Terveys

Lääkäri määräsi nelikymppiselle Katarinalle masennuslääkkeitä – kyseessä olikin perimenopaussi: ”On tärkeää, ettei näiden asioiden kanssa jää yksin”

Katarina Wilkille tieto perimenopaussista oli käänteentekevä. Hän kirjoitti kokemuksistaan kirjan Perimenopower.
Teksti: Tanja Kröger Kuvat: Magnus Ragnvid

Kun ruotsalainen terveys- ja lääketiedetoimittaja Katarina Wilk oli täyttänyt 40 vuotta, hän alkoi kärsiä alakuloisuudesta, unettomuudesta, yöllisestä heräilystä, yöhikoilusta ja sydämentykytyksistä. Lisäksi hän sai ajoittain myös paniikkikohtauksia ja hänellä oli painon tunnetta rinnassa.

Lääkäri epäili Katarinalla masennusta sekä uupumusta ja määräsi hänelle uni- ja masennuslääkkeitä. Katarina alkoi selvittää, voisiko kyse olla jostain muusta, eikä ottanut masennuslääkkeitä.

– Oireet tulivat yllättäen ja koen, että minua ei kuunneltu terveydenhuollossa, kun sanoin, etten ole masentunut.

Katarina kieltäytyi hyväksymästä diagnoosia suoralta kädeltä. Hän halusi selvittää, voisiko ongelmiin olla jokin muu syy – ja ratkaisu.

– Aloin etsiä verkosta, kirjoista ja tutkimuksista tietoa ja löysinkin perimenopaussin. Sen oireet täsmäsivät minun oireisiini.

Kokemuksistaan Katarina Wilk kirjoitti kirjan Perimenopower. Se on kirja kaikille niille naisille, joilla on ongelmia unen, mielialan ja kehonsa muutosten kanssa.

Mikä on perimenopaussi?

Perimenopaussi tarkoittaa aikaa ennen kuukautisten loppumista. Menopaussissa puolestaan kuukautiset loppuvat.

Katarina Wilk haluaa Perimenopower-kirjassaan tuoda julki sen, että hormonitoiminnan muutoksiin liittyviä oireita, kuten mielialojen vaihtelua ja unettomuutta, voi hyvin tulla jo 35–40 vuoden iässä, ennen varsinaisten vaihdevuosien alkamista.

– Ongelmat voivat alkaa jo ennen kuin kuukautiset loppuvat, Katarina muistuttaa.

Katarina kirjoittaa kirjassaan, että perimenopaussissa alkaa ensin huveta progesteroni eli keltarauhashormoni.

”Monet perimenopaussin oireista johtuvat juuri progesteronitason laskusta – tai tarkasti ottaen: laskevasta progesteronitasosta yhdistettynä vielä kohtalaisen ennallaan pysyvään estrogeenitasoon. Saamme kerta kaikkiaan liian vähän progesteronia suhteessa jäljellä olevaan estrogeeniin”, Katarina kirjoittaa.

Katarinan kuvailun mukaan perimenopaussi muistuttaakin vaikeita PMS-oireita sillä erotuksella, että perimenopaussi jatkuu viikosta toiseen.

Oireet ylös

Perimenopaussiin yhdistettäviä oireita on paljon, mutta niitä voivat olla muun muassa epäsäännölliset kuukautiset, unettomuus, sydämentykytykset, paniikkikohtaukset ja väsymys.

Kun Katarina ymmärsi tämän, hän varasi ajan tutulle gynekologille ja kertoi omista oireistaan: hikoilusta, alakuloisuudesta ja unettomuudesta.

Kirjassaan Katarina kirjoittaa, että jotkut gynekologit haluavat mitata potilaan hormonitasot, toiset päättelevät hormonien heilahtelut oireiden kuvailusta. Katarinaa gynekologi kehotti nimenomaan kirjaamaan ylös oireita päiväkirjaan. Tulos oli gynekologin mukaan selvä.

– Kyse oli tosiaan hormoneista ja oireet liittyivät kuukautiskiertooni. Olen gynekologilleni kiitollinen siitä, että hän löysi selityksen oireilleni.

Aiemmin Katarinalla oli ollut myös vaikeita PMS-oireita. Lääkärin mukaan niiden vuoksi perimenopaussinkaan oireet eivät olleet yllätys.

– Gynekologini sanoi, että siksi minulle oli odotettavissa myös vaikea perimenopaussi.

Vaiettu puheenaihe

Katarina Wilk uskoo, että esimerkiksi Ruotsissa naiset saattavat syödä turhaan masennus- ja unilääkkeitä, koska perimenopaussia ei tunnisteta.

– Perimenopaussi ja vaihdevuodet ovat edelleen tabu, koska niihin liittyy häpeää.

Katarina on nyt 51-vuotias ja pärjää hyvin, vaikka joutuikin kamppailemaan muutamia vuosia saadakseen apua omiin oireisiinsa.

– Olen saanut kirjani myötä viestejä, joista eräässä nainen kertoi minun pelastavan hänen elämänsä. On tärkeää ymmärtää, ettei näiden asioiden kanssa tarvitse jäädä yksin.

Apua liikunnasta, unesta ja ruokavaliosta

Katarinan mukaan parhaat keinot lievittää perimenopaussin oireita liittyvät hyviin yöuniin, liikuntaan ja ruokavalioon. Niihin liittyviä ajatuksia hän esittelee myös kirjassaan.

”Kehohan on ennen kaikkea kone, ja jos hoidamme sitä oikein säännöllisillä unilla, hyvällä ruokavaliolla ja fyysisellä aktiivisuudella, se toimii parhaalla mahdollisella tavalla myös perimenopaussin aikana”, Katarina kirjoittaa.

Kirjassaan Katarina kertoo, että apua voi saada muun muassa alla olevista asioista.

1. Luovu kofeiinista

Katarinan mukaan hänen uneensa on vaikuttanut eniten kahvin juomisen lopettaminen.

Kofeiinilla on piristävä vaikutus, ja siksi kofeiinilakko voi vaikuttaa omaan oloon ja siihen, kuinka nukkuu. Jos tuntuu siltä, ettei päivästä selviä ilman aamukahvia, voi miettiä, voisiko päivän ensimmäinen kahvikuppi olla myös päivän ainut kahvikuppi. Katarina kehottaakin kokeilemaan tätä viikon ja katsomaan, huomaako muutoksia nukkumisessaan.

– Nukkuminen ja liikunta ovat tärkeitä asioita. Yritä tehdä pieniä muutoksia elämässäsi, Katarina sanoo.

2. Muista liikkua

Katarina on huomannut nukkuvansa paremmin silloin, kun hän treenaa kuin silloin, kun liikunta on jäänyt vähemmälle.

Katarina kehottaakin kokeilemaan esimerkiksi joogan alkeiskurssia tai kotona tehtäviä joogahetkiä paremman unen tavoittelussa.

– Jos liikut, älä liiku liian lähellä nukkumaanmenoa. Itse vältän liikuntaa iltakahdeksan jälkeen, jotta kehon rentoutumiselle jää tarpeeksi aikaa.

Lue myös: Joogaa kotona! Listasimme parhaat joogatutoriaalit, joiden avulla joogaat tehokkaasti ja helposti omassa olohuoneessasi

3. Katso, mitä syöt

Katarinan mukaan myös ruokavaliolla on vaikutusta uneen ja perimenopaussin oireisiin.

Katarina suosii omassa ruokavaliossaan proteiineja ja kuituja, hedelmiä ja vihanneksia sekä hyviä rasvoja, joita on esimerkiksi pähkinöissä, avokadossa ja oliiviöljyssä.

Hiilihydraateista hän sanoo valitsevansa hitaita hiilihydraatteja, koska ne vievät näläntunteen pitkäksi aikaa. Hitaita hiilihydraatteja on esimerkiksi pavuissa, täysjyväriisissä ja -pastassa.

Unen, liikkumisen ja ruoan kuntoon laittamisen lisäksi Katarina päätti aloittaa estrogeenihoidon ja ottaa keltarauhashormoni- eli progesteronitäydennykseksi hormonikierukan silloin, kun hänen oli vaikea hallita oireitaan millään muulla tavalla.

Katarina korostaa kirjassaan, että vaikka estrogeenihoito oli hänen valintansa, se ei välttämättä ole oikea valinta kaikille, sillä käyttöön voi liittyä myös riskejä.

– Minulle niillä on ollut positiivisia vaikutuksia.

Perimenopaussi on Katarina Wilkin Perimenopower-kirjan aihe.

Perimenopower-kirjan kirjoittanut Katarina Wilk uskoo, että moni jää oireidensa kanssa yksin.

Lue myös: 

Premenopaussi voi alkaa jo nelikymppisenä – näistä oireista tunnistat lähestyvät vaihdevuodet

Ikää yli 70 vuotta ja vaihdevuodet vain jatkuvat – kuinka kauan vaihdevuodet oikein voivat kestää?

”Oho, kuuma aalto!” Vaihdevuosiin liittyvästä häpeästä on syytä luopua

X