Seksielämä

Seksologi Leena Väisälä: ”Vaikka seksuaalisen halukkuuden olisi tilapäisesti menettänyt, sitä voi herätellä uudelleen”

Jos pariskunnan seksihalut ovat kovin eripariset, kannattaa kokeilla jotakin uutta. Hiipuneita haluja voi elvyttää näillä vinkeillä.
Teksti: Miia Siistonen Kuvat: iStock

Seksuaalinen halu vaihtelee elämän aikana. On täysin normaalia olla haluamatta seksiä lainkaan tai haluta sitä paljon. Naisilla into seksiin hiipuu usein vaihdevuosissa tai niiden jälkeen. Mutta on myös naisia, jotka kokevat seksin yli 50-vuotiaana erityisen suurena nautintona.

– Seksi on aina oma valinta. Siihen ei pitäisi kokea pakkoa tai velvollisuutta missään iässä. Jos kuitenkin elää parisuhteessa, jossa halut ovat selvästi erilaiset tai eripariset, jotain on tehtävä, toteaa gynekologi ja kliininen seksologi Leena Väisälä.

Seksuaalista halukkuutta voi Väisälän mukaan parantaa monin tavoin vielä vaihdevuosi-iässäkin. Englanninkielinen toteamus “Use it, or you lose it” eli käytä sitä tai kadotat sen pitää paikkansa myös seksuaalisuuden alueella. Aivan niin kuin säännöllinen liikunta pitää yllä liikkumiskykyä ja aivojen stimulointi muistia ja kognitiivisia toimintoja, samoin seksin harrastaminen pitää yllä seksuaalista reaktiokykyä, sukuelimien toimivuutta ja kykyä nauttia seksistä.

– Vaikka seksuaalisen halukkuuden olisi tilapäisesti menettänyt, sitä voi herätellä uudelleen. Vaihdevuosi-ikäinen nainen voi olla mitä parhainta sänkyseuraa, Leena Väisälä sanoo.

Seksuaalisuus ei välttämättä edes muutu vaihdevuosissa. Jos kiinnostus seksiä kohtaan on ollut aina laimeaa, into lopahtaa nopeammin. Mutta jos terveys antaa myöten, mitään estettä ei ole jatkaa hamaan hautaan saakka.

– Naiset, jotka parhaillaan elävät vaihdevuosiaan, ovat kasvaneet kulttuurissa, jossa lähinnä varoiteltiin ei-toivotusta raskaudesta ja seksitaudeista. Nautinnosta puhuttiin vähemmän. Viimeistään nyt, aikuisena naisena, on hyvä tiedostaa taustansa ja todelliset halunsa. Silloin on mahdollisuus tehdä yksilöllisiä ratkaisuja ja ottaa vastuu omasta seksuaalisesta hyvinvoinnistaan.

Näin voit lisätä seksuaalisuuttasi ja nauttia siitä enemmän:

  1. Rakasta kehoasi. Hyväkuntoisena on helpompi pitää omasta kehostaan, ja silloin on enemmän energiaa myös seksiin. Toisaalta tärkeintä on, että hyväksyt kehosi sellaisena kuin se on. Ole armollinen itsellesi ja keskity hyviin asioihin kehossasi. Treenaa lantionpohjan lihaksiasi eli niin sanottuja ilolihaksia.
  2. Ajattele seksiä. Aivot ovat tärkein sukuelin. Sanonta “sitä saa mitä tilaa” voi toteutua, eli saa enemmän seksiä, kun sitä ajattelee usein.
  3. Sovi seksitreffit tai intiimit treffit. Sovi kumppanisi kanssa, että teillä on aikuisten “leikkitreffit” ja että keskitytte silloin vain toisiinne.
  4. Tee jotakin muuta kuin yleensä teet seksissä kumppanin kanssa tai yksin. Jättäkää esimerkiksi yhdyntä väliin ja rakastelkaa muilla keinoin. Kokeilkaa öljyhierontaa, yhdessä kylpemistä, suuseksiä tai erilaista käsin hyväilyä. Erilaisia hyväilytekniikoita voi kokeilla myös yksin sooloseksiä monipuolistamaan.
  5. Älä ole turhan ujo. Kerro kumppanillesi, mitä tarvitset nauttiaksesi seksistä. Kerro gynekologillesi, jos sinulla on seksuaalisuuteen liittyvä ongelma tai hakeudu seksuaalineuvojan tai -terapeutin puheille.
  6. Älä turhaan lopeta seksiä. Yläikärajaa ei ole.
  7. Osta jotakin uutta makuuhuoneeseen. Voit aloittaa liukuvoiteista, joita on hyvä olla aina yöpöydällä valmiina. Netistä löytyy monia seksivälinekauppoja, ja suurimmissa kaupungeissa voi vielä olla kivijalkakauppojakin, joissa voit käydä yksin tai kumppanisi kanssa.

Vinkit on poimittu Leena Väisälän ja Leeni Peltosen kirjasta Virtaa vaihdevuosiin (Otava).

X