Terveys

Näin helpotat ärtyvän suolen aiheuttamia oireita kotikonstein

Vatsassa kuplii ja turvottaa, on ripulia ja ummetusta. Ärtyvä suoli eli IBS on vaaraton, mutta erittäin ikävä vaiva. Selvitimme, miten oireita voi helpottaa kotikonstein.
1.2.2020 Teksti: Tanja Kröger Kuvat: iStock

1. Ärtyvä suoli aiheuttaa monille kipuja. Mikä se on?

Ärtyvä suoli on toiminnallinen vatsavaiva, eli suolesta ei löydy tutkimuksissa mitään vikaa, mutta sen toiminta on häiriintynyt.

IBS:n oireita ovat kipu vatsassa, muutokset suolen toiminnassa eli ummetus tai ripuli, ilmavaivat, turvotus sekä joskus myös pahoinvointi. Kyseessä on ärtyvä suoli, kun säännölliset oireet kestävät pitkään, vähintään puoli vuotta.

2. Onko ärtyvän suolen oireyhtymä yleistynyt?

Ärtyvä suoli on yleinen vaiva. Joka kymmenes suomalainen kärsii ärtyvästä suolesta. Luotettavaa tutkimustietoa siitä, onko vaiva yleistynyt, ei ole saatavilla.

Nykyään siitä kuitenkin puhutaan aiempaa avoimemmin ja pieniinkin suolen tapahtumiin kiinnitetään enemmän huomiota.

3. Mistä tietää, että vaivat johtuvat IBS:stä eivätkä muista sairauksista?

Veri ulosteessa, tahaton laihtuminen, ripulin pitkittyminen yli 45-vuotiaalla sekä hemoglobiinin laskeminen ovat merkkejä siitä, että kyseessä on jokin toinen vaiva kuin ärtyvä suoli. Silloin pitää mennä lääkäriin.

Uusien vatsavaivojen ilmaantuessa on aina käytävä lääkärin tutkimuksissa, sillä kyse voi olla vaikkapa keliakiasta.

4. Ärtyvä suoli aiheuttaa ikäviä oireita. Miten ne saa kuriin?

Ärtyvä suoli voi ärtyä lisää, jos syö isoja ruoka-annoksia, ruokarytmi on epäsäännöllinen, juo runsaasti alkoholia ja kahvia. Siksi aivan ensimmäiseksi kannattaa tarkistaa, että ruokarytmi on säännöllinen ja elämäntavat kunnossa.

Moni ärtyvästä suolesta kärsivä saa apua FODMAP-ruokavaliosta, jossa rajoitetaan huonosti imeytyviä hiilihydraatteja, kuten vehnää, sipulia, kaalia, papuja, sieniä ja omenaa.

Piparminttuöljykapseleiden on tutkitusti todettu auttavan vatsakipuun ja -kramppeihin, ja ruoansulatusta auttavien entsyymivalmisteiden on puolestaan huomattu vähentävän muun muassa ilmavaivoja.

Jos ongelmana on ärtyvä suoli, kuituvalmisteista erityisesti psyllium ja mahdollisesti myös pellavansiemenrouhe rauhoittavat vatsaa. Niitä voi nauttia esimerkiksi veden kera tai jugurttiin sekoitettuina. Jotkut ovat saaneet apua myös probiooteista eli maitohappobakteereista. Nämä eivät kuitenkaan ole mitään ihmeaineita, joilta voi odottaa pikaista helpotusta tilanteeseen.

Liikunnan merkitystä ei kannata unohtaa. Pienikin reipas kävelylenkki päivittäin riittää helpottamaan vatsaoireista kärsivän oloa. Myös rauhallisesta joogasta ja rentoutusharjoituksista voi olla hyötyä.

5. Miksi juuri FODMAP-ruokavalio auttaa vatsaongelmiin?

Osa FODMAP-hiilihydraateista lisää kaasua sekä veden määrää ohutsuolen loppuosassa.

Kun karsii kyseiset hiilihydraatit ruokavaliosta, suolistoon ei enää kerry turhaa vettä ja kaasua, joten niillä joille ärtyvä suoli aiheuttaa oireita,  on vähemmän kipua, turvottelua sekä ripulia.

6. Mistä voi päätellä, mitä ruokia kannattaa välttää?

Ruoka-aineita ei kannalta alkaa karsia omin päin, vaan ensimmäiseksi olisi hyvä mennä ravitsemusterapeutin vastaanotolle. Ärtyvän suolen oireyhtymään perehtynyt ammattilainen osaa kartoittaa, mitkä ruoat aiheuttavat oireita. Silloin ei tule karsineeksi ruoka-aineita turhaan eikä ruokavaliosta tule liian yksipuolinen.

