Esimerkiksi erilaiset pähkinät ja siemenet sisältävät hyviä rasvoja.

Elimistösi janoaa hyviä rasvahappoja – huomioi muutama tärkeä asia

Oikeanlaiset rasvat muun muassa ehkäisevät kehon hiljaista tulehdusta ja ihon kuivumista. Tarkista, saatko ruokavaliostasi riittävästi tärkeitä rasvahappoja.

Rasvaa on pidetty pitkään pahana asiana, mutta totuus on, että ilman rasvaa ei pärjää. Jos ruokavaliosta karsii pois kaiken rasvan, iho kuivuu, tukka latistuu ja aivotoiminta heikkenee.

Ei ole kuitenkaan ihan sama, millä rasvalla kehoaan sisältäpäin voitelee.

Ruokavaliosta saatava rasva on joko kovaa tyydyttynyttä rasvaa tai pehmeää tyydyttymätöntä rasvaa. Jälkimmäinen sisältää ihmiselle tärkeitä omega-rasvahappoja. Usein suomalaiset aikuiset popsivat kuitenkin liikaa kovaa rasvaa ja liian vähän pehmeää rasvaa.

Mistä hyviä rasvahappoja saa?

Aikuinen nainen tarvitsee rasvaa 60 grammaa päivässä. Siitä vähintään 40 grammaa olisi hyvä olla pehmeää rasvaa.

Hyvä pehmeä rasva on tärkeä sydän- ja verisuonitautien ehkäisyssä, kohonneen verenpaineen hoidossa, matala-asteisten tulehdusten lievittämisessä sekä gynekologisten tulehdusten ehkäisyssä.

Syömällä pehmeää rasvaa, saat elimistölle tärkeitä omega-rasvahappoja, jotka auttavat myös hermoston toimintaa. Hyviä rasvahappoja kannattaa nauttia myös pinnallisista syistä, sillä niiden puute vaikuttaa ihon ja tukan kuntoon.

Omega-rasvahappoja saat syömällä:

  • Kasviöljyä, kuten rypsi-, auringonkukka- ja soijaöljyä, saksanpähkinäöljyä, hampunsiemenöljyä, camelinaöljy ja pellavansiemenöljyä.
  • Kalaa. Rasvaisessa kalassa kuten lohessa ja nieriässä puolestaan on pitempiketjuisia omega-3-rasvahappoja. Siksi rasvaista kalaa kannattaisi syödä 2–3 kertaa viikossa.
  • Pähkinöitä
  • Manteleita
  • Siemeniä

Lähde: Duodecim, Muistiliitto

 Lue myös:

Vähennä kovaa rasvaa ja turvaa omega-rasvahappojen saanti

  • Valitse maito ja piimä rasvattomina ja jugurtit, viilit ja rahkat enintään 1 prosenttia rasvaa sisältävinä. Osta juustoja, jotka sisältävät enintään 17 prosenttia rasvaa.
  • Käytä voita ja voipohjaisia leipärasvoja vain satunnaisesti.
  • Valitse lihasta ja lihavalmisteista vähärasvaisia vaihtoehtoja.
  • Valitse leivonnaisista pehmeällä rasvalla leivottuja vaihtoehtoja

Kun käytät edellä mainittuja keinoja, sinun ei tarvitse enää erikseen kiinnittää huomiota siihen, että tiettyjä omega-rasvoja olisi ruokavaliossa riittävästi.

Lähde: Duodecim

Tilaa Annan uutiskirje

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kommentit

Oma kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *