Ihmiset ja suhteet

Kama Sutra opastaa yksityiskohtaisesti seksuaaliseen käyttäytymiseen

Teksti:
Ninni

Joskus ensimmäisen ja neljännen vuosisadan välillä Intian Varanasissa eli pyhä mies nimeltä Vatsjajana. Hän keräsi tietoa intialaisten seksuaalisesta käyttäytymisestä ja kokosi tiedon yksityiskohtaiseksi käytösoppaaksi. Oppaan nimeksi tuli Kama Sutra.

Toisin kuin länsimaiset seksin ystävät saattavat kuvitella, ei Kama Sutra ole viihteellinen seksitempputeos. Se on kirjoittajansa tieteellinen työ, jonka nimen voisi vapaasti kääntää nautinnon tieteeksi. Vatsjajana omisti tutkimuksensa hurmion lähteelle, jumalattarelle.

Kama Sutra heijastelee joutilaisuuden, runsauden ja juonittelun maailmaa, jossa teoksen kirjoittaja eli. Intialaisen yläluokan elämä oli täynnä mielihyvän tavoittelua, johon viettely ja seksi kuuluivat kiinteästi. Silti elämällä oli myös henkinen ulottuvuus, jonka saavuttamisessa seksillä uskottiin olevan ratkaiseva osuus.

Yksityiskohtaisia käytösohjeita rakastavaisille
Kuva: Svetlana Nummela

Varsinaisten rakasteluohjeiden ohella Kama Sutra sisältää syleilemistä, suutelemista, kumppanin painelemista ja kynsimerkkien jättämistä sekä puremista, lyömistä ja ääntelyä koskevia ohjeita.

Kama Sutra jakautuu seitsemään kirjaan, jotka käsittelevät muun muassa lemmenleikkejä ja rakastelua, seurustelua ja avioliittoa, muiden vaimojen viettelemistä sekä kurtisaaneja. Kama Sutra kertoo ihmisten seksuaalisesta käyttäytymisestä lähes kaiken lähtien siitä, miksi nainen torjuu miehen lähestymisyritykset.

Kama Sutrassa ihmistä, jonka oletetaan elävän satavuotiaaksi, neuvotaan harjoittamaan dharmaa (hyveet, uskonnolliset ansiot), arthaa (maallinen varallisuus) ja kamaa (rakkaus, nautinto, aistillinen tyydytys) eri ikäkausina siten, että kaikki kolme ovat sopusoinnussa keskenään.

Lapsuudessa ihmisen tulee ottaa vastaan opetusta, keski-iässä keskittyä arthaan ja kamaan ja vanhoilla päivillä perehtyä dharmaan sekä pyrkiä saavuttamaan mokša, vapautus myöhemmistä sielunvaelluksista.

Intohimo ei orjuuta tasapainoista ihmistä

Kama Sutra kehottaa miehiä opiskelemaan Kama Sutraa ja siihen liittyviä tietoja ja taitoja rinnan dharmaan ja arthaan sisältyvien oppien kanssa.

Kuva: Minna Nummela

Nuorten tyttöjenkin on teoksen mukaan hyödyllistä tutustua Kama Sutran oppeihin ennen naimisiin menoa ja jatkaa rouvanakin opiskelemista – aviomiestensä luvalla tosin. Naisten kuuluu Kama Sutran mukaan opiskella monia erilaisia taitoja kotijumalan koristelemisesta riisillä aina käytöstapojen omaksumiseen vanhemmilta ihmisiltä.

Vatsjajana kirjoittaa teoksensa lopussa: ”Tieteen todellisiin prinsiippeihin perehtyneen dharmaansa, arthaansa ja kamaansa vaalivan ja tavat tunteva henkilö oppii epäilemättä hallitsemaan tunteensa. Lyhyesti sanottuna intohimo ei pysty orjuuttamaan älykästä ja järkevää ihmistä, joka palvelee dharmaa, arthaa ja kamaa ja hän onnistuu kaikessa mihin ryhtyy.”

Rikas mies köyhälle tytölle

Kama Sutra opastaa hankkimaan avioliitossa varallisuutta ja perillisiä, laajentamaan ystäväpiiriä ja pyrkimään puhtaaseen rakkauteen. Avioliiton tavoitteet tulevat helpoimmin saavutetuiksi, kun mies ottaa vaimokseen naisen omasta säädystään. Vaimoksi tulee valita hyvän perheen tytär, joka on ainakin kolme vuotta miestä nuorempi.

