Ravinto

Teen uskomattomat terveyshyödyt – valitse oikea tee oikeaan vaivaan

Millaista teetä kannattaa juoda flunssaisena, entä mikä tee tekee olosta virkeän? Selvitimme eri teelaatujen terveyshyödyt.
15.10.2017 Teksti: Johanna Jantunen Kuvat: iStock

Paitsi että kupillinen teetä laittaa aamun käyntiin, lämmittää mukavasti kylmänä iltana ja toimii iltapäivän piristäjänä, se myös edistää terveyttä. Teetä on käytetty tuhansien vuosien ajan hoitamaan erilaisia vaivoja ja torjumaan sairauksia. Teetä on myös pidetty avaimena terveyteen, onneen ja viisauteen.

Nykyisen tutkimustiedon valossa teellä on monia terveysvaikutuksia. Teen juominen voi auttaa torjumaan muun muassa syöpää, sydäninfarktia ja tulehduksia. Vaikka siitä ei olla täysin yksimielisiä, kuinka kauan teetä pitäisi hauduttaa tai kuinka paljon sitä pitäisi juoda, jotta terveyshyödyt olisivat parhaimmat, se kuitenkin tiedetään, että teessä on monia terveyttä edistäviä ainesosia.

Tiedetään myös, että eri teelajeilla on erilaisia terveysaikutuksia. Selvitimme, mitkä teet auttavat mihinkin vaivaan.

Valppauteen, kehon puhdistukseen ja sairauksien ehkäisyyn: vihreä tee

Vihreä tee on teelaaduista kenties tutkituin. Se sisältää polyfenoleja, joilla on antioksidanttisia ja antikarsinogeenisia sekä tulehdusta ja mikrobien kasvua hillitseviä ominaisuuksia. Tutkimustiedon perusteella vihreä tee voi ehkäistä muun muassa syövän kehittymistä ja Parkinsonin taudin puhkeamista.

Polyfenolien lisäksi vihreässä teessä on kofeniinia ja teaniinia, jotka lisäävät valppautta, parantavat keskittymistä ja kohentavat mielialaa.

Vihreää teetä käytetään myös kehoa puhdistavana detox-juomana.

Vatsan rauhoittamiseen: piparminttutee ja inkivääritee

Piparminttutee voi auttaa lievittämään vatsavaivoja: ruoansulatusoireita, turvotusta, pahoinvointia ja vatsakipua. Piparminttu sisältää mentolia, joka rentouttaa lihaksia ja auttaa myös vähentämään stressiä.

Myös inkivääriteetä voidaan käyttää vatsaoireiden hillintään. Se saattaa esimerkiksi parantaa matkapahoinvoinnista kärsivän oloa.

Flunssan torjuntaan: inkivääri-sitruunatee

Inkivääri ja sitruuna taistelevat tehokkaasti bakteereita vastaan. Sekä inkivääri että sitruuna sisältävät ainesosia, joilla on vastustuskykyä tehostavia vaikutuksia.

Osta valmista inkivääri-sitruunateetä tai tee flunssajuoma itse: pilko pala tuoretta inkivääriä kattilaan, lisää päälle vettä, keitä noin 15 minuuttia ja purista lopuksi joukkoon sitruunaa.

Sydämen terveydeksi: musta tee

Mustassa teessä on kofeiinin lisäksi ainesosia, jotka ohentavat verta aspiriinin tavoin. Tästä syystä mustan tee juominen voi ehkäistä sydäninfarktia.

Unettomuuteen: kamomillatee

Kamomilla rauhoittaa ja tyynnyttää, joten kamomillatee voi auttaa uniongelmiin. Lisäksi kamomillateen juominen aterian jälkeen voi auttaa ruoansulatusta.

Iho-ongelmiin ja vastustuskykyyn: rooibos- ja ruusunmarjatee

Roobois-kasvissa on runsaasti vitamiineja, kuten C-vitamiinia, ja sillä on monenlaisia terveysvaikutuksia. Roobois-tee on peräisin Etelä-Afrikasta, jossa sitä markkinoidaan sairauksia ja ikääntymistä torjuvana terveysjuomana. Roobois-tee voi myös auttaa iho-ongelmiin, kuten ihottumaan.

Myös ruusunmarja on erittäin hyvä C-vitamiinin lähde. C-vitamiini on tärkeää niin vastustuskyvylle kuin ihollekin, joten ruusunmarjateen nauttiminen antaa lisäpotkua terveydelle.

Yleiseen terveyteen: valkoinen tee

Valkoisen teen juominen tekee kokonaisvaltaisesti terveydelle hyvää. Se on hyvin luonnonmukainen tee, jolla on niin bakteereita, viruksia kuin syöpääkin torjuvia ominaisuuksia.

Lähteet: Best Health, Inspiyr, Washingtonian, WebMD

Lue myös

Suosittelemme