Uuden ruokavalion tuomat muutokset huomaa olossa noin kahden viikon kuluessa, joskus pitää malttaa odottaa kuusikin viikkoa.

7. Viime aikoina on puhuttu paljon suoliston ja aivojen yhteydestä. Mitä se tarkoittaa?

Aivojen ja suoliston välillä on voimakas neuvotteluyhteys. Aivoihin kulkeutuu viestejä suolen tapahtumista, ja aivojen tapahtumat välittyvät suoleen. Joillakin yhteys on hyvin herkkä, ja stressaavat, vaikeat tilanteet heijastuvat suolen toimintaan ja aiheuttavat vatsaoireita.

Kun ärtyvä suoli vaivaa, ihmiselle on tyypillistä se, että aivot käskevät vatsaa tyhjentymään pikaisesti, kun mahalaukku täyttyy ruoasta. Siksi herkkävatsaisen täytyy ravata vessassa pian ruokailun jälkeen. Joillekin ärtyvästä suolesta kärsiville on tullut tapa käydä vessassa ennen kuin lähtee ulos. Vaikka vatsassa ei olisi oikein mitään, pelkkä ulkovaatteiden päälle laittaminen ehdollistaa ripulille.

Ärtyvän suolen oireyhtymä vaikuttaa masentuneisuuden ja ahdistuksen lisääntymiseen, mutta sitä ei varmuudella tiedetä, kumpi on muna ja kumpi kana. Viime aikoina on kuitenkin alettu uskoa siihen, että vatsavaivat lisäävät ahdistuneisuutta.

8. Jos ärtyvä suoli aiheuttaa oireita, kannattaako vältellä stressiä?

Kyllä. Suoliston reagoimista stressitilanteisiin on tutkittu panemalla ihmisiä esiintymään vieraille joukoille, ja suoliston läpäisevyys on mitattu ennen esitystä ja sen jälkeen. Kokeen avulla on huomattu, että stressi lisää suoliston läpäisevyyttä, joka puolestaan aiheuttaa ripulia ja muita oireita.

Kun vatsa menee tarpeeksi monta kertaa sekaisin jännittävässä tilanteessa, se alkaa tapahtua myös ehdollisesti. Stressi ja kiire voivat pahentaa vaivoja myös siksi, että silloin ei ehdi kunnolla pitää huolta itsestään vaan syö ja juo miten sattuu ja unohtaa liikkua.

Liiallisen stressin välttäminen olisi tärkeää, mutta aina se ei ole mahdollista. Mielen rauhoittaminen esimerkiksi mindfulness- tai joogaharjoitusten avulla voi kuitenkin helpottaa oireilua.

9. Voiko ärtyvä suoli parantua?

Kyllä ja ei. Jotkut saavat ärtyneen suolen turistiripulin jälkitautina oltuaan ulkomailla. Tuliaisena tuotu IBS on yksi ärtyvän suolen oireyhtymän alatyyppi. Kun turistiripulin jälkitautina IBS:n saaneita on seurattu tutkimuksissa, kymmenen vuoden kuluttua heistä enää noin joka kymmenes täyttää ärtyvän suolen oireyhtymän kriteerit. Eli ainakin tästä IBS:n muodosta voi parantua.

Ärtyvälle suolelle on tyypillistä, että vaivat ja oireiden vakavuus aaltoilevat voimakkaasti. Suurimmalla osalla potilaista on välillä oireettomia ja rauhallisia kuukausia tai vuosia, kunnes oireita tulee taas uudestaan.

10. Jos ärtyvää suolta ei hoida, mitä siitä voi seurata?

Huono elämänlaatu. Pahimmista oireista kärsivät eivät pysty tekemään töitä normaalisti, ja seurauksena on työpoissaoloja, terveyspalveluiden ylikäyttöä ja jatkuvaa tutkimuksissa ramppaamista.

Osa taas tulee oireiden kanssa hyvin toimeen, ja heille vatsavaivasta ei aiheudu mitään erityistä haittaa.

Koska oireet voivat olla ikäviä, ne saattavat saada ihmisen pelkäämään, että taustalla on jokin vakava sairaus. Pelko voi lisätä ahdistusta ja pahentaa oireita. Siksi olisi hyvä löytää pätevä asiantuntija, jonka kanssa voisi keskustella oireista ja niiden hoitamisesta rauhallisesti.

Asiantuntijana laillistettu ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen

 

 

Lue myös

Suosittelemme