Avokadoöljy on terveyden supertuote: näin otat terveyshyödyt irti
Avokadoöljy sisältää runsaasti terveellisiä rasvahappoja.
Ravinto

Tiesitkö, että avokadoöljy on todellinen terveyspommi? 7 terveyshyötyä

Oletko jo kokeillut avokadoöljyä? Avokadoöljyllä on lukuisia terveysvaikutuksia, jotka tekevät siitä oikean superöljyn.
Teksti: Johanna Jantunen Kuvat: iStock

Avokadoöljy on kasviöljy, joka sopii sekä ruoanvalmistukseen että ihonhoitoon. Avokadon hedelmälihasta puristetuttu öljy on myös tutkimusten mukaan monella tapaa terveellinen.

Listasimme seitsemän avokadoöljyn terveysvaikutusta ja selvitimme, kuinka öljyä kannattaa käyttää.

1. Avokadoöljy auttaa laskemaan verenpainetta

Avokadoöljyssä on runsaasti terveellisiä, monityydyttymättömiä omega-rasvahappoja. Monityydyttymättömät rasvahapot tekevät hyvää sydänterveydelle ja auttavat alentamaan verenpainetta.

2. Tekee hyvää kolesterolille

Avokadoöljy on kolesterolia alentava ruoka-aine. Sen sisältämät rasvahapot laskevat LDL-kolesterolin eli ”pahan” kolesterolin määrää. Lisäksi avokadoöljy näyttää lisäävän HDL-kolesterolin eli ”hyvän” kolesterolin osuutta.

3. Hoitaa ihoa

Avokadoöljy tekee hyvää iholle, sillä se sisältää sekä hyviä rasvahappoja että E-vitamiinia. Se voi tuoda helpotusta kuivalle ja kutisevalle iholle, hoitaa psoriasista ja vähentää ihon tulehdusta.

Tutkimukset ovat myös osoittaneet, että avokadoöljy voi edistää haavojen paranemista.

5. Apua nivelongelmiin

Avokadoöljy voi helpottaa niveltulehduksen oireita, koska sillä on tulehdusta lievittäviä ominaisuuksia. Tutkijat ovat osoittaneet, että avokado- ja soijapapuöljystä valmistetut uutteet voivat helpottaa nivelrikosta johtuvia kipuja ja jäykkyyttä.

6. Suojaa silmiä

Luteiini on silmien terveydelle tärkeä antioksidantti, jota löytyy avokadoöljystä. Ihmisen keho ei pysty tuottamaan luteiinia, vaan sitä on saatava ruokavaliosta.

Luteiini suojaa silmiä ja voi vähentää kaihin ja silmänpohjan rappeuman riskiä.

7. Edistää tärkeiden ravintoaineiden imeytymistä

Osa ravintoaineista tarvitsee rasvaa imeytyäkseen elimistöön, ja avokadoöljy on ratkaisu tähän ongelmaan.

Journal of Nutrition -lehdessä julkaistun tutkimuksen mukaan avokadoöljyn lisääminen ruokaan moninkertaisti kasvisten sisältämien karotenoidien imeytymisen. Karotenoidit ovat antioksidantteja, jotka tukevat elimistön puolustusjärjestelmää.

Miten avokadoöljyä kannattaa käyttää?

Avokadoöljyn maku on pehmeä ja lempeä, oliiviöljyä miedompi. Se sopii ruoanlaitossa muun muassa:

  • paistamiseen (kestää korkeita lämpötiloja)
  • salaatinkastikkeeksi
  • keitettyjen vihannesten päälle
  • leivän dipiksi
  • marinadeihin
  • leivontaan
  • kasviskeittoihin.

Avokadoöljyä voi käyttää myös ihonhoitoon. Hiero öljyä iholle sellaisenaan tai sekoita pari tippaa avokadoöljyä kosteusvoiteesi joukkoon.

Lähteet: David Wolfe, Healthline, Shape, Terveyskirjasto

X