Hyvinvointi

Rullaluistelemaan

Teksti: Anna.fi

Rullaluistelukausi on aivan näinä hetkinä alkamassa. Kun lumet ovat sulaneet ja talven hiekat on lakaistu, niin on aika kaivaa rullikset esiin ja tarkistaa niiden kunto.

Rullaluistelemaan

Jollet ole vielä kesäisestä luistelusta innostunut, niin nyt kannattaa harkita uuden harrastuksen aloittamista. Rullaluistelu on tehokas kuntoilumuoto, jolla voi vahvistaa etenkin jalkojen lihaksia sekä parantaa aerobista kuntoa. Pakarat ja reisilihakset ovat tiukassa työssä ja treeniä saavat myös keskivartalon lihakset. Rullailu on myös hauska tapa edetä kauniina kesäpäivinä.

Luistimia moneen lähtöön

Luistimien hankinnassa kannattaa ensimmäisenä huomioida oma harrastuneisuutensa. Erilaisia luistimia on olemassa aloittelijoille, kuntoilijoille, kiekkoiluun, pikaluisteluun sekä street- ja ramppikäyttöön. Kuntoiluun sopivimmissa luistimien pyörät ovat kimmoisia ja pyörän halkaisija vaihtelee 76-80 mm. Myös kuulalaakereiden valinnassa kannattaa olla tarkkana, sillä ne vaikuttavat ratkaisevasti luistelunautintoon vähentämällä kitkaa pyörän ja rungon välillä sekä parantamalla luistelutarkkuutta. Jarruvaihtoehtoja on myös runsaasti tarjolla.

Käytä aina suojia

Ennen kuin alat edes pukea luistimia jalkaasi, niin tao mieleesi periaate, ettet luistele ilman suojavarusteita. Jokaisen luistelijan suojiin kuuluvat polvi-, kyynär- ja rannesuojat sekä kypärä. Tottuneidenkaan luistelijoiden ei pitäisi aliarvioida kaatumisriskiä. Asvaltti tekee ikävää jälkeä polville ja kyynärpäille puhumattakaan rannemurtumista ja pahimmissa tapauksissa kallovammoista.

Rullaluistelun kultaiset säännöt

Opettele jarruttamaan nopeasti, varmasti ja ajoissa. Opettele myös kaatumaan turvallisesti. Muista olla valpas ja huomaavainen; Suomessa luistelijat rinnastetaan jalankulkijoiksi ja jalkakäytävillä luistelussa täytyy ottaa huomioon muut liikkujat. Luistele aina niin, että tilanne on hallinnassasi. Muista käyttää tien oikeaa laitaa ja ohita muut luistelijat, pyöräilijät ja jalankulkijat aina vasemmalta puolelta. Vältä märkiä. Öljyisiä, hiekkaisia ja pölyisiä teitä. Varo myös epätasaisuuksia ja karkeaa soraa.

Ei muuta kuin liikkeelle

Aloittelijan kannattaa pyytää esim. kengillä liikkuvaa ystävää tueksi ensimmäisille opettelukerroille. Toinen hyvä tuki on kävely- tai hiihtosauvat, joiden päähän on kiinnitetty kumitulpat. Ensimmäisenä on opeteltava oikea luistelun perusasento, oikeaoppinen kaatuminen ja jarrutusmenetelmät. Tämän jälkeen aletaan opettelemaan eteenpäin luistelua, kurvailua, taaksepäin luistelua ja kääntymisiä.

Kesäkaudella monissa kaupungeissa järjestetään erityisiä rullaluistelukursseja, joissa opetetaan lajin saloja. Vinkkejä luisteluun on varmasti tarjolla myös jo kauemmin harrastaneille. Kannattaa lähteä rohkeasti mukaan saamaan harrastuksestaan yhä enemmän irti!

Teksti: Sanna Mönkkönen / tuuli.net 3.5.2005

X