Hyvinvointi

Scarsdale-dieetti – Spartalaista itsekuria

4.4.2012 Teksti: Anna.fi

Tohtori Herman Tarnowerin Scarsdalessa, Yhdysvalloissa, kehittämää dieettiä mainostetaan nopeana ja tehokkaana tapana pudottaa painoa. Sitä noudattamalla painon luvataan putoavan jopa 1/2 kiloa päivässä. Tämä tarkoittaa, että kahdessa viikossa paino tippuisi noin 10 kiloa.

Ruokavalio koostuu ohjelmassa pääosin rasvattomasta lihasta, nahattomasta kalasta, hedelmistä ja vihanneksista. Dieetti on myös hyvin vähähiilihydraattinen.

Päivässä 1000 kaloria

Scarsdalen dieetti on vähäkalorinen, sillä päivässä saa nauttia vain 1000 kaloria. Lisäksi siinä kannustetaan veden ja kevytjuomien nauttimiseen. Miinusta ohjelma saa siitä, että kiellettyjä ruokia on paljon: muun muassa rasvainen liha, jauhopohjaiset tuotteet, sokeri, täysrasvaiset maitotuotteet, peruna, riisi, pavut, voi, margariini ja öljyt ovat dieetin aikana kartettavien listalla.

Kun dieetti on kestänyt kaksi viikkoa, laihduttajaa kannustetaan siirtymään seuraavaan vaiheeseen, jossa sallittujen ruoka-aineiden määrä on hieman suurempi, 1200 kaloria.

Motivaatio laihdutukseen kasvaa?

Olet varmaan huomannut, että monien ihmedieettien tulos ei ole kovin pysyvä. Paino saattaa palata takaisin lähtöpisteeseen hiljalleen sen jälkeen, kun laihduttaja palaa takaisin normaaleihin syömistottumuksiinsa. Lääkäritkään eivät suosittele nopeata ja rajua painonpudotusta.

Tutkijat ovat kuitenkin sitä mieltä, että Scarsdalen dieetti saattaa motivoida laihduttajaa muuttamaan elintapojaan pysyvästi, koska nopeasta laihtumisesta saatava psykologinen efekti toimii potkuna jatkamaan laihdutusta.

Spartalainen itsekuri kunniaan

Scarsdale vaatii totisesti itsekuria, koska sallittu energiamäärä on kohtalaisen pieni. Luvattu painonpudotus on lisäksi niin nopea, että rasvan ohella myös menetetyn lihasmassan määrä on todennäköisesti suuri. Jos laihduttaja menettää enemmän lihasmassaa kuin rasvaa, laihdutustuloksessa pysyminen vaikeutuu huomattavasti.

Pahin mahdollinen skenaario Scarsdalen kaltaisten ihmedieettien yhteydessä on monille laihduttajille tuttu painon jojoilu. Kun laihduttaja huomaa olevansa taas lähtöpainossaan, alkaa uusi laihdutuskuuri ja kierre on valmis. Jojoilu voi johtaa myös siihen fysiologiseen tosiseikkaan, että laihduttaminen on jokaisen ihmekuurin jälkeen entistä vaikeampaa.

Viikon Scarsdale-ruokalista

Aamiainen joka päivä

  • Puoli greippiä tai saman verran jotain muita tuoreita hedelmiä
  • Yksi viipale maitoon leivottua leipää paahdettuna, ei päällikkeitä
  • Kahvia tai teetä ilman sokeria ja kermaa

 Maanantai

  • Lounas: rasvattomia lihaleikkeleitä ja tuoretta tai paistettua tomaattia ja kahvia tai teetä
  • Päivällinen: kalaa tai äyriäisiä, vihannessalaatteja, viipale paahdettua leipää, greippi tai joku muu hedelmä ja kahvia tai teetä

Tiistai

  • Lounas: hedelmäsalaattia ja kahvia tai teetä
  • Päivällinen: paistettuja lihapullia, tomaattia, keräsalaattia, selleriä, kurkkua, oliivia yms. ja kahvia tai teetä

 Keskiviikko

  • Lounas: tonnikala- tai lohisalaattia sitruuna- tai omenaetikkakastikkeessa, greippi, meloni tai joku vastaava hedelmä ja kahvia tai teetä
  • Päivällinen: paistettua lampaanlihaa, josta rasva poistettu, vihannessalaattia, tomaattia, selleriä ja kahvia tai teetä

 Torstai

  • Lounas: 2 munaa, raejuustoa, kesäkurpitsaa tai vihreitä papuja ja tomaattia, viipale paahdettua leipää ja kahvia tai teetä
  • Päivällinen: paistettua tai grillattua kanaa (nahka ja rasvat pois), pinaattia, paprikaa, vihreitä papuja, paahdettua leipää ja kahvia tai  teetä

 Perjantai

  • Lounas: juustoja ja pinaattia, paahdettua leipää ja kahvia tai teetä
  • Päivällinen: kalaa tai äyriäisiä, sekasalaattia, viipale paahdettua leipää ja kahvia tai teetä

 Lauantai

  •  Lounas: hedelmäsalaattia, kahvia tai teetä
  •  Päivällinen: paistettua kanaa tai broileria, vihreää salaattia ja tomaattia, greippi tai joku muu hedelmä ja kahvia tai teetä

 Sunnuntai

  • Lounas: kanaa kylmänä tai lämpimänä, tomaattia, porkkanaa tai kukkakaalia, greippi tai joku muu hedelmä, kahvia tai teetä
  • Päivällinen: rasvatonta naudanpaistia niin paljon kuin jaksaa syödä, salaatiksi keräsalaattia, kurkkua, selleriä, tomaattia (raakana tai paistettuna), ruusukaalia ja kahvia tai teetä

Lue myös

Suosittelemme