Down-ihmisten pysäyttävä kampanja vahvuuksista ja voimavaroista: ihanat kuvat kertovat, miten he haluavat tulla nähdyiksi
Kehitysvammaliitto haluaa Oon upee -kampanjallaan kiinnittää huomiota Down-ihmisten vahvuuksiin ja voimavaroihin pelkän oireyhtymän sijasta. Upeissa taidekuvissa säteilevät mallit ovat itse saaneet päättää, millaisina he haluavat tulla nähdyksi.
Jo maailmallakin tunnettu Down-malli Maija Mattila on yksi Oon upee -kampanjan kasvoista.
Kehitysvammaliitto haluaa Oon upee -kampanjallaan kiinnittää huomiota Down-ihmisten vahvuuksiin ja voimavaroihin pelkän oireyhtymän sijasta. Upeissa taidekuvissa säteilevät mallit ovat itse saaneet päättää, millaisina he haluavat tulla nähdyksi.
Kansainvälistä Downin syndrooma -päivää vietetään 21.3. Downin syndrooma tai Downin oireyhtymä on kehitysvamma, jossa ihmisellä on yksi ylimääräinen kromosomi. Downin oireyhtymää sairastavilla henkilöillä on kromosomia 21. kahden sijaan kolme kappaletta.
Downin oireyhtymän yhteydessä harvoin puhutaan Down-ihmisten vahvuuksista ja voimavaroista. Tähän asiaan Kehitysvammaliitto kiinnittää huomiota kampanjassaan, jonka hurmaavissa kuvissa esiintyvät mallit saivat itse päättää, millaisina he haluavat tulla nähdyksi.
Down-malli Maija Mattila on yksi kampanjan kasvoista
Yksi kampanjan kasvoista on mallinuraa tekevä Maija Mattila, 20, josta BBC julkaisi vain vähän aikaa sitten runsaasti huomiota keränneen artikkelin. Viime vuonna Maija nähtiin Kalevala Korun Kesyttämätön-kampanjan kasvona.
– Haluan olla esimerkkinä muille ja kannustaa kaikkia tavoittelemaan unelmiaan, Maija kertoo BBC:n artikkelissa.
Down-ihmisillä on paljon annettavaa
Kuten Maijakin on jo todistanut, Downin syndrooma ei ole este täyspainoiselle elämälle, rakastamiselle, unelmien tavoittelulle ja työn tekemiselle. Kehitysvammaliitto kerääkin kampanjan aikana varoja Palkkaa mut -hankkeeseen, jolla tuetaan kehitysvammaisten nuorten työllistymistä. Tällä hetkellä Suomessa vain noin 500 kehitysvammaista henkilöä on palkkatyössä, vaikka huomattavasti suurempi joukko pystyisi tekemään työtä, jos siihen annettaisiin mahdollisuus.
Taidekuvia nähdään kauppakeskuksissa ympäri maata, mutta lisäksi kampanja näkyy myös virtuaalisen valokuvanäyttelyn, videon ja tarinoiden muodossa Oon upee -kampanjasivustolla.
Kommentit
Virkistä viikkoasi Annalla!
Katso tarjous