Terveys 15.5.2017

10 oiretta, jotka viittaavat, että hormonitasapainosi ei ole kunnossa

Teksti: Hilppa Alanko Kuvat: iStock
Hormonitoiminnalla on suuri merkitys sekä fyysiseen että psyykkiseen hyvinvointiin. Listasimme 10 hormonaalisesta epätasapainosta kielivää merkkiä.

Oletko ollut jo pitkään väsynyt? Onko haluttomuus sinulle tuskallisen tuttu ongelma? Eikö painosi putoa millään? Voi olla, että hormonitasapainosi ei ole kunnossa.

Hormonitasapainoa voi yrittää korjata kotikonstein syömällä säännöllisesti ja terveellisesti, liikkumalla ja nukkumalla tarpeeksi sekä välttelemällä stressiä ja alkoholin käyttöä. Jos oireet eivät häviä terveellisiä elämäntapoja noudattamalla, kannattaa oireiden hoidossa kääntyä lääkärin puoleen.

Nämä oireet voivat olla merkkejä hormonaalisesta epätasapainosta:

1. Olet jatkuvasti väsynyt

Jos kehosi hormonit ovat epätasapainossa, kehosi tekee jatkuvasti töitä paikatakseen tuota epätasapainoa. Siksi saatat tuntea jatkuvaa uupumusta.

2. Sinun tekee koko ajan mieli syödä

Jos kehosi huutaa päivästä ja kuukaudesta toiseen sokerisia, rasvaisia tai suolaisia herkkuja, voi syy piillä hormoneissa. Juuri ennen kuukautisia monille naisille tulee himo napostella, mutta jatkuva herkkunälkä saattaa olla merkki suuremmasta ongelmasta. Korkea insuliini- tai kortisolitaso voi aiheuttaa makeannälkää, kun taas liian matala kortisolitaso taas saattaa aiheuttaa suolaisten ruokien himoa.

3. Painosi nousee tai laskee

Tiesitkö, että hormoneilla on vaikutusta siihen, kuinka paljon kehomme polttaa kaloreita ja miten kehoomme varastoituu rasvaa? Hormonit vaikuttavat merkittävästi aineenvaihduntaan, minkä takia nopea painon nouseminen tai laskeminen saattaa olla merkki hormonaalisesta epätasapainosta. Myös lihasmassan häviäminen voi kieliä hormonitoiminnan epätasapainosta.

4. Laihduttaminen ei onnistu

Eivätkö kilot karise, vaikka syöt terveellisesti ja monipuolisesti? Sekaisin oleva hormonitoiminta voi jopa estää painon putoamisen. Kortisolin liiallinen erittyminen voi aiheuttaa myös rasvan varastoitumisen tiettyihin paikkoihin kehossa, esimerkiksi vatsan alueelle.

5. Ruoansulatusongelmat haittaavat oloasi

Hormoneilla on tärkeä rooli ruoansulatuksessa. Ruoansulatusongelmat, kuten ilmavaivat, ripuli, ummetus, röyhtäily ja pahoinvointi, voivat kaikki olla merkkejä hormonaalisesta epätasapainosta.

6. Sinulla on mielialanvaihteluita

Hormonaalinen epätasapaino voi saada mielialat heittelehtimään. Lisäksi hormonien epätasapaino saattaa aiheuttaa ahdistusta ja ärtyneisyyttä. Mielialoihin voi vaikuttaa negatiivisesti esimerkiksi liian alhainen serotoniiinitaso tai korkea dopamiinitaso.

7. Libidosi on hukassa

Eikö seksi kiinnosta? Sukupuolihormonien epätasapaino on melko yleinen haluttomuuden aiheuttaja. Sukupuolihormonien harmoniaan vaikuttavat vahvasti ympäristö-, ravitsemus- ja elämäntapatekijät. Sukupuolihormonien epätasapainon lisäksi myös kortisolin liikaeritys voi viedä halut.

8. Kärsit liikahikoilusta

Liikahikoilu on monille vaihdevuosia elävälle naiselle tuttu vaiva. Hormonaalinen epätasapaino saattaa kuitenkin aiheuttaa liikahikoilua myös nuoremmille.

9. Uniongelmat piinaavat sinua

Jos melatoniini- ja serotoniinitasosi ovat matalat, saatat kärsiä unettomuudesta. Keltarauhashormonin eli progesteronin puute voi aiheuttaa yöhikoilua ja siten myös uniongelmia. Myös stressihormonien liiallinen eritys voi olla syynä huonoon uneen.

10. Karvankasvusi kiihtyy

Karvankasvun yhtäkkinen kiihtyminen voi olla merkki testosteronia erittävästä kasvaimesta. Toki syitä voi olla myös muita, mutta jos karvankasvusi alkaa ykskaks kiihtyä, kannattaa asiasta käydä keskustelemassa lääkärin kanssa.

Lue myös:

Milloin jatkuvasta väsymyksestä on mentävä lääkäriin? Tunnista 10 hälytysmerkkiä

Jenkkakahvasi saattavat johtua hormonien epätasapainosta – tee nämä pienet muutokset

Rasvat vaikuttavat hormonitoimintaan – 5 hormonitasapainoa tukevaa ruoka-ainetta

Kasvihormonit – Voiko vaihdevuosioireet kesyttää luonnonmukaisesti?

Lähteet: Bustle, mindbodygreen, Natural Living Ideas

Kommentit (0)

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lue seuraavaksi