Terveys

Johtuvatko vatsavaivat ruokavaliosta vai jostain muusta? 10 paljastavaa kysymystä

Kärsitkö vatsakivusta, ummetuksesta, ripulista tai ilmavaivoista? Moni yrittää saada vatsavaivat kuriin karsimalla ruokavaliostaan esimerkiksi maito- tai viljatuotteita. Toisinaan myös turhaan, sillä joskus syy vatsan oireiluun löytyy yksinkertaisesti huonoista ruokailutottumuksista. Lue, miten erotat vatasavaivojesi syyt.
30.1.2017 Teksti: Miia Siistonen Kuvat: iStock

Monenlaiset syyt stressistä sopimattomaan ruokavalioon voivat aiheuttaa erilaisia vatsavaivoja.

Ennen kuin alat karsia ruokavaliotasi tai yrität rauhoittaa vatsaasi erikoisruokavalion avulla, varmista, että nämä kolme asiaa ovat kunnossa:

1) Ateriarytmi

Epäsäännöllinen ateriarytmi voi usein aiheuttaa vatsaan kipua ja turvotusta. Sekä vatsan toiminnan että yleisen vireyden kannalta sopiva ateriaväli on useimmilla 3-5 tuntia. Syö aamupalan, lounaan ja päivällisen lisäksi pari välipalaa – ja pyri nauttimaan nekin säännöllisesti samaan aikaan päivästä.

2) Ruoan määrä

Jos ateriaväli venyy, nälkä ehtii kasvaa suureksi ja pöydän ääreen päästyä tulee helposti syötyä liikaa. Suolisto joutuu koville pilkkoessaan ja imeyttäessään ylisuurta annosta. Venynyt vatsalaukku puolestaan voi pahentaa närästysoireita.

3) Tietoinen syöminen

Aterian äärelle rauhoittuminen parantaa ruuansulatusta. Tietoinen syöminen (englanniksi mindful eating) tervehdyttää suhdetta ruokaan. Nauti ruuan esillepanosta, tuoksuttele sitä, hidasta syömisen tahtia ja pureskele huolellisesti. Suolisto kiittää!

Jos nämä kolme yllä mainittua kohtaa ovat jo hallussa, voivat vatsasi reaktiot johtua jostakin tietystä ruoka-aineesta. Tällöin erikoisruokavaliosta voi olla apua.

Jos kärsit vatsavaivoista, kysy itseltäsi nämä 10 kysymystä:

  1. Syönkö vähintään kuusi kourallista kasviksia, hedelmiä ja marjoja päivittäin?
  2. Valitsenko viljoista täysjyvää?
  3. Syönkö riittävästi kuitupitoista ruokaa?
  4. Onko lähes jokaisella aterialla myös hyviä kasvi- ja kalarasvoja sekä laadukkaita proteiininlähteitä?
  5. Onko säännöllinen ateriavälini 3–5 tuntia?
  6. Tuleeko ateriasta hyvä olo eli ovatko annoskoot sopivia?
  7. Syönkö ateriani rauhallisesti pureskellen?
  8. Juonko vähintään kahdeksan lasillista vettä päivässä?
  9. Juonko kahvia maltillisesti?
  10. Syönkö vähän tai en lainkaan sokerittomia pastilleja ja purukumia?

Jos vastasit suurimpaan osaan kysymyksiä ”kyllä”, perusasioiden pitäisi olla kunnossa.

Jos vatsavaivat silti kiusaavat, kannattaa pyytää vatsa- ja suolisto-ongelmiin perehtynyttä ravitsemusterapeuttia laatimaan juuri sinulle sopivan erikoisruokavalion – ja kokeilla, olisiko siitä apua.

Lähde Leena Putkonen: Superhyvää suolistollesi – Herkkävatsaisen elämä kuntoon

Lue myös:

Kehokuurilla eroon turvotuksesta ja makeanhimosta? Testasimme!

Rauhoittaako FODMAP-dieetti vatsan? Testasimme

Vatsavaivat kuriin – 20 vinkkiä

Kun kärsit ummetuksesta älä tee tätä virhettä

Lue myös

Suosittelemme