Terveys

Lempeä elämä: Kehon puhdistusoperaatio, osa 2

Teksti: Anna.fi

Ensimmäinen ja helpoin askel happo-emästasapainon tasaamiseen on puhdistava ja alkalisoiva vihersmoothie. Kukaan ei jaksa puputtaa monta salaattilautasta päivässä eikä yksitoikkoisuus ole missään nimessä tavoiteltavaa. Vihersmoothie on mitä nerokkain keksintö – sen avulla isonkin salaattiruukun piilottaminen marjapirtelön valepukuun on naurettavan helppoa.

Puhdistava ja alkalisoiva vihersmoothie

Se, että lehtivihreä on kasvin veri, riittänee perusteluksi siihen, miksi lehtivihreä on meille hyväksi. Se alkalisoi elimistöä ja auttaa kehoamme huuhtelemaan pois happamuutta, haitallista kemikaalikuormaa ja vähentää turvotusta. Vihersmoothie on etenkin raakaravinnon siirtymävaiheessa erittäin olennainen apuri – blenderissä hienojakoiseksi ”esipureskeltu” lehtivihreä on elimistöllemme paljon helpompi sulatettava ja hyödynnettävä kuin hampaissa silputtu salaatti.

Tämä ei toki tarkoita, että meidän täytyy tulla riippuvaisiksi blendereistämme. Koska suuri määrä lehtivihreää on kypsennettyyn ruokaan tottuneelle ruuansulatuksellemme kuitenkin uusi haaste, on fiksua turvautua pieniin helpotuksiin. Vihersmoothie on toki totutteluvaiheen jälkeenkin vielä tärkeä osa rawfoodistin ruokavaliota. Itse juon päivässä yhden tai kaksi isoa lasillista smoothieta ihan vain siksi, että se on muoto, jossa lehtivihreä on yksinkertaisesti helpointa nauttia. Haluan syödä vihreitä lehtiä vähintään noin kolme ruukullista päivässä ja luulenpa, että olisin aikaa sitten jo kyllästynyt koko raakaravintoon, jos joutuisin pureskelemaan koko satsin salaatin muodossa!

Lehtivihreää

Blendaaminen on perusteltua myös fysiologisista syistä. Suuri määrä ravinteista on pakkautunut kasvin soluseiniin ja jotta ne saataisiin kehon käyttöön kaikkine elementteineen, on solukalvot saatava kunnolla rikki. Tavallisella blenderillä pääsee ihan hyvin alkuun, mutta varoituksen sanana sanottakoon, että edullisimmat blenderiyksilöt eivät kovin kauaa raakailijan päivittäistä arkea kestä. Olen reilun kahden vuoden raakaravintohistoriani aikana käyttänyt loppuun jo monen monta blenderiä ennen kuin päästin investoida Vitamixiin, markkinoiden kestävimpään yksilöön. Keskihintaisella blenderillä pääsee kyllä alkuun, kunhan muistaa, että esimerkiksi jäisiä marjoja ei kannata kaataa koneeseen yhdellä kertaa vaan vähitellen lisäten.

En todennäköisesti ikinä kyllästy mainostamaan vihersmoothieta maailman helpoimpana aamupalana. Siihen on myös vaikea kyllästyä, koska joka päivä smoothiesta tulee vähän erilainen. Vihreä juoma on intuitioruuanlaittoa parhaimmillaan: heität vain mukaan kaikki ne raaka-aineet joita kohtaan tunnet kunakin päivänä vetoa. Vihreiden lehtien kitkeryys peittyy kätevästi marjojen ja hedelmien makuun ja esimerkiksi mustikalla ja mustaherukalla juoman värikin on muutettavissa helposti lähestyttävämmäksi, jos kohdeyleisönä on esimerkiksi lapsia tai skeptikkoja. Itse en enää käytä erikseen makeutusta omissa smoothieissani, mutta alussa totuttelin niiden makuun pienellä lisäyksellä hunajaa. Nykyisin miltei jokainen smoothieni sisältää vihreiden lehtien lisäksi myös äärimmäisen puhdistavaa selleriä, vaikka vielä pari vuotta sitten pidin sitä vähän vaikeasti lähestyttävänä ja kitkeränä. Makuaisti on totta tosiaan muuttunut vuosien varrella herkemmäksi!

Vihersmoothien tekemiseen ei tarvita varsinaisia reseptejä. Nippu vihreää, hedelmiä ja/tai marjoja on hyvä perussmoothien pohja. Myöhemmin kuvioihin voi tuoda superfoodeja ja hifistellä makuyhdistelmien kanssa mutta alussa on ruuansulatuksenkin kannalta hyvä pitää smoothiemenu yksinkertaisen kauniina. Tässä kuitenkin muutama resepti inspiraation lähteeksi!

Mansikkasmoothie

 

Mustaherukkasmoothie

 

Mangosmoothie

Vaikka vihersmoothie on helppo kulauttaa alas parilla huikalla, malta silti pureskella sitä hetki, jotta ruuansulatus ehtii alkaa jo suussasi. Näin säästyt kaikilta ilmapallo-efekteiltä.

Jutta

 

X