Tyttöä tulee lähestyä maltillisesti: vasta kymmenennen aviossa vietetyn päivän yönä mies voi aloittaa lemmenleikit tarkoituksenaan voittaa tytön luottamus. Kama Sutra kehottaa miestä käyttämään puuhassa lempeitä sanoja.

Kelvannee monelle naiselle nykyisinkin.

Muita nykypäivänä ajankohtaisia vinkkejä Kama Sutra antaa muun muassa siitä, miten köyhä tyttö voi voittaa itselleen hyvän aviomiehen. Teos opastaa tyttöä valitsemaan kohteekseen heikkoluonteisen miehen, jonka voi taivutella asettumaan vanhempiaan vastaan.

Nykypäivänä nuoret miehet osaavat toivottavasti muutenkin olla kuuntelematta kaikessa vanhempiaan.

Kuva: Svetlana Nummela

Naimisiin halajavan tytön tulee tutkia valitsemansa miehen tapoja niin, että voi törmätä tähän erilaisissa tilanteissa. Saatuaan houkuteltua valitsemansa miehen yksin hiljaiseen paikkaan tyttö voi antaa miehelle kukkia ja hajusteita. Hän voi myös esitellä taitojaan raapimisen ja kynsillä painelun vaikeassa taidossa (tätä ei ehkä kannata kokeilla kotona) sekä miehen vartalon hieronnassa. Viettelevän puhetavan opastetaan sopivan tilanteeseen hyvin.

Aluksi tytön tulee esittää pidättyvää, mutta antaa miehen kuitenkin suudella itseään. Kun mies anelee seksiä, tytön tulee vastustella, mutta lopulta antaa miehen koskettaa sukuelimiään. Kun tyttö on täysin vakuuttunut, ettei mies koskaan jätä häntä, hän antautuu miehelle siinä yhteisymmärryksessä, että he menevät nopeasti sen jälkeen naimisiin.

Kuulostaa helpolta ja tehokkaalta keinolta hankkia itselleen aviomies. Eiköhän kokeilla, naiset!

Jumaluuteen naisen henkisen energian avulla

Kama Sutran mukaan seksi rakastetun kanssa on yksi tapa saavuttaa yliaistillinen tila. Muinaiset intialaiset viisaat saavuttivat jumalallisen tilan myös joogan kautta. Jooga tarkoittaa kirjaimellisesti liittymistä. Šivan, tanssin jumalan, sanotaan keksineen joogan ammentaakseen seksin kautta korkeimman jumalattaren Kalin luomisvoimaa.

Jotkut Kama Sutran asennoista vaativatkin harjoittajiltaan voimaa ja akrobaattisia taitoja. Joogan harrastaminen helpottaa eri asennoissa rakastelemista ja lisäksi jooga auttaa Kama Sutran mukaan ihmistä ymmärtämään omaa itseään, antaa lisää elinvoimaa ja opettaa rentoutumaan.

Vatsjajanan aikalaiset uskoivat, että naisilla on enemmän henkistä energiaa kuin miehillä ja että miehet saattoivat saavuttaa jumaluuden vain harjoittamalla pyhää, tunnepitoista seksiä naisen kanssa.

Tahtoessaan saada naisen haluamaan seksiä kanssaan on miehen pyrittävä voittamaan nainen puolelleen. Nainen on saatava rakastamaan miestä ja luottamaan tähän. Teos neuvoo, että tässä onnistutaan kultaista keskitietä: naisen mielihaluja ei tule sen enempää noudattaa kuin vastustaa.  Kama Sutran mukaan naisen rakkauden voittaa rakastettava, kunnioittava ja luottamusta herättävä mies.

Naisesta tulee teoksen mukaan hermostunut, masentunut ja miehiä pelkäävä, jos hänet pakotetaan seksiin naisellisesta mielenlaadusta piittaamatta. Teoksessa todetaan viisaasti, että ellei naisen rakkautta jatkossakaan ymmärretä tai siihen vastata, nainen tulee epätoivoiseksi, alkaa vihata joko kaikki miehiä tai omaansa ja ryhtyy suhteisiin vieraiden miesten kanssa.

Ei kuulosta kovin vieraalta tänäkään päivänä.

Viettelyohjeita pelimiehille

Tavoitellun tytön on Kama Sutran mukaan parasta mennä naimisiin miehen kanssa, josta hän pitää ja jonka hän uskoo olevan uskollinen ja kykenevän tuottamaan nautintoa. ”Vaimolleen uskollinen mies, joka on oman itsensä herra, vaikkei olisikaan komea tai rikas, on parempi kuin usean naisen yhteinen mies, olkoonpa miten komea tahansa”, teoksessa todetaan.

Kuva: Kirsi Knuuttila

Avioliiton aikana vaimon tulee pitää puutarha kauniina ja välttää muun muassa kerjäläisnunnien, puoskarivaimojen ja konnamaisten naisten (keitä nämä nyt sitten nykyisin ovatkaan) seuraa. Taloudenhoidosta vaimon tulee niin ikään huolehtia. Kama Sutra antaa vaimolle käyttäytymisohjeita myös monivaimoiseen liittoon, minkä ei toivoisi nykymaailmassa enää olevan ajankohtaista.

Pelimiehiä Kama Sutra neuvoo seuraavasti: miehen ei tulisi vietellä kahta naista samanaikaisesti. Jos mies kuitenkin on jo onnistunut viettelemään ja nauttimaan yhdestä naisesta hyvän aikaa, voi hän ryhtyä seuraavan naisen viettelemiseen.

Naiselle vastaavaa ohjetta ei luonnollisesti tyrkytetä.

Miehet ja naiset jaetaan lingamin ja jonin koon mukaan

Kama Sutraa jakaa miehet kolmeen päätyyppiin lingamin, eli peniksen koon mukaan: mies on joko šaša eli jänis, vriša eli härkä ja ašva eli hevonen. Naiset voidaan jaotella jonin eli vaginan syvyyden perusteella.

Nainen voi olla mrigi (kaurisnainen), vadava (tamma) tai hastini (norsunaaras). Sukuelinten koon perusteella yhteensopivia yhdistelmiä on kolme ja epäsuhtaisia kuusi. Yhteensopivia ovat

Lingam Jon
jänis                 kauris
härkä                tamma
hevonen            norsu

Kehon osilla on kullakin merkityksensä

Kama Sutran mukaan ruumiinosista pää on lähimpänä taivasta. Pään asento kertoo ihmisen henkisestä asenteesta, ja siksi Kama Sutra kehottaa opettelemaan pitämään päätä pystyssä kuin tanssija.

Kuva: Svetlana Nummela

Hiukset kasvavat päässä, joten niiden ajateltiin olevan sielun tyyssija. Hiukset ilmentävät omistajansa persoonallisuutta, elinvoimaa sekä seksuaalisuutta, ja niitä voidaan teoksen mukaan käyttää apuna lemmenloitsuissa.

Kaunistaakseen hiuksensa Kama Sutran opiskelijat värjäsivät niitä hennalla, käsittelivät hajusteilla ja voiteilla, solmivat palmikoita, tekivät kiharoita, sitoivat töyhtöjä, kukkakoristeita ja turbaaneja. Vaikka hiuksia pidettiin suuressa arvossa, miehet ajoivat partansa ja molemmat sukupuolet kaikki ihokarvansa pois.

Silmät välittävät aitoja sielun viestejä, joita ajatus ei ole päässyt peukaloimaan. Myös intohimo välittyy silmien kautta, joten pelkkä vilkaisu voi sytyttää roihuavan intohimon kahden ihmisen välillä.

Muinaisessa Intiassa jonin merkin uskottiin suojelevan pahaa silmää vastaan. Vielä nykyisinkin Pohjois-Intian maanviljelijät suojelevat satoaan viemällä pelloilleen mustan ruukun, joka symboloi Kali-jumalattaren vaginaa.

Kuva: Svetlana Nummela

Kuulo on aisteistamme pitkäikäisin. Kuuloaisti myös herää ensimmäisenä vauvan kuunnellessa äitinsä sydämenlyöntejä. Sydämen syke on elämän rytmi, jonka tahdissa ihminen kulkee läpi elämänsä. Miehen rakkaudentunnustukset valuvat naisen korvaan kuin lämmin hunaja ruukkuun.

Musiikki on olennainen osa uskonnollista elämää. Itämaisessa musiikissa melodiat toistuvat ja kaartuvat iäisyyteen. Muinaisessa Intiassa rakastavaiset kuuntelivat tai soittivat usein musiikkia ennen rakastelua.

Nenän kautta kulkee henki, joka on elämän symboli. Ikivanhoissa riiteissä henkien tavoittamiseen käytettiin villieläinten kuonoista tehtyjä taikajauheita. Tuoksuilla on suora yhteys ihmisten tunteisiin, joten muinaiset intialaiset pitivät hajuaistia aisteista henkisimpänä.

Lähteet:
Sonntag, Linda: Kama Sutra valokuvin – Johdatus idän erotiikkaan ja moderniin tantra-seksiin (Tammi 2001)
Dane, Lance (toim.): Kama Sutra täydellisesti kuvitettuna (Tammi)

X