D-vitamiinilisä on yhtä hyvä D-vitamiininlähde kuin ravinnostakin saatava vitamiini.
Terveys

D-vitamiini parantaa vastustuskykyä ja voi estää ylähengitystieinfektioita – lääkäri kertoo, kuinka paljon sitä pitäisi syödä korona-aikana

Suomessa D-vitamiinia ei saa tarpeeksi auringosta pitkän ja pimeän talven vuoksi. Asiantuntijan mukaan D-vitamiini on helppo ja halpa tapa hoitaa omaa terveyttä.
Teksti: Janna Nousiainen Kuvat: iStock

D-vitamiinilisä on hyvä tapa huolehtia siitä, että saa tarpeeksi D-vitamiinia. Suomessa pitkän ja pimeän talven takia auringonvalo on vähäistä, joten ihmisen iholla oleva D-vitamiinin esiaste ei pääse muuttumaan hyödylliseksi D-vitamiiniksi. D-vitamiini on myös sen tyyppistä, että sitä on vaikea saada tarpeeksi pelkästään ravinnosta, kuten rasvaisesta kalasta, ravintorasvoista tai nestemäisistä maitotuotteista.

Pihlajalinnan yleislääketieteen ja geriatrian erikoislääkäri Susanna Riuttala mukaan D-vitamiinilisän syöminen onkin kannattavaa.

– Se on hyvin helppo ja halpa tapa hoitaa omaa terveyttä, Riuttala kertoo.

Kysyimme Riuttalalta, mihin kaikkeen D-vitamiini vaikuttaa ja mitä siitä pitäisi tietää.

1. Miksi D-vitamiini on niin tärkeää terveydelle?

D-vitamiini vaikuttaa erityisesti luustoon ja kalsiumin aineenvaihduntaan. D-vitamiini parantaa kalkin imeytymistä, jotta luusto kehittyy lapsena ja nuorena vahvaksi ja toisaalta pysyy vahvana aikuisena ja vanhuudessa.

D-vitamiinilla on myös verenpainetta alentava vaikutus. Iäkkäillä taas osteoporoosin riski kasvaa, jos D-vitamiinia saa liian vähän. Auringonvalon tiedetään vaikuttavan edullisesti psoriaasin ihomuutoksiin, ja osin tähän tietoon perustuen psoriaasin hoidossa on jo pitkään ollut aktiivista D-vitamiinia sisältävä voide.

2. Miten D-vitamiini liittyy covid-19-tautiin?

D-vitaminiin parantaa ihmisen immuunipuolustusta, erityisesti ylähengitystieinfektioita vastaan.

Riuttala kertoo myös, että erityisesti koronapandemian aikana D-vitamiinilisää kannattaa syödä 50 mikrogrammaa päivässä, mikä on normaalia suositusmäärää suurempi määrä.

– On havaittu, että korkeampi D-vitamiinin taso vähentää covid-19-taudin vakavia muotoja. Siitä ei ole haittaa, jos vitamiinitaso on korkeammalla tasolla pandemian ajan, Riuttala sanoo.

D-vitamiini: kuvassa D-vitamiinin lähteitä, kuten kalaa, maitotuotteita ja sieniä.

D-vitamiinilisän syömisestä ei ole silloinkaan haittaa, vaikka D-vitamiini olisikin jo ruokavalion puolesta hyvin hallussa.

3. Miten D-vitamiinin puutos ilmenee?

D-vitamiini parantaa kalkin imeytymistä.

D-vitamiini parantaa kalkin imeytymistä, jotta luusto kehittyy lapsena ja nuorena vahvaksi ja toisaalta pysyy vahvana aikuisena ja vanhuudessa.

D-vitamiinin puutos voi näkyä väsymyksenä ja alhaisena mielialana. Siksi vitamiinilisän syöminen erityisesti talvella on suotavaa: auringonvalo on Suomessa vähäistä ja päivät lyhyitä. On myös hyvä muistaa, että vain paljaalle iholle paistava auringonvalo kykenee muuttamaan iholla olevan D-vitamiinin esiasteen vaikuttavaksi D-vitamiiniksi, joten paksujen vaatteiden läpi iho ei saa riittävästi valoa.

Kun D-vitamiinilisää alkaa syödä, ei sen vaikutusta välttämättä itse varsinaisesti huomaa. Jos vitamiinitasot ovat olleet todella alhaiset, voi omaa vointiaan seuratessaan huomata, ettei esimerkiksi ole sairastunut ylähengitystieinfektioon yhtä usein kuin aikaisemmin.

– Vitamiinilisää pitää syödä pari viikkoa, ennen kuin voi huomata, että tasot ovat lähteneet nousuun.

Aiemmin D-vitamiinin puutos aiheutti lapsille myös riisitautia, mutta nykyään sitä ei enää juuri tavata.

4. Milloin D-vitamiinilisä pitäisi ottaa käyttöön? 

Suomessa suositellaan D-vitamiinilisän syöntiä erityisesti syksyllä ja talvella. Riuttalan mukaan D-vitamiinia voi hyvin kuitenkin tankata ympäri vuoden.

– Syksyllä viimeistään kannattaa aloittaa, hän sanoo.

Kesäisin D-vitamiinia saa auringosta, mutta vain, jos iho on paljaana, eikä siinä ole esimerkiksi aurinkosuojaa. Aurinkosuoja suojaa ihoa auringon UV-säteilyltä, mikä estää myös D-vitamiinin muuntumisen vaikuttavaksi.

5. Kuinka paljon D-vitamiinilisää pitäisi syödä?

Suomessa D-vitamiinisuositus on aikuisille 10 mikrogrammaa ja yli 75-vuotiaille 20 mikrogrammaa päivässä.

D-vitamiinilisän voi syödä mihin aikaan päivästä tahansa, tärkeintä on muistaa ottaa se. Suomessa suositukset ovat maltillisia, eikä Ritvalan mukaan kannatakaan pelätä sitä, että D-vitamiinia tulisi syötyä vahingossa liikaa.

– Suomessa korostetaan sitä, että suositukset ovat maltillisia, emmekä ylihoida ihmisiä. Tarvittava D-vitamiiniannos riippuu D-vitamiinin lähtötasosta, iästä, auringonsaannista, ihonväristä, dieetistä ja painoindeksistä. Maksimisuositus on 100 mikrogrammaa päivässä, eikä silläkään vielä päästä myrkytystiloihin. D-vitamiinia tulisi syödä 1000 mikrogrammaa päivässä useita kuukausia, jotta siitä aiheutuisi myrkytys.

Lue myös: Osteomalasia oireilee usein salakavalasti – lääkäri suosittelee mittauttamaan oman D-vitamiinitason

6. Mitä tapahtuu, jos D-vitamiinia saa liikaa?

Mistä sitten tunnistaa, jos D-vitamiinia on tullut syötyä liikaa? Silloin oireet ovat epämääräisiä, kuten yleinen pahoinvointi, ruokahaluttomuus ja vatsakivut. Riuttalan mukaan on myös hyvä muistaa, että oireita ei tällöinkään aiheuta varsinaisesti D-vitamiini, vaan lisääntynyt kalsiumin määrä veressä.

– Yleensä taustalla on jokin sairaus, joka saa D-vitamiinin kertymään. Se on äärimmäisen harvinaista.

D-vitamiinilisä: 5 syytä syödä sitä

  • Kesällä auringon tuottama D-vitamiini varastoituu kehossa vain pariksi kuukaudeksi, joten se ei riitä pitkän talven yli.
  • Rasvainen kala, ravintorasvat ja nestemäiset maitotuotteet ovat D-vitamiinin lähteitä, mutta niiden lisäksi vitamiinilisä auttaa varmistamaan riittävän saannin.
  • D-vitamiini vahvistaa luustoa lapsena ja nuorena sekä auttaa pitämän luuston lujana aikuisiällä.
  • D-vitamiinin puutos voi aiheuttaa väsymystä ja alhaista mielialaa.
  • Iäkkäillä D-vitamiini parantaa lihasvoimaa ja vähentää osteoporoosin riskiä.
X