Terveys

Iltaihminen, kärsitkö väsymyksestä tai unettomuudesta? 8 vinkkiä parempaan uneen

Ovatko varhaiset aamut sinulle tuskallisia? Olet luultavasti tyypiltäsi iltaihminen. Omaan vuorokausirytmiinsä voi onneksi vaikuttaa.

Teksti: Miia Siistonen Kuvat: iStock

Suurin osa suomalaisista on aamuvirkkuja. Mutta 10–15 prosenttia meistä on iltaihmisiä, kertoo unihäiriöihin perehtynyt korva-, nenä- ja kurkkutautien erikoislääkäri Henri Tuomilehto uniklinikka Oivaunesta.

– Iltavirkkuus tarkoittaa sitä, että ihmisen vireystila on luontaisesti korkeampi illalla, hän sanoo.

Tuomilehdon mukaan aamut ovat iltaihmiselle raskaita ja päivän aikana vireystilassa tapahtuu voimakkaita heilahduksia. Alkuillasta, kello 18-20 välillä, vireys laskee ja nousee jälleen yhdeksän jälkeen. Nukkumaan iltavirkku menee yleensä vasta kello 23 jälkeen.

Yhteiskunta toimii aamuvirkkujen rytmissä, mikä voi usein tuottaa iltaihmisille hankaluuksia. Iltaihmisille kertyy helposti univajetta, mikä puolestaan altistaa epäterveellisille elämäntavoille ja painonnousulle. Tutkimusten mukaan iltavirkuilla on todettu muun muassa muita enemmän oppimisvaikeuksia, ja keskivertoa runsaampaa päihteiden käyttöä.

– Uni auttaa elimistön puolustusjärjestelmää pysymään kunnossa ja vaikuttaa siten ruumiilliseen ja henkiseen hyvinvointiin. Se, miten nukut, määrittelee seuraavan päiväsi, Tuomilehto sanoo.

8 vinkkiä parempaan uneen

1. Tunnista, oletko aamu- vai iltaihminen

Kun tunnet nukkumistyyppisi, osaat toimia oikein paremman unen saavuttamiseksi.

2. Lisää liikunnan määrää päivällä

Rauhoita ilta vähintään pari tuntia ennen nukkumaanmenoa.

3. Syö säännöllisesti

Vältä raskaita aterioita ja alkoholia illalla. Yksikin annos alkoholia heikentää unen laatua.

4. Rauhoitu iltaa kohti

Tee selkeä ero työpäivän ja vapaan illan välille.

5. Käytä aamuisin kirkasvalolamppua

Kirkasvalolamppu auttaa heräämisessä.

6. Älä tuijota telkkaria tai älylaitteita sängyssä

Kännyköistä, tableteista ja televisiosta heijastuva sininen valo virkistää. Lue mieluummin kirjaa, se rauhoittaa.

7. Kun alkaa väsyttää, mene sänkyyn

Älä sinnittele hereillä, sillä silloin nukkumisen kannalta otollinen aikaikkuna menee ohi ja palaa uudelleen vasta 90 minuutin kuluttua.

8. Rakenna päivälle selkeä rytmi

Pyri noudattamaan sitä myös viikonloppuisin. Muuten iltavirkkuus ottaa taas vallan.

Testaa, nukutko riittävästi

Henri Tuomilehto kehottaa testaamaan oman unimäärän riittävyyttä yksinkertaisen kokeen avulla:

– Nuku puoli tuntia tai tunti normaalia enemmän. Jos olosi on tavallista virkeämpi, unentarpeesi on suurempi kuin kuvittelit.

Iltaihmisiä ei onneksi ole tuomittu vaikeisiin aamuihin. Vuorokausirytmiä on mahdollista siirtää varhaisemmaksi, jolloin unikin tulee jo aikaisemmin illalla.

– Kysymys on siitä, hallitseeko iltaihmisyys sinua ja läheisiäsi vai sinä iltaihmisyyttäsi ja siten omaa elämääsi, Tuomilehto muistuttaa.

Lue myös:

Milloin jatkuvasta väsymyksestä on mentävä lääkäriin? Tunnista 10 hälytysmerkkiä

Näin selätät unettomuuden – 6 uutta vinkkiä huippuasiantuntijalta

Stressi sairastuttaa – Katkaise unettomuuden kierre

X