parapähkinä avuksi kilpirauhasongelmiin
Terveys

Ihmetteletkö, miksi paino ei putoa? Parapähkinästä voi olla apua

Laiska kilpirauhanen voi vetreytyä parapähkinällä – mutta varo syömästä niitä liikaa!
Teksti: Elisa Hurtig Kuvat: 123RF

Lasket kaloreita, jumppaat kuin hullu, nukut tarpeeksi – silti paino ei putoa. Kuulostaako tutulta? Joskus syy voi olla liian vähäinen seleenin saanti.

Seleeni on ihmiselle välttämätön ravintoaine, jota tarvitaan kilpirauhashormonin ja DNA:n tuottamiseen. Liian vähäinen seleeninsaanti voi yhdessä jodinpuutteen kanssa lisätä kilpirauhassairauden riskiä naisilla.

Seleeninpuutos aiheuttaa myös sydänlihaksen rappeumaa sekä lisää joidenkin syöpätyyppien sekä sydän- ja verisuonitautien riskiä. Miehillä seleeninpuutos voi näkyä heikkona hedelmällisyytenä.

Kysyimme ravitsemusterapeutti, terveystieteiden maisteri Jan Verholta vinkit riittävään seleeninsaannin turvaamiseen.

Lue lisää: Outoja oireita? Jodin puutos voi häiritä kilpirauhasen toimintaa

1. Yhdessä parapähkinässä on päivän seleeniannos

Parapähkinät sisältävät runsaasti seleeniä. Niitä ei voi kuitenkaan napostella mielin määrin, sillä jo yksi parapähkinä voi sisältää päivän seleenitarpeen. Turvallisen seleeninsaannin yläraja on 300 µg päivässä, ja tämä määrä voidaan saavuttaa jo 4-5 parapähkinällä.

Lue lisää: Pähkinät ja siemenet ovat hyväksi sydämelle

2. Useimmat saavat seleeniä riittävästi

Suomessa suositellaan aikuisten naisten seleeninsaanniksi 50 µg ja miesten 60 µg päivässä. Suomalaiset saavat keskimäärin riittävästi seleeniä. Jos ruokavaliossa ei ole suuria rajoituksia, seleenilisää ei tarvita.

3. Älä syö liikaa parapähkinöitä

Seleeni on suurina annoksina myrkyllistä. Jatkuva liian suuri seleeninsaanti saattaa haurastuttaa hiuksia ja kynsiä, aiheuttaa hiusten ja kynsien lähtöä, sekä aiheuttaa muun muassa ihottumaa, ripulia, pahoinvointia ja ärtyisyyttä. Parapähkinöissä voi esiintyä myös maksalle haitallisia homemyrkkyjä.

Pähkinät tulisi säilyttää korkean rasvapitoisuutensa takia suljetussa rasiassa jääkaapissa, sillä muuten rasva härskiintyy.

Lue lisää: Syö itsesi kauniiksi – näin vitamiinit vaikuttavat ihosi kuntoon

4. Seleeniä saa myös näistä

Suomalaiset viljavalmisteet ovat merkittävä seleenilähde, sillä Suomessa lannoitteisiin lisätään seleeniä. Luomuviljelyssä seleeniä ei lisätä.

Myös liha, kala, kananmuna ja maitovalmisteet ovat hyviä seleeninlähteitä.

 

X