50-vuotiaan naisen seksuaalisuus. Iloinen pariskunta peiton alla.
Vaihdevuosissa seksi voi olla entistä parempaa.
Seksielämä

Vapauta seksuaalinen voimasi vaihdevuosissa – 7 askelta parempaan seksi-elämään

Viisikymppiselle naiselle on ehtinyt kertyä seksuaalista pääomaa, jonka vapauttaminen käyttöön tuo elämään iloa, energiaa ja terveyttä. Tämä pääoma ei käytössä kulu vaan vahvistuu.
Teksti: Virve Järvinen Kuvat: iStock

Seksistä tulee hyvä, levollinen ja itse­varma olo. Aamulla se virkistää, ja illalla se tuo mukavasti unen. Onneksi seksuaalisuus säilyy meissä hamaan tappiin saakka. Jos siihen liiittyvä toiminta on kiinnostanut ennen vaihdevuosia, se kiinnostaa jatkossakin. 50-vuotiaan naisen seksuaalisuus ei katoa minnekään.

– Seksielämä ei hiljene eikä haalene vaihde­vuosissa, ellei nainen itse halua, alleviivaa seksuaaliterapeutti Mari Huistinoja.

Ennen kuin estrogeenin tuotanto vaihdevuosissa kokonaan loppuu, naisen elimistössä käy melkoinen hormonimyrsky. Estrogeenin tuotantoa stimuloivien hormonien määrä veressä kohoaa korkeaksi, kun ne koettavat piiskata munasarjoja vapauttamaan verenkiertoon viimeisetkin estrogeenin rippeet.

Hormonipiiska ei vaikuta estrogeeniin, mutta se voi vapauttaa elimistöön testo­steronia, mikä voi lisätä haluja. Osa naisista vaihtaakin tässä vaiheessa seksielämässä isommalle vaihteelle ja vapautuu nauttimaan naiseudestaan.

– Vaihdevuosissa seksi voi olla entistä parempaa, sillä viisikymppiselle naiselle on ehtinyt kertyä seksuaalista pääomaa. Hän tietää kokemuksesta, mitä haluaa ja miten hän voi sen saavuttaa, gynekologi, seksuaalineuvoja Katja Kero kertoo.

Osalla kiinnostus koko asiaan vähenee vaihdevuosissa. Nainen voi kokea vapauttavana sen, ettei hänen enää tarvitse harrastaa seksiä.

– Syy vaihdevuosi-ikäisen naisen haluttomuuteen ei kuitenkaan liene hormonimuutoksissa, vaan kuormittavassa elämäntilanteessa sekä parisuhteessa ja naisen mielialassa tapahtuvissa asioissa, joihin vaihdevuosioireet tuovat oman lisänsä, Kero sanoo.

Elämä ilman seksiä voi olla hyvää, mutta ennen siitä luopumista kannattaa pysähtyä miettimään. Seksin mukana elämästä poistuu paljon hyvää.

– Seksi on voimavara, joka tuo naisen elämään iloa, energiaa ja terveyttä, Huistinoja muistuttaa.

Seksuaalista halukkuutta kannattaa vaalia ja pitää siitä huolta samalla lailla kuin vaikka lihaksista. Huistinoja ja Kero kertovat, miten se onnistuu vaihdevuosissa.

1. Lakaise esteet tieltäsi

Seksi tuo energiaa, mutta myös vaatii sitä. Jos nukkuu huonosti ja on jatkuvasti väsynyt, seksi tuskin on ensimmäinen sängyssä mieleen tuleva asia.

Hormonikorvaushoito hoitaa tehokkaasti vaihdevuosiin liittyvää unettomuutta. Se auttaa myös estrogeenivajeesta johtuviin mielialaoireisiin: alakuloon, ärtyisyyteen ja masentuneisuuteen.

Kuivat, kirvelevät limakalvot karttavat kosketusta. Ne kannattaa hoitaa kuntoon paikallisestrogeenillä ja käyttää seksissä liuku­voidetta. Liukuvoide poistaa hankauksessa syntyvää kitkaa, estää kipeitä nirhaumia ja lisää seksistä ja seksivälineistä saatavaa nautintoa.

Paikallinen estradiolihoito on turvallista eikä lisää laskimotukosriskiä. Rintasyövän tai gynekologisen syövän sairastaneen naisen kannattaa kysyä sen käytöstä gynekologilta. Emätintä kosteuttavat hormonittomat puikot ja voiteet auttavat lievissä oireissa.

2. Seksin ajattelu ylläpitää virettä

Aina ei huvita, eikä aina jaksa – eikä tarvitsekaan. Seksi ei ole muusta elämästä irrallinen asia. Kun elämässä on sairautta, työstressiä tai ihmissuhdeongelmia, seksi jää sivuun. Tauon ei kannata antaa venyä liian pitkäksi, sillä mitä pidempään ilman seksiä on, sitä vaikeampi siihen on virittäytyä.

Jo se, että ajattelee seksiä, ylläpitää virettä. Se vahvistaa aivoissa samoja alueita kuin itse toiminta ja saa aikaan mukavia tuntemuksia kehossa. Ajatus vaikkapa klitoriskiihottimesta omassa tai kumppanin kädessä voi tuntua kihelmöintinä klitoriksessa.

Mielikuvissa kaikki on sallittua ja mahdollista. Niissä voi kokeilla ryhmäseksiä ja siirtyä heteroseksistä homoseksiin ja toisinpäin. Ajatuksissa otteet saavat koventua ja kosketus kohdistua kehon kartalta häve­liäisyyden vuoksi karsittuihin paikkoihin – tai uusiin ihmisiin.

Mielikuvat voivat olla hetken ilo, tai sitten ne voivat johdatella omien, todellisten mieltymysten jäljille – ja joskus uuteen, omat tarpeet paremmin tyydyttävään intiimiin suhteeseen.

3. Kosketus madaltaa kynnystä

Seksi on vähän kuin juoksulenkki: kynnys lähteä on korkea, mutta kun matkaan pääsee, ei halua kääntyä takaisin. Halu ruokkii halua, ja joskus seksiin kannattaa ryhtyä, vaikkei se täysillä sytyttäisikään. Kumppanin kanssa voi sopia, että kokeillaan ja ellei kokeilu etene, jätetään suosiolla toiseen kertaan.

Jos aloittaminen tuntuu työläältä, kumppanin kanssa voi miettiä keinoja, jotka helpottavat sitä. Onko seksiä esimerkiksi pakko harrastaa aina illalla väsyneenä? Voitaisiinko sopia, että sohvalla istutaan vain kylki kyljessä, ja kotoa lähtijä hyvästellään aina pusulla? Mitä enemmän kosketusta ja läheisyyttä suhteessa on, sitä lyhempi matka siitä on seksiin.

4. Kerro kumppanille toiveistasi

Seksi ei kiinnosta, ellei siitä nauti. Jos nautinto on hukassa, naisen kannattaa tutustua itseensä ja seksitapoihinsa uudelleen. Saattaa olla, että aiempi tapa nauttia läheisyydestä ei ole vastannut omia odotuksia ja tarpeita.

Jumiutuneet seksitavat tekevät seksistä tylsää. Yhdyntä on vain yksi eikä lainkaan korvaamaton osa seksikokemusta. Mielihyvää tuottavia kohtia löytyy muualtakin kuin jalkojen välistä, ja nautintoa voi tuntea ilman orgasmiakin.

Pariseksissä omat tuntemukset kannattaa sanoittaa ja kertoa, millaisesta kosketuksesta pitää ja mistä ei. Näin varmistaa sen, että seksi on hyvää jatkossakin, eikä rakkauden teko muutu pahimmillaan rajaloukkaukseksi.

Seksistä ja omista toiveista puhuminen ei ole helppoa. Sitä voi helpottaa ymmärrys siitä, että toinen osapuoli kipuilee usein samojen asioiden kanssa.

Jos seksi on jäänyt vieraaksi puheenaiheeksi, ajatuksia ja kysymyksiä voi laittaa paperille tai käyttää valmiita parisuhteen keskustelukortteja. Kumppania voi pyytää lukemaan niitä yhdessä. Jos keskusteluyhteys on haastava, kannattaa hakea apua esimerkiksi seksuaalineuvojalta.

5. Anna itsellesi aikaa

Pikainen sessio on kaivattua vaihtelua ja tilaisuuteen tarttumista, mutta vaihdevuosissa se saattaa olla kipeä kokemus. Iän myötä kiihottuminen usein hidastuu, ja kudosten turpoamiseen ja kostumiseen tarvitaan entistä enemmän aikaa ja apuja: sanoja, kosketusta ja katseltavaa. Se, mikä aiemmin saattoi tuntua hidasteelta, on nyt ihana matka.

Pariseksissä ei haittaa, vaikka toinen olisi toiminnassa toista askeleen edellä, päinvastoin. Toisen kiihottumisen näkeminen lisää omaa kiihottumista. Jos toinen saavuttaa huipun toista aiemmin, homman voi hoitaa loppuun myös itse. Itse aiheutettu orgasmi on myös monesti vahvempi kuin toisen aiheuttama.

Halu syttyy helpommin tilanteessa, jossa on kiireetön ja rauhallinen olo. Mindfulness rauhoittaa ja valmistelee kehon ja mielen tulevaan. Se yhdistää kehon ja mielen samaan osoitteeseen, jolloin seksistä voi tulla entistä syvempi kokemus.

6. Terve itsekkyys on hyvästä

Vaihdevuosi-ikäisellä naisella on usein monta roolia: äiti, isoäiti, työntekijä, puoliso, omien vanhempien omaishoitaja. Roolien sekamelskassa itsestä huolehtiminen ja itsemyötätunto herkästi unohtuvat.

Halukkuuden kannalta on olennaista, että kokee itsensä haluttavaksi ja arvostaa itseään. Itsearvostus lisääntyy, kun huolehtii omasta hyvinvoinnista esimerkiksi liikkumalla.

Terve itsekkyys kuuluu hyvään seksiin. Pari­seksissä kaksi ihmistä on olemassa toisiaan mutta hyvin voimakkaasti myös itseään varten. Vaihdevuosissa voi toivottavasti nähdä oman arvonsa naisena eikä enää vertaile itseään muihin. Se auttaa vapautumaan, heittäytymään hetkeen ja nauttimaan.

7. Käytä oman käden oikeutta

Sooloseksi on ihana tapa nauttia omasta kehosta ja tuottaa itselle mielihyvää. Sillä on myös terveyttä edistäviä vaikutuksia: lantionpohjan lihakset eivät supistellessaan tiedä, saavatko ne ärsykkeen peniksestä, sormista vai dildosta. Hyväkuntoiset lantionpohjan lihakset ehkäisevät laskeumia ja virtsanpidätysvaivoja, ja ne myös lisäävät seksistä saatavaa nautintoa.

Sooloseksi on jokaisen oma asia, mutta siitä on hyötyä myös intiimille ihmissuhteelle. Se pitää yllä seksuaalista virettä ja madaltaa kynnystä yhteiseen seksiin. Lisäksi se lisää seksuaalista itsetuntemusta. Kokeilemalla löytää uusia tapoja ja paikkoja, joita koskettaa. Kun tietää, mistä itse syttyy, siitä osaa kertoa toiselle. Näin jatkossakin saa sellaista seksiä kuin haluaa.

Asiantuntijoina seksuaaliterapeutti Mari Huistinoja, Iloseksi ja gynekologi, seksuaalineuvoja Katja Kero, Aura Klinikka

Juttu on julkaistu Kotilääkärissä 4/2022.

X