi harvoja Euroopan maita, joissa kananmunan voi syödä raakana. Keski-Euroopassa, kuten Saksassa, kananmunia ei kannata nauttia raakana.

Jos kananmunia syö runsaasti, kannattaa omat kolesteroliarvot tutkituttaa ja varmistua, ettei kuulu perimältään siihen ryhmään, jonka kolesteroli alkaa kohota kananmunien runsaan syömisen seurauksena.

Ravitsemussuositusten mukaan kolesterolia alentavassa ruokavaliossa ja valtimotauteihin sairastuneilla kananmunan keltuaisen käyttöä on hyvä rajoittaa noin 3–4 kappaleeseen viikossa. Suonsivu kehottaa noudattamaan tätä ohjetta.

Lue myös:

Terveellistä syötävää – joko tiedät puolukan, kauran, tyrnin, hapankaalin ja mustikan terveyshyödyt?

Keventäjä, lisää ruokavalioosi nämä superfoodit – säännöllinen ruokarytmi saa kilot karisemaan

Nämä ruoat edesauttavat palautumista ja helpottavat nukahtamista

X