Kuivasilmäisyys - älylaitteiden sinivalo kuivattaa silmiä
Sen lisäksi, että sinivalo voi kuivattaa silmiä, se voi häiritä unirytmiä.
Terveys

Älylaitteiden sinivalo aiheuttaa kuivasilmäisyyttä – 5 keinoa estää silmien kuivuminen

Jos silmäsi tuntuvat kuivilta ja ärtyneiltä, syynä voi olla älylaitteiden näyttöjen liika tuijottelu. Listasimme viisi konstia, jotka helpottavat kuivasilmäisyyttä.
Teksti: Johanna Jantunen Kuvat: iStock

Jopa puolet suomalaisista kärsii kuivista silmistä joskus elämänsä aikana, ja tulevaisuudessa kuivasilmäisyyden on arvioitu olevan yhä yleisempää.

Silmien kuivuminen liittyy paitsi piilolinssien käyttöön ja kuivaan ilmaan myös lisääntyvässä määrin älylaitteiden sinivalon vaikutukseen.

Liika sinivalo rasittaa silmiä

Sinivalon luontainen lähde on aurinko. Kyse on valon taajuudesta, joka pitää ihmisen virkeänä ja kertoo aivoille, että on päivä. Sinivalo ei itsessään ole haitallista, mutta jos silmät altistuvat sille liikaa, ne kuormittuvat ja rasittuvat.

Auringon lisäksi muun muassa led-valot, tietokoneiden näytöt, älypuhelimet, tabletit ja televisiot heijastavat sinistä valoa, joten sinivalolle altistutaan nykyaikana yhä enemmän ja enemmän. Seurauksena voi olla kuivasilmäisyyttä: silmien väsymistä, punoitusta ja kuivumisen tunnetta. Muita tyypillisiä oireita ovat kutina, tunne roskasta silmässä, polttelu, valonarkuus ja näöntarkkuuden vaihtelut.

Kuivasilmäisyyden lisäksi sinivalolla voi myös olla vakavampia seurauksia. Silmän verkkokalvo reagoi sinivaloon herkästi, ja sinivalolla on myös kyky läpäistä silmän luontaiset filtterit ja kulkeutua silmänpohjaan saakka. Pitkäaikainen sinivalolle altistuminen saattaakin olla yksi tekijä silmänpohjan ikärappeuman synnyssä.

Näin torjut kuivasilmäisyyttä

Paras keino ehkäistä sinivalon haittoja on rajoittaa älylaitteiden käyttöä ja lyhentää erilaisten näyttöjen ääressä vietettyä aikaa. Jos tämä on esimerkiksi työn vuoksi mahdotonta, seuraavat keinot voivat auttaa:

1. Pidä taukoja

Kokeile 20-20-sääntöä: käännä 20 minuutin välein katseesi pois näytöstä ja katso kaukaisuuteen 20 sekunnin ajan.

Päätetyöskentely altistaa kuivasilmäisyydelle.

Käännä katseesi välillä kokonaan pois tietokoneen näytöstä.

2. Muista räpyttely

Silmät räpyttelevät tavallista harvemmin tarkkaa katselua vaativissa tehtävissä, kuten päätetyöskentelyssä. On arvioitu, että tietokoneen näyttöä katsoessa silmän räpyttelytahti hidastuu noin viidennekseen normaalista.

Räpyttelyn väheneminen lisää kuivasilmäisyyttä, koska luomet eivät pääse levittämään kyynelnestettä silmien pintaan normaaliin tapaan. Muista siis räpytellä!

3. Lataa sovellus

Tietokoneille, älypuhelimille ja tableteille on kehitetty sovelluksia, jotka vähentävät sinivalon määrää.

Kokeile esimerkiksi f.lux-nimistä sovellusta, joka toimii Windows- ja Mac-tietokoneilla sekä iPhonella ja iPadilla. Sovellus reagoi ympäröivään valoon ja muuttaa laitteen valoa tilanteen mukaan. Android-laitteilla toimivia vastaavia sovelluksia ovat esimerkiksi Bluelight Filter – Eye Care ja Twilight.

4. Käytä silmätippoja tai -suihkeita

Kuivasilmäisyyteen saa apua myös erilaisista tuotteista, kuten silmiä kostuttavista silmätipoista ja -suihkeista.

5. Kokeile tyrniöljyä

Silmien terveyteen voi vaikuttaa myös sisäisesti. Omega 7 kaksoistyrniöljykapseleiden syömisen on tieteellisesti todistettu auttavaa silmien kuivuuteen. Saatavilla on myös tyrniöljy-silmäsuihketta, joka suojaa silmiä kuivumiselta ja helpottaa kuivasilmäisyyden oireita.

Lähteet: Huffington Post, Prevent BlindnessSuomen Silmälääkäriyhdistys, Washington State University

Lue myös:

Kuivat silmät vaikuttavat jopa näkökykyyn – näin tunnistat oireet ja hoidat oikein

Kosteutta kuiville silmille

Silmätulehdus voi olla reuman oire – Nämä sairaudet paljastuvat silmistäsi

X