Terveys

Haluatko välttää vatsan turvotuksen? Karta silloin näitä ruoka-aineita

Turvottaako vatsaa? Ravitsemusterapeutti Leena Putkonen listasi, mitkä ruoat voivat aiheuttaa ylimääräistä turvotusta.
10.9.2019 Teksti: Katri Koskinen Kuvat: iStock

Söitkö lounasta ja nyt ongelmana on vatsan turvotus? Et ole ainoa.

– Tavallinen turvotus on täysin normaalia, ravitsemusterapeutti Leena Putkonen toteaa.

Putkosen mukaan esimerkiksi karppaukseen liittyy monilla ajatus, ettei vatsa turpoaisi sitä noudattavilla lainkaan.

– Sehän tarkoittaa, että näännytät suolistomikrobistoasi, Putkonen huomauttaa.

Vatsan turvotus voidaan jakaa kolmeen eri ryhmään: normaaliin turvotukseen, joka johtuu suolistokaasujen kertymisestä vatsaan, kivuliaaseen turvotukseen, jolloin puhutaan suolistovaivoista, kuten ärtyvästä suolesta, sekä turvotukseen, joka johtuu nesteen kerääntymisestä kehoon.

– Jos turvotus on kivuliasta, syytä kannattaa alkaa selvittää ja hoitaa, Putkonen muistuttaa.

Putkosen mukaan paras keino ehkäistä turvotusta ennalta on lisätä liikettä ja vähentää istumista. Toisaalta, myös ruokavaliolla voi olla osuutta turvotuksen syntyyn. Listasimme ruokia, joita kannattaa nauttia harkiten, jos vatsan turvotus on toistuva ongelma.

Nämä ruoat voivat aiheuttaa vatsan turvotusta:

Vatsan turvotus voi johtua näistä ruoka-aineista.

Tältä lautaselta löytyy turvottava ruoka. Tiedätkö, mikä se on?

Ruis, vehnä, ohra

FODMAP-hiilihydraatit ja kuituyhdisteet tuottavat ilmaa suolistoon. Fruktaanien suurimmat lähteet ovat vehnä, ruis ja sipuli.

Kokeile sen sijaan näitä:

  • kauraa
  • maissia
  • riisiä
  • perunaa
  • tattaria
  • hirssiä
  • kvinoaa
  • teffiä

FODMAP-ruokavaliosta voi olla hyötyä henkilölle, jolla on ärtyvä suoli. FODMAP-ruokavalio perustuu huonosti imeytyvien hiilihydraattien saannin rajoittamiseen, jolla pyritään vähentämään vatsavaivoja.

Sipulit ja valkosipulit

Sipuleissa ja valkosipuleissa on sellaisia fruktaaneja ja kuituja, joita bakteerit käyttävät mielellään ravinnokseen – ja se aiheuttaa suolistoon kaasua. Joskus jo sipuleiden määrän vähentäminen auttaa turvotuksen hallinnassa.

Kokeile sipuleiden sijaan näitä:

  • muita mausteita ja yrttejä
  • valkosipulin makuista öljyä – se tuo annoksen päälle makua ilman oireita

Kaalit

Kaaleissa on rikkiyhdisteitä, jotka voivat aiheuttaa ikäviä vatsavaivoja, kuten turvotusta ja jopa kipua. Kaalia, esimerkiksi ruusu- tai parsakaalia, kannattaa nauttia pienissä erissä, vain kourallinen kerrallaan.

Pavut ja linssit

Papujen ja linssien sisältämät galakto-oligosakkaridit ovat kuituyhdisteitä, jotka aiheuttavat vatsavaivoja käytännössä kaikille.

Purkat, pastillit

Sorbitoli, ksylitoli, mannitoli, yleisimmät makeuttajat sekä sokerittomat tuotteet aiheuttavat suurimmalle osalle suurina määrinä nautittuna suolistovaivoja.

Alkoholi

Alkoholi kerryttää sekä nesteitä että ilmaa elimistöön, mikä voi tuntua ikävänä turvotuksena. Myös hiilihappopitoiset juomat, kuten vissyt, voivat aiheuttaa osalle vatsavaivoja.

Lue myös:

Syö itsellesi hyvä olo! 4 FODMAP-ruokavaliolle sopivaa reseptiä

Vatsa pömpöttää ja turvottaa? Näin vyötäröltä voi kadottaa jopa 5 senttiä!

Hyvästi turvotus! 10 vinkkiä, joilla torjut pöhötyksen ja nesteen kertymisen

Lue myös

Suosittelemme