Terveys

8 kehon varoitusmerkkiä, joista tiedät syöväsi liikaa sokeria

Syötkö tietämättäsi liikaa sokeria? Liiallinen sokerin syöminen tekee terveydelle hallaa. Listasimme 8 merkkiä, jotka kertovat, että omaa sokerin käyttöä kannattaa rajoittaa.
15.8.2017 Teksti: Johanna Jantunen Kuvat: iStock

Liiallinen sokerin saanti on haitallista terveydelle: se vaurioittaa hampaita, lihottaa, rasvoittaa maksaa ja lisää tyypin-2-diabeteksen ja sydänsairauksien riskiä. Vaikka sokeri voi olla herkullista, se sisältää vain turhaa energiaa eikä lainkaan ravintoaineita kuten vitamiineja, hivenaineita ja kuituja.

Maailman terveysjärjestö WHO suosittelee, että lisättyä sokeria tuli saada korkeintaan 25 grammaa eli 10 sokeripalan verran päivässä. Lisätyllä sokerilla tarkoitetaan sekä ruokiin tai juomiin itse lisättyä sokeria että elintarvikkeiden sisältämää sokeria. Luontaista sokeria, jota on esimerkiksi hedelmissä ja marjoissa, ei lasketa rajoitukseen mukaan.

Koska esimerkiksi yhdessä maustetussa jogurttipurkissa voi olla 9 palan, mehulasissa 8 palan ja makuviilissä 10 palan verran sokeria, moni tulee helposti ylittäneeksi WHO:n suositteleman sokerimäärän joka päivä. Mikäli nauttii erityisen sokerisia herkkuja, kuten 0,5 litraa limua (20 palaa sokeria) ja 300 grammaa karkkia (70 palaa sokeria), suositus ylittyy reilusti.

Liika sokerin syöminen voi näkyä kehossa erilaisin oirein. Listasimme kahdeksan varoitusmerkkiä, jotka kertovat, että sokerin käyttöä voi olla viisasta rajoittaa.

1. Sinun tekee jatkuvasti mieli jotain makeaa

Mitä enemmän sokeria syö, sitä enemmän sitä himoaa. Sokerin syöminen aiheuttaa hormonaalisen reaktion, joka ensin nostaa energitasot ylös mutta pudottaa ne pian alas. Siksi keho janoaa nopeasti lisää sokeria.

2. Tunnet olosi päivällä laiskaksi

Ihmisen energiatasot pysyvät vakaina, kun ruokarytmi on säännöllinen eikä liika sokeri sekoita tilannetta. Sokeri aiheuttaa energiatasoissa sekä jyrkkiä nousuja että rajuja laskuja, jotka saavat olon vetämättömäksi.

Laiska olo voi johtua myös liian sokeripitoisesta aamiaisesta. Jos aamupala sisältää kylläisyyttä ylläpitävien proteiinien ja kuitujen sijaan runsaasti nopeita hiilihydraatteja, iskee päivähorros sitä todennäköisemmin.

3. Ihosi on huonossa kunnossa

Sokeri voi aiheuttaa vahinkoa myös iholle. Sokeri saa aikaan insuliinipiikkejä, joille jotkut ihmiset ovat tavallista herkempiä. Seurauksena voi olla aknen tai ruusufinnin kehittyminen. Lisäksi sokeri vanhentaa ja veltostuttaa ihoa.

4. Olet kärttyinen

Sokeripiikkiä seuraa aina verensokerin raju lasku. Se voi näkyä mielialojen vaihteluna ja ärtymyksenä.

5. Olet liikunnan jälkeen aivan voimaton

Kunnollinen polttoaine on keholle tärkeää, jotta se jaksaa toimia kovallakin teholla. Jos ennen intensiivistä treeniä tulee syötyä vain sokeripitoisia välipaloja, olo voi olla liikunnan jälkeen hyvin uupunut ja kurja. Väsymys voi iskeä rajusti jopa harjoituksen puolivälissä, kun sokeripiikki on ohi ja energiatasot romahtavat alas.

6. Sinulla on univaikeuksia

Etenkin iltaisin nautittu sokeri voi aiheuttaa univaikeuksia. Sokeri sekoittaa hormonitasapainoa ja vaikuttaa nukahtamiseen. Seurauksena voi olla ikävä kierre, sillä vähäinen uni saa kehon kaipaamaan päivällä piristystä eli lisää sokeria.

7. Kärsit ”sokerikrapulasta”

Sokerihumalaa voi seurata sokerikrapula: päänsärky, väsymys ja turvonnnut olo.

8. Vatsa pömpöttää

Runsaasti sokeria sisältävä ruokavalio tekee hallaa sokeri- ja rasva-aineenvaihdunnalle, mikä voi aiheuttaa vyötärölihavuutta.

Lähteet: BustleKuluttajaliitto, Reader’s Digest, Self, TerveyskirjastoTHL

Lue myös:

Jopa yhtä paljon sokeria kuin 100 grammassa karkkia – Varo näitä sokeriansoja

Ryppyjä, juonteita ja sellulliittia – Näin sokeri vanhentaa ihoasi

Nämä makeutusaineet sopivat laihduttajalle – 5 vaihtoehtoa sokerille

Eroon makeanhimosta jo 2 viikossa – Näin onnistut!