Ihmiset ja suhteet

Metsäkansan Kama Sutra

Teksti: Anna.fi

Suomalaisetko jäyhää ja estynyttä kansaa? Höpö höpö. Vanha kansanperinne kertoo estottomasta ja rivosta meiningistä.

Lemmentaijat ja muut sananparsiksi kiteytyneet uskomukset ovat entisaikojen sukupuolitietoutta. Marja Paasio kokosi näitä viisauden helmiä kirjaksi jo vuonna 1985, ja viime vuonna ilmestyi kuvittamaton uusintapainos teoksesta ”Pilvihin on piian nännit – Suomen kansan seksiperinnettä”. Lähteinä ovat Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran kansanrunousarkisto ja Suomen murteiden sanakirjan arkisto.

”Metsäkansan Kama Sutraksi” (Pieksämäen Lehti) kehaistu valikoima käsittää asiallisesti 19 eri alaotsikon alle koottuja sananlaskuja, selityksiä ja neuvoja. Sisällysluettelo paljastaa esimerkiksi, että luku nimeltä ”Omena sen oma nimi on” keskittyy ”vittuun”, ”Ei ajettu tie ruohotu” naisen hedelmällisyyteen ja ”Poikaa oikealta, tyttöä vasemmalta” lapsentekoon.

Aivan oma lukunsa on omistettu myös ”kyrvälle”, ”potenssille”, ”sukupuolitaudeille”, ”raskaudelle” ja muille seksinharjoittamiseen, sen tavoitteluun ja sen seurauksista selviämiseen liittyville seikoille.

Vakavaa asiaa huumorilla

Vaikka takakansi mainitsee ”Pilvihin on piian nännit” vuoden 1985 varastetuimman kirjan tittelin haltijaksi, Paasio tähdentää esipuheessaan aiheen vakavuutta. Yli 250-sivuisen kirjan opit perustuvat magia- ja kokemusperinteeseen, josta saadut käsitykset on mielletty oikeasti käyttökelpoisiksi ja tehokkaiksi. Hurtti huumori ja ilkikurisuus saa kukkia, kun rahvas pohtii sukupuoliasioita, ihan tosissaan. Oli kyse sitten lemmennostatuksesta, kuukautisista tai abortista.

Mistä sen tietää, jos ei kokeile? Lemmentulia virittelevien kannattaa ehkä paneutua aluksi Nouse lempi liehumaan -lukuun. Tarjolla on saunomisohjeita, joiden avulla viekoitella halujen kohdetta.

Ronskimpi ohje kehottaa tyttöä pissimään kuppiin ja juottamaan sen pojalle. Virroilla uskottiin 1930-luvulla, että leivokset nuolemalla ja sitten ne ihastukselle antamalla saa tämän retkahtamaan. Sortavalassa taas nyhdettiin alapäästä karvoja ja juotettiin ne rakkaalle kahvissa ja marjasopassa. Johan alkoivat tunteet roihuta.

Nouse noppa, seiso seppä

Paasion mukaan ”yöjalkaa” on pidetty entisaikoina kunniallisena osana nuorten seurusteluinstituutiota. Aukaise tyttö sun aittasi ovi -luku antaakin oivia ohjeita, miten aitan ovi aukaista tai miten saada porukka yöjalkaan juuri oman aitan ovelle. Jo 1800-luvun lopussa Mikkelin tytöt tuumivat, että jos ”tekevät ennen käen kukkumista vuoteensa aittaan, saavat siinä vahvasti naimista”.

Kirja pukee hauskasti sanoiksi sen tunnetun tosiseikan, että esiaviollista seksiä on harjoitettu aina ja että se ei edes ole ollut pelkästään paheksuttua. Emännät ja isännät toki vahtasivat tyttäriään, mutta tekivät taikojaan sen mukaan, miellyttikö yöjalassa jolkottaja heitä vai ei.

Mutta 2000-luvun yökiitäjienkin on hyvä muistaa lohjalaisten viisaus: ”On hyvää ja hyöryllist, kun flikal on monta poikaa, mutta on pahaa ja vaarallist, jos tulevat yhtaikaa.”

”Pilvihin on piian nännit” jatkaa armoitettua valistustyötään joka luvussa. Mikseivät impotenssiongelmista kärsivät voisi viagran sijaan kokeilla vaikka voin syömistä. Kuulemma toimii: ”sitten kalu kasvaa, on oksa kovana.”

Päinvastaiseen riesaan keksittiin Mikkelissä oiva lääke jo vuonna 1938: ”Jos muna, kalu, seisoi usein, piti se taivuttaa reisien väliin ja sanoa: – Hyi häppee mää!” Vaikutusta tehosti, jos vielä lisäksi pieraisi. Kaikki tämä ja paljon muuta löytyy luvusta ”Nouse noppa, seiso seppä”.

Estottoman kansan perinnetieto

Sinänsä hupaisaa, että mummot ja papat kaupungilla kauhistelevat nykynuorten rumaa kielenkäyttöä. V:llä alkava kirosana onkin ruma, mutta mummojen ja pappojen nuoruudessa se ei aina sitä ollut.

”Pilvihin on piian nännit” toistelee sanaa yhtenään, koska siitä on puhe ja sillä on kaikkien tuntema, selvääkin selvempi merkitys. V-sanaa viljellään niin seikkaperäisissä ohjeistuksissa kuin selkeissä faktoissa liittyen vaikkapa naisten ja miesten väliseen valtataisteluun. Nimittäin Ilomantsissa on tiedetty jo hyvin pitkään, että ”kellä vittu, sillä valta”.

Meidän sietää totisesti olla ylpeitä estottomasta kansanperinteestämme. Seuraavan kerran kun joku ulkomaan pelle tulee äimistelemään, miten suomalaiset jaksavatkin olla kurttuotsaista ja seipäänniellyttä kansaa, voi yrittää kääntää heille malliksi vaikka kiikkalaisen ohjeen parittelupuuhiin: ”Paree on kerta pirusti kun aina nirusti.”

Marja Paasio: Pilvihin on piian nännit. Suomen kansan seksiperinnettä. Otava 2005. 260 s.

Teksti: Sini Saaritsa (10.2.2005)
Kuva: Otava

X