Terveys

Juomisissa on eroja

Teksti: Anna.fi

Juominen on hyvä tapa, suotavaa ja jopa elintärkeää! Jossain tapauksissa juominen on kuitenkin myös pahasta.

Juomisissa on eroja

Niin laihduttajan, urheilijoiden kuin kaikkien muidenkin tulee huolehtia riittävästä juomisesta joka päivä. Väsynyt olo työpäivän tai harjoitusten aikana saattaa johtua liian vähäisestä nesteestä. Reippaan työvireen ja aivotoiminnan kannalta nestettä pitäisi juoda säännöllisesti. Monet ihmiset laiminlyövät juomisen ja tulkitsevat janon tunteen näläksi ja syövät näin ollen aivan turhia, usein makeita välipaloja. Neste vatsassahan antaa muutoinkin kylläisyyden tunteen elimistöön. Nestevajauksesta seurauksena on väsymyksen tunnetta, päänsärkyä ja turvotusta. Kun sinulla on jano, elimistössä on jo jonkinasteinen nestevajaus.

Vesi vanhin voitehista

Vesi laittaa kuona-aineet elimistössä liikkeelle. Runsas vedenjuonti pitää ihon säihkyvänä. Vesi on raikasta ja läpinäkyvää. Vesi vie janon. Vesi lisää aineenvaihduntaa – etenkin kylmä vesi. Juominen on useimmiten kivaa, varsinkin seurassa. Onhan se mukavaa, kun mahassa hölskyy ja WC:n ovet paukkuvat yhtenään. Vesijuomapullot työpöydällä ja tenttisalissa tuovat yhtenäisyyttä, me huolehdimme siitä, että aivot pysyvät virkeinä koko päivän ajan. Uskomuksia vedestä ja sen ominaisuuksista on todella paljon. Tärkeintä on kuitenkin muistaa että veden juominen on todellakin tärkeää elintoimintojemme sekä jaksamisen että terveyden kannalta, mutta liiallisuuksiin ei kuitenkaan tarvitse mennä.

Janojuomista paras on puhdas tai puhdistettu vesi, joka on sokeritonta, suolatonta ja siten myös terveellistä hampaille. Kaupoissa on monenlaisia hiilihapottomia ja hiilihapollisia kivennäisvesiä, jotka sopivat yhtä lailla, elleivät paremminkin kraanaveden sijaan. Ne ovat ainakin tasalaatuisia, eivätkä sisällä ylimääräisiä, haitallisia aineita, joita juomavesissä saattaa joskus esiintyä. Vaihtelua ja virkistystä juomiin ja vaikkapa juomasekoituksiin saadaan maustetuilla kivennäisvesillä. Kannattaa kokeilla kevyttä vaihtoehtoa, makuja ja pullokokoja löytyy!

Päivittäinen nestetarve riippuu siitä mitä tekee ja mitä syö! Kevyessä toimistotyössä pärjää hyvin 2-3 litran päiväannoksella. Raskas ruumiillinen työ, runsas liikunta ja kuuma sää nostavat juomamäärän tarpeen moninkertaiseksi. Hikoillessa nestetarve on parisen litraa tunnissa.

Koko päivän nestemääräannosta ei tarvitse juomalla juoda, sillä osa nesteestä tulee ruoan mukana. Mutta noin puolet siitä olisi hyvä juoda. Kasviksissa, keitoissa ja hedelmissä on myös aika paljon vettä. Parhaita vedenlähteitä lienevät kurkku, vesimeloni ja mansikat!

Juomien kaloreista

Kevytlimonadit

Aspartaamin vaikutuksista väitellään. Kevytlimonadeissa ei ole kaloreita juuri ollenkaan, ne maistuvat liki samalle kuin tavallisetkin limsat. Light-limsoista saattaa löytyä piristävää kofeiinia. Tuskin lasillinen silloin tällöin kenellekään aivan pahasta on.

Tuoreet ja puristetut mehut

Tuoremehut ovat hyvän makuisia ja niiden olemuksesta ja pakkauksista huokuu keveys ja terveellisyys. Terveellisiähän ne toki ovat, mutta kaloreita tuoremehuista salakavalasti kyllä löytyy. Esimerkiksi isossa lasillisessa appelsiinituoremehua saattaa olla jopa 100 kcal.

Teehetki ja kahvilakierros

Kahvi ja tee ovat itsessään kalorittomia juomia, mutta niiden lisukkeet, kermat, sokerit ja pullawiinerit eivät päinvastoin tee teehetkestä kaloritonta iloa! Ja mykyään on monenlaisia ”karkkikahveja” , joita ei kyllä terveellisiksi voi sanoa. Tosin jospa ne suomessa kuuluisivat lähinnä kahvilaretkeen tai herkutteluhetkiin, ei päivän jokaiselle kahvitauolle.

Holilliset vai holittomat

Alkoholeissa on vaihtelevasti kaloreita. Mitä kuivempi ja maustamattomampi juoma, sitä vähemmän kaloreita. Makeat siiderit ja valkoviinit eivät siis kuulu laihisvalikoimaan, eikä ne krapulan sammutusruoat – rasvaiset ja suolaiset pikaruoat.

Teksti: Piia Jaatinen / tuuli.net 8.6.2005

X