Terveys

Lempeä elämä: Raakaravintoon siirtyminen – Kuusi vinkkiä

Teksti: Anna.fi

Raakaravinnosta innostuminen on helppoa. Raaka-aineet ovat värikkäitä ja houkuttelevia, ja niistä saa käden käänteessä kauniita ruokia. Vaikka vakuuttuisitkin raakaravinnon eduista jo ensi kuulemalta, ei muutosta kannata tehdä yhdessä yössä. Maltti on valttia, muuten keho ei välttämättä pysy muutoksessa mukana.

Ihanat hedelmät

1. Lisää, älä kiellä

Kielletty hedelmä näyttää aina makeammalta kuin sallittu. Älä siis kiellä itseltäsi mitään, koska sitä suuremmalla todennäköisyydellä löydät itsesi mutustamasta iltayön hämärissä kielletyn listan herkkuja. Luota lisäämistaktiikkaan, sillä se toimii takuuvarmasti. Kun lisäät päivittäiseen ruokavalioosi yhden vihersmoothien, saat elimistöösi kylläisyyden tunnetta lisääviä kuituja. Samalla listalta tipahtaa taatusti pois jotain, mikä ei saa sinulle aikaan yhtä hyvää ja kevyttä oloa. Totesin tämän itse etenkin herkkuosastolla – kun opin tekemän raakasuklaata, en enää muistanut haikailla valkosokeriherkkujen perään. Pullat ja leivokset unohtuivat, koska raakasuklaan syöminen toi kehoon enemmän virtaa eikä turvotusta tarvinut pelätä.

2. Tee yksi muutos kerrallaan

Vaikka haluaisit tehdä täyden u-käännöksen ruokavaliossasi, laita silti jäitä hattuun. Kehomme ovat tottuneet käsittelemään kypsennettyä ruokaa ja ruuansulatuksemme saattaa olla lähtötilanteessa hyvinkin heikko ja passiivinen. Anna kehollesi aikaa aktivoitua muutokseen ja anna sen rauhassa oppia, kuinka elävää ravintoa käsitellään. Älä luovu kerralla kaikesta kypsennetystä, mutta kiinnitä silti huomiota laatuun. Nauti edelleen kevyesti kypsennettyjä kasviksia, mutta vaihda ne luomulaatuisiin yksilöihin ja mausta merisuolalla, joka on paljon mineraalipitoisempaa kuin tavallinen pöytäsuola. Muista, että optimaalisessa ravinnossa kyse on pohjimmiltaan ravinnon laadusta, eikä pelkästään siitä, onko se kypsennettyä vain kypsentämätöntä. Älä tee elävästä ravinnosta pakkomiellettä vaan suhtaudu siihen hyvänä valintana, bonuksena kehollesi. Kiinnitä huomiota myös lisäainelistaan ja välttele turhia e-koodeja. Turvallisinta ja luonnonmukaisinta on ruoka, joka ei sisällä tuoteselosteita lainkaan!

Mansikkajälkkäri

3. Muista, että yksinkertaisuus kaunistaa

Kun kehosi totuttelee uusiin kuvioihin, älä tee asioita turhan monimutkaisiksi vaikka ehkä haluaisitkin tutustua heti kerralla kaikkiin uusiin ruoka-aineisiin ja superfoodeihin. On tärkeää, ettemme syö sekaisin monenlaisia ruoka-aineita, koska sekasotku on ruuansulatukselle haaste, saa aikaan ylimääräistä turvotusta ja vie turhaan liikaa energiaa. Kun kokoat lounassalaattiasi, älä valikoi lautaselle samalla kertaa kaikkea, mitä on tarjolla vaikka maalaisjärki kuinka muistuttaisi monipuolisuudesta. Kun teet vihersmoothieta, sekoita keskenään vain vihreitä lehtiä, hedelmiä ja marjoja. Pähkinöiden ja siemenien sulaminen kehossa on hyvin erilainen prosessi kuin esimerkiksi hedelmien. Muista, että kaikista tuhoisin yhdistelmä on eläinproteiini ja tärkkelys! Keho arvostaa helppoutta ja palkitsee yksinkertaisuuden helpolla ololla. Valitse jälkiruuaksi jotain muuta kuin hedelmiä, koska niiden sulamisprosessi on paljon nopeampi kuin muiden ruoka-aineiden. Aiheutat vain ruuansulatukseen jonon, jossa hedelmä alkaa käydä kaiken muun aineksen jäljessä ja happamoittaa kaiken sulatettavan aineksen.

Pähkinätahnaa

4. Unohda suorittaminen

Kulttuurimme suhtautuu ruokavalioihin hyvin ulkoisesti ja suorituskeskeisesti. Raakaravinnossa ei ole kyse tehodieetistä tai painonpudotuksesta vaan pitkän tähtäimen asennemuutoksesta, joka satsaa pysyvään hyvinvointiin. Älä siis huolestu, jos jotkin ”huonot” tavat eivät tunnu unohtuvan välittömästi. Anna sekä kehollesi että mielellesi aikaa sopeutua muutokseen ja hyväksy sen oma tahti. Liian nopeasta siirtymisestä saattaa seurata palelu- ja ruuansulatusoireita, joten ota rauhallisesti. Jos huomaat kehossa jatkuvaa palelua, ota pari askelta taaksepäin, juo lämmittävää yrttiteetä ja lisää ruokavalioosi lämmittäviä mausteita. Näitä ovat muun muassa chili, cayennepippuri, kaneli ja inkivääri. Jos aloitat raakaravintokokeilun kylmiltään, on hyvin todennäköistä, että keho alkaa vastustaa ja saatat tuntea halua jättää koko homman sikseen.

5. Muista öljyt

Öljy edesauttaa ