Pitkäaikainen istuminen voi aiheuttaa piriformis-syndroomaa.

Alaselän ja pakaran kipujen syynä piriformis? 4 helpottavaa venytystä

Ikävä kipu, puutuminen ja pistely pakaroissa ja alaselässä voi kertoa siitä, että piriformis-lihas on jumissa. Piriformis-syndroomaa on mahdollista helpottaa venytyksillä.

Jos pakarassa sijaitseva piriformis-lihas pääsee painamaan iskiashermoa, seurauksena voi olla kipua, tunnottomuutta ja pistelyä pakaran ja ala-selän alueella. Kipu voi säteillä iskiashermoa pitkin jopa jalkaterään saakka.

Piriformis-syndrooma johtuu usein liiallisesta istumisesta, sillä istuminen aiheuttaa painetta reisien takaosiin ja lantion alueelle. Myös raju urheilu, kuten juokseminen tai jokin onnettomuus, kuten kaatuminen, voivat saada piriformis-lihaksen jumiin.

Piriformis-syndroomaa voi lievittää venyttelemällä parin viikon ajan. Jos kipu on lamauttavaa eikä poistu, on syytä ottaa yhteyttä lääkäriin.

Kokosimme neljä tehokasta venytystä piriformis-kipujen helpottamiseksi. Pysy jokaisessa venytyksessä puoli minuuttia ja toista venytykset kolme kertaa.

1. Lonkan avaus

Asetu makaamaan selällesi lattialle. Vedä kipeä jalka koukkuun rintaa vasten niin, että polvi kiertyy ulospäin vartalosta. Pidä toinen jalka suorana lattiassa. Aseta kipeän jalan puoleinen käsi polven päälle ja tartu toisella kädellä nilkasta. Vedä jalkaa kevyesti nilkasta ja työnnä polvesta, jotta venytys tuntuu pakarassa. Älä kuitenkaan pakota jalkaa yliasentoon.

2. Selkärangan kierto

Asetu selinmakuulle. Nosta kipeä jalka koukkuun lantiosi yläpuolelle ja aseta vastakkainen käsi polven päälle. Vie jalka toisen jalan yli niin pitkälle, että venytys tuntuu. Jalan ei tarvitse osua lattiaan saakka. Pidä toinen käsi suorana lattialla ja käännä halutessasi katse käden suuntaan. Liike voi tuntua sekä pakarassa että selässä.

3. Pakaravenytys selinmakuulla

Asetu selinmakuulle. Koukista molemmat jalat ja aseta venytettävän jalan nilkka toisen jalan polven päälle. Tartu kiinni taaimmaisen jalan polvitaipeesta ja vedä jalkoja kevyesti rintaa kohti, kunnes venytys tuntuu pakarassa.

4. Pakaravenytys jalka edessä

Asetu konttausasentoon. Tuo kipeä jalka vartalon eteen koukkuun niin, että polvi osoittaa ulospäin vartalosta ja suorista toinen jalka taakse. Kallista ylävartaloa kevyesti eteenpäin koukussa olevan jalan päälle. Pidä lantio mahdollisimman suorassa asennossa.

Mikä ihmeen piriformis?istock_70916881_medium

Piriformis on yksi pakaran syvistä lihaksista. Se auttaa jalkaa kiertymään ulospäin ja vakauttaa lonkkaniveltä.

Piriformis-lihas mahdollista painonsiirron jalalta toiselle ilman, että tasapaino horjuu, mikä tekee kävelystä mahdollista.

Alaraajaa hermottava iskiashermo kulkee piriformiksen alta tai välistä. Jos piriformis on kireä ja jumissa, se voi painaa iskiashermoa aiheuttaen sietämätöntä kipua pakaroiden alueelle. Kipu voi säteillä alaselkään ja alas jalkoihin. Tällaista kiputilaa kutsutaan piriformis-syndroomaksi.

Lähteet: Healthline, Klinik.fi, Runner’s World, Spine-Health, WebMD

Lue myös:

Ryhti on huono, selkää särkee, pakaratreeni ei tuota tulosta – Onko sinullakin kireät lonkankoukistajat?

Kehonhuolto putkirullalla – Pakarat, reidet ja alaselkä rennoksi!

Vaivaako selkäkipu? Selkä ja niska kuntoon helpoilla keinoilla

Tilaa Annan uutiskirje

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kommentit

Piriformiksen lähellä on suuri joukko muitakin kudoksia, joista kivut voivat johtua. Jos venyttely aiheuttaa kipua, siitä kannattaa luopua. Itselläni diagnosoitiin lopulta puolentoista vuoden tutkimisen, fyssarikäyntien, useiden diagnoosiyritysten ja hoitokokeilujen sekä kolmen magneettikuvauksen jälkeen tila, jossa iskiashermo oli paksuuntuneiden takareiden jänteiden pinteessä siten, että se ei näkynyt kunnolla kuvissa. Tämä niinsanottu hamstringsyndrooma pahenee takareiden venyttelystä. Pahimmat kivut tulivat aina jälkikäteen yöllä sellaisen päivän jälkeen, jolloin olin kävellyt tai harrastanut liikuntaa. Myös istuminen oli kivuliasta. Kun mikään muu hoito ei auttanut, tehtiin lopulta leikkaus, joka poistikin kivut.

Venytykset tosi hyviä pakollisia pitää kiinnittää huomiota kävelytyyliin rentoa olen hieroja jajalkaleikkauksen jälkeen (sairaalabakteeri)kävely aiheutti piriformis syndrooma. Venyttely ja akupunktio ovat auttaneet.

Samaa mieltä edellisen kommentoijat kanssa ja edelleen vielä, keskimmäinen pakaralihas on se, joka lonkkaa tukee kävelyssä.

Asia ei kuitenkaan ole niin yksinkertainen kun tässä annetaan ymmärtää.
Ensinnäkin Piriformissyndroma ei ole kovin yleinen, vaan yleensä ongelmalihas onkin Gluteus Medius – sen takaosa. Ikävä kyllä suurin osa Piriformisongelman löytäjistä – jopa ammatti-ihmisistä – diagnosoi asian väärin. Eli tarkkuutta anatomian tuntemukseen.
Ja toisekseen – lyhentyneet lihakset venytellään ja jumiset hierotaan auki. Yleensähän tuo Medius on melkosen jumissa, siis hierontaa. Venyttely ei avaa jumista lihasta koska sillä ei saada lihaksen verenkiertoa kunnolla stimuloitua. Lihas on hierottava auki. Ja sen jälkeen voi venyttelyllä koittaa pitää sitä auki.
Ja vielä kolmanneksi: mikäli ”ischiassäteily” ilmenee reiden tai koko jalan ulkosivulla on syynä aina lonkka-pakara, ei koskaan selkä. Huom. L3-juuren säteily kiertää myös reiden eteen eikä ilmene pitkittäisenä oireena ulkosivulla.
Harvinainen Piriformiksen Ischiashermoa ahdistava ongelmoi ainoastaan reiden takasivulla etc.

Oma kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *