Ravinto

Täysjyväspagetti vai kikhernepasta – onko terveyden kannalta väliä, kumman valitsee? Ravitsemustutkija vastaa

Onko kikhernepasta tai vihannespasta terveellisempää kuin tavallinen täysjyväpasta? Kysyimme, mitä mieltä ravitsemusasiantuntija on kauppojen hyllyille ilmestyneistä uutuustuotteista sekä sitä, mitä pastan valinnassa pitäisi ottaa huomioon.
20.11.2018 Teksti: Anniina Nirhamo Kuvat: iStock

Valitsetko sinä perinteistä täysjyväspagettia vai kikhernepastaa? Markettien hyllyille on viime vuosina ilmestynyt paljon uudenlaisia pastoja, jotka on vehnäjauhon sijaan valmistettu esimerkiksi kikhernejauhosta tai muista pavuista. Lisäksi valittavana on erilaisia vihannespastoja, joihin on lisätty esimerkiksi porkkanaa, kukkakaalia tai parsakaalia.

Pavuista valmistetuissa pastoissa on enemmän proteiinia kuin tavallisessa pastassa. Vihanneksia taas tuskin voi syödä liikaa. Mutta onko esimerkiksi kikhernepasta terveellisempää tai muuten ravitsemuksellisesti parempaa kuin tavallinen täysjyväpasta?

Olennaisinta kuidun määrä – kikhernepasta ja täysjyväspagetti ovat molemmat hyviä valintoja

Laillistettu ravitsemusterapeutti ja nuorempi tutkija Susanna Kemppainen Itä-Suomen yliopistosta sanoo, että pastan, kuten muidenkin hiilihydraattien lähteiden valinnassa, on tärkeää kiinnittää huomiota kuidun määrään.

– Viljatuotteista hyviä valintoja ovat sellaiset, joissa kuitua on vähintään kuusi grammaa sadassa grammassa. Kuidun kannalta oheisessa taulukossa hyviä valintoja ovat siis täysjyväpasta, kikhernepasta ja kaura-porkkanapasta, kun taas tavallinen vaalea pasta ei täytä kuitukriteeriä.

Erilaiset pastat vertailussa

100 g keittämätöntä pastaa Myllyn paras makaroni (vaalea) Myllyn paras täysjyväfusilli Palmusto kikhernepasta Torino kaura-porkkanapasta
Ainesosat vehnäjauho, durumvehnäjauho, vesi täysjyvävehnäjauho, vehnäjauho, vesi kikhernejauho, vesi durumvehnäjauho, kaurajauho ja kaurakuitu, porkkanajauhe, vesi
Energia, kcal 348 337 358 350
Hiilihydraatti, g 68 61 54,3 64
josta sokeria, g 2,5 2,7 2,4 3,7
Kuitu, g 4 8,2 6,3 6
Proteiini, g 13 13,1 21,6 12

Runsasproteiininen pasta hyvä lisä vegaaniruokavalioon

Yleensä ajatellaan, että viljatuotteet sisältävät vain hiilihydraatteja, mutta tavallisessakin täysjyväpastassa on kuidun lisäksi myös hyvin proteiinia sekä kivennäis- ja hivenaineita. Kemppaisen mukaan suomalaiset saavat keskimäärin ruokavaliostaan hyvin proteiinia, joten erityistä tarvetta runsasproteiiniselle pastalle ei ole.

– Sen sijaan esimerkiksi vegaanille, jolle riittävä proteiininsaanti voi olla haaste, runsasproteiininen pasta voi olla hyvä lisä ja tuoda vaihtelua ruokavalioon. Kikhernepasta sopii myös gluteenittomaan ruokavalioon.

Vihannespastat tuovat väriä ruokavalioon

Vihannespastoissa taas ei ravintosisällöllisesti ole merkittävää eroa tavalliseen täysjyväpastaan, mutta ne tuovat ainakin väriä ruokavalioon.

– Erilaiset keinot lisätä kasviksia ruokavalioon on lähtökohtaisesti hyvä juttu ja tervetullutta kehitystä, Kemppainen sanoo.

– Kasvikset sellaisenaan tuovat kuitenkin parhaimman hyödyn niin ravintoaineiden osalta kuin kylläisyyden ja syömisen säätelynkin kannalta.

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Suosittelemme