Ravinto

Salaatti on huono lounasvaihtoehto, sanoo ravitsemusterapeutti: ”Voi lisätä raudanpuutteen riskiä”

Syötkö sinäkin salaattilounaita? Ei ehkä kannattaisi. – Aikuisen ihmisen olisi hyvä uskaltaa syödä riittävästi kunnon ruokaa, toteaa ravitsemusterapeutti Petteri Lindblad.
25.7.2019 Teksti: Kia Toivanen Kuvat: iStock

Valitsetko usein lounaaksi jotakin kevyttä, kuten salaatin tai keiton?

Ravitsemusterapeutti Petteri Lindblad torppaa suositut lounassalaatit liian kepeinä aterioina.

– Salaatti on useimmille liian kevyt lounasvaihtoehto. Aikuisen ihmisen kuuluu syödä täysipainoisesti isoilla aterioilla eli lounaalla ja päivällisellä, Lindblad toteaa.

– Paras esimerkki täysipainoisesta ateriasta on vanha kunnon lautasmalli.

Kokoa lautanen näin:

  • puolet lautasesta kasviksia, mukaan loraus hyviä öljyjä tai siemeniä ja pähkinöitä.
  • 1/4 lautasesta proteiinia: lihaa, kalaa tai kasviproteiinia kuten soijaa tai palkokasveja.
  • 1/4 lautasesta laadukasta hiilihydraattia, kuten täysjyväpastaa, kvinoaa tai perunaa.

Lindbladin mukaan salaattilounaiden syöminen liittyy usein siihen, että ihmiset yrittävät pitää painonsa hallinnassa syömällä liian kevyesti.

– Tämä yleensä kostautuu: kun pyritään välttämään hiilareita, nälkä kasvaa loppupäivää kohden. Silloin annoskoot eivät pysy enää hallinnassa ja syödään ruoan sijaan jotain sellaista, mitä ei pitäisi syödä ollenkaan – kuten suklaapatukoita.

Kevyesti syöminen kääntyy tällöin päälaelleen, ja esimerkiksi painonhallinta on entistä vaikeampaa.

Lue myös: Luuletko olevasi tunnesyöjä? Todellisuudessa sinulla voi olla vain nälkä

Ylipainon syy on harvoin tavallinen ruoka

– Harvalla ylipainoisella painon syy on tavallisen ruoan syöminen. Ylimääräisiä kiloja aiheuttavat napostelut, herkut, pitkät päivälliset ravintolassa ja viinin nautiskelu.

Salaatti

Salaatti on täysipainoisempi ateria, kun siihen lisää täysjyväviljaa esimerkiksi pastan muodossa.

Jos kilot mietityttävät, Lindblad kehottaa laittamaan arjen ruokailussa aterioiden eri komponenttien suhteet kuntoon.

– Sen sijaan, että koko lautanen on pastaa tai pelkästään salaattia, ota puolet lautasesta kasviksia ja pastaa 25 prosenttia.

”Naiset: syökää riittävästi!”

Turhan kevyesti tai liian vähän syöminen on Lindbladin mukaan erityisesti naisten haaste. Hän toivoo, etteivät naiset pelkäisi tavallista, kunnon kotiruokaa.

– Varsinkin urheilullisilla naisilla esiintyy raudanpuutetta. Salaattilounaiden syöminen voi lisätä tätä riskiä entisestään, Lindblad kertoo.

Lue myösVäsymys, aivosumu ja turvotus voivat olla merkkejä raudanpuutteesta – jos tunnistat nämä oireet, ferritiinin mittaus kannattaa

Jos työ on fyysisesti raskasta tai vapaa-aika kuluu kuntosalilla, tarvitsee elimistö paljon energiaa jaksaakseen.

– Lounaan valinnassa pitäisi lähteä itsensä kuuntelusta ja miettiä rehellisesti: onko tämä minulle riittävä ateria?

Lue myös: Tämän takia ei kannata olla liian hyvä laihduttaja – nälkävelka lisää ahmimishimoa

Myös keittolounas on usein liian kevyt – näin täydennät ateriaa

Keittolounaissa on sama pulma kuin lounassalaateissa: ne ovat usein liian kevyitä eivätkä pidä kylläisenä pitkään.

Ravitsemusterapeutti Petteri Lindbladin mukaan keittolounasta kannattaa täydentää leipäpalalla tai parilla sekä lisukesalaatilla, jolloin lounas kantaa pidemmälle.

Myös lounassalaatista saa täysipainoisemman muokkaamalla sitä lähemmäksi lautasmallia: hyvä proteiininlähde, kuten lohi tai kana, sekä esimerkiksi 1 desilitra täysjyväpastaa keitettynä tekevät ateriasta täyttävämmän.

Salaatin päälle voi lisäksi kaataa lorauksen rypsi- tai oliiviöljyä, ja oheen sopii ruis- tai kauraleipäpala. Ruokajuomaksi hyvä valinta on esimerkiksi rasvaton piimä. Jälkiruokana toimii hyvin hedelmä.

Lue myös

Suosittelemme