Jos yöuni ei virkistä, uupumus on kestänyt 6 kuukautta ja päivisin on aivosumua, syynä voi olla krooninen väsymysoireyhtymä.
Terveys

Jatkuvan uupumuksen syynä krooninen väsymysoireyhtymä? Näistä oireista tunnistat

Jos olo ei koskaan ole nukutun yön jälkeen virkeä, hälytyskellojen pitäisi soida. Krooninen väsymysoireyhtymä on vaikeasti tunnistettava tila, joka voi vaikeuttaa elämää huomattavasti.
Teksti: Johanna Jantunen Kuvat: iStock

Väsymys helpottuu yleensä levolla, mutta jos joka aamu väsyttää, eikä uupumus tunnu kaikkoavan millään, kyseessä saattaa olla krooninen väsymysoireyhtymä.

Kroonisen väsymyksen tarkkaa syytä ei vielä tiedetä, ja oireyhtymää on usein hankala diagnosoida. Pääoireita ovat:

  • yli kuusi kuukautta kestänyt väsymys, energian puute ja loppuunpalanut olo
  • voimakas uupumus fyysisen tai psyykkisen rasituksen jälkeen
  • lyhytmuistin ongelmat, keskittymisvaikeudet, aivosumu.

Lisäksi monilla esiintyy ärtyneisyyttä, unettomuutta ja unen katkonaisuutta sekä päänsärkyä. Joillain imusolmukkeet suurentuvat kaulan tai kainaloiden alueella, ja jotkut kärsivät epämääräisistä lihaskivuista tai nivelkivuista, joissa ei esiinny turvotusta.

Krooninen väsymysoireyhtymä voi haitata huomattavasti ihmisen tavallista elämää. Arvion mukaan Suomessa väsymysoireyhtymästä voi kärsiä 10 000–40 000 ihmistä. Oireyhtymä on tyypillisempi naisilla kuin miehillä, ja se alkaa usein 20–40 vuoden iässä.

Miten kroonista väsymystä hoidetaan?

Krooniselle väsymysoireyhtymälle ei ole Suomessa toistaiseksi annettu Käypä hoito -suositusta, sillä asiantuntijoiden mukaan tutkimustieto oireyhtymästä ei vielä ole riittävää. Kroonisen väsymyksen hoitona on käytetty esimeriksi erilaisia terapioita, lääkärin ohjaamaa fyysistä harjoittelua ja masennuslääkkeitä.

Myös tietynlaiset muutokset omassa arkipäivässä voivat vähentää kroonisen väsymyksen oireita. Apua voi olla muun muassa seuraavista asioista:

  • kofeiinin, alkoholin ja nikotiinin välttämäminen
  • säännöllinen unirytmi: nukkumaanmeno ja herääminen joka päivä samaan aikaan, päiväunien välttäminen
  • kevyt liikunta ja venyttely – liikunnan ei tule olla kovinkaan raskasta, jotta se ei lisää väsymystä, jos olo on liikunnan jälkeisenä päivänä uupunut, liikunta on ollut liian voimakasta
  • stressin välttäminen
  • rentoutumishetket, hieronta, jooga, jotkut voivat hyötyä myös akupunktiosta
  • terveellinen ruokavalio ja riittävä raudan, D-vitamiinin, B12-vitamiinin ja folaatin saanti, puhtaiden raaka-aineiden ja terveellisten rasvojen suosiminen.

Mikäli kärsit pitkään jatkuneesta väsymyksestä, ota yhteys lääkäriisi. Väsymyksen taustalla voi olla krooninen väsymysoireyhtymä tai jokin muu syy tai sairaus.

Lähteet: Duodecim, Health Line, MindBodyGreen, Terveyskirjasto 

Lue myös:

Milloin jatkuvasta väsymyksestä on mentävä lääkäriin? Tunnista 10 hälytysmerkkiä

Alakulo ja moni muu yllättävä asia saattavat kertoa siitä, että kärsit anemiasta

Kun ei jaksa edes rakastaa – Tunne-elämän burnout uuvuttaa ja turruttaa

X