Terveys

Lääkäri Emilia Vuorisalmen Top 5 -vinkit – toimi näin, jos kärsit unenpuutteesta ja väsymyksestä

Lääkäri ja pienen pojan äiti Emilia Vuorisalmi, 40, muistuttaa, että väsymys ja kuormittuneisuus eivät rajoitu vauva- tai lapsiarkeen, vaan moni kärsii väsymyksestä jatkuvasti. Mitä tehdä, jos unet ovat jääneet vähille? Emilia listasi viisi vinkkiä parempiin uniin Instagram-tilillään.
25.2.2019 Teksti: Katri Koskinen Kuvat: Marica Rosengård

Tuoreessa Anna-lehden kansihaastattelussa lääkäri Emilia Vuorisalmi, 40, kertoo kuinka hänen ja avopuoliso Maurizio Pratesin salamarakkaus ja parisuhde eteni pikavauhtia vauva-arjeksi.

Haastattelussa Emilia pohtii, miltä äidiksi tuleminen lähes nelikymppisenä tuntuu.

”Aika samankaiselta ja yhtä ihanalta kuin parikymppisenä. Ainut selkeä ero on kasvanut unentarve. Valvotut yöt tuntuvat ihan eri tavalla”, Emilia kommentoi asiaa myös tuoreessa Instagram-päivityksessään.

Näin unenpuute vaikuttaa

Pariskunnan yhteinen poika on nyt 1-vuotias. Emilia kertoo Anna-lehden haastattelussa, että poika on herkkäuninen. Pahimmillaan Emilian omat yöunet ovat jääneet vain parin tunnin mittaisiksi.

Uni huuhtelee aivoista kuona-aineet ja elimistöstä stressihormonit. Pitkittyessään unenpuute saa stressihormonit kohoamaan, mikä voi sumentaa ajattelua ja aiheuttaa ärtyneisyyttä. Pitkään kohollaan olevat stressihormonit vaikuttavat puolestaan aivojen mantelitumakkeisiin, jotka vastaavat muun muassa pelon tunteista. Näin ollen pienetkin asiat voivat yhtäkkiä tuntua ylitsepääsemättömiltä. (Anna 8/19)

Emilia muistuttaa, että pitkään jatkunut unenpuute vaikuttaa lähes kaikkiin kognitiivisiin toimintoihin, mielialaan, hormoneihin ja immuniteettiin.

”Väsymys ja kuormittuneisuus ei tänä päivänä rajoitu lapsivuodeaikaan vaan tuntuu olevan jonkinasteinen kansantauti. Mitä sitten tehdä jos unet ovat jääneet vähille?” Emilia kirjoittaa Instagramissa.

Tässä Emilian Top 5 -vinkit:

 

Näytä tämä julkaisu Instagramissa.

 

Uusimmassa @anna_lehti haastiksessa mietin mm. miltä äidiksi tuleminen lähes nelikymppisenä tuntuu. Aika samankaiselta ja yhtä ihanalta kuin parikymppisenä. Ainut selkeä ero on kasvanut unentarve. Valvotut yöt tuntuvat ihan eri tavalla. Pitkään jatkunut unenpuute puolestaan vaikuttaa lähes kaikkeen kognitiivisiin toimintoihin, mielialaan, hormoneihin ja immuniteettiin. Väsymys ja kuormittuneisuus ei tänäpäivänä rajoitu lapsivuodeaikaan vaan tuntuu olevan jonkinasteinen kansantauti. Mitä sitten tehdä jos unet jääneet vähille? Tässä mun vinkit TOP 5 vinkit: 1. Meditoi 15 min jossain vaiheessa päivää. Itse pyrin tekemään tämän kun vauva nukahtanut aamupäivä- tai yöunille. Käytän usein @1giantmind mind appiä joka selkeä ja helppo ja auttaa pääsemään alkuun jos meditaatio uutta. 2. Suosi palauttavia treenejä jottei elimistö kuormitu entisestään. Itse suosin pitkiä kävelyitä ulkona tai esimerkiksi Yin-joogaa. 3. Halaa aina kun mahdollista. Jollei vierestä löydy kumppania tai lapsia joita halata niin lemmikki kelpaa myös 😊Halaamisessa vapautuva oksitosiini huuhtelee tehokkaasti elimistöstä stressihormoneja. 4. Vältä somen käyttöä varsinkin illlalla. Itse olen asettanut puhelimeen 30min päivittäisen rajan ja ilta yhdeksän jälkeen pyrin välttämään somea. 5. Pidä huolta sosiaalista suhteista ja vietä aikaa ystävien kanssa jotka tuntuvat antavan energiaa. Leppoisaa sunnuntaita🌼 📸 @rosengard 💄@jannesuono

Henkilön Emilia Vuorisalmi (@docemilia) jakama julkaisu

1. Meditoi 15 min jossain vaiheessa päivää.

”Itse pyrin tekemään tämän kun vauva nukahtanut aamupäivä- tai yöunille”, Emilia vinkkaa ja suosittelee käyttämään esimerkiksi sovellusta,  jos meditointi ei ole ennestään tuttua puuhaa.

2. Suosi palauttavia treenejä jottei elimistö kuormitu entisestään.

”Itse suosin pitkiä kävelyitä ulkona tai esimerkiksi Yin-joogaa.”

3. Halaa aina kun mahdollista.

”Jollei vierestä löydy kumppania tai lapsia joita halata, niin lemmikki kelpaa myös. Halaamisessa vapautuva oksitosiini huuhtelee tehokkaasti elimistöstä stressihormoneja.”

4. Vältä somen käyttöä varsinkin illlalla.

”Itse olen asettanut puhelimeen 30min päivittäisen rajan ja ilta yhdeksän jälkeen pyrin välttämään somea”, Emilia kirjoittaa.

5. Pidä huolta sosiaalista suhteista ja vietä aikaa ystävien kanssa jotka tuntuvat antavan energiaa.

Lue lisääEmilia Vuorisalmi koki pikavauhtia salamarakkauden, raskauden ja vauvavuoden haasteet: ”Opettelen vasta tuntemaan puolisoani”

Miten Emilia ja Maurizio hoitavat suhdettaan? Miksi Emilia ajattelee välillä, ettei hän kuulu mihinkään? Miten hän hoitaa omaa jaksamistaan, entä mistä hän saa energiaa? Mitä työ merkitsee Emilialle? Lue lisää Annan numerosta 8/19 tai tilaa lehden lukuoikeus täältä!

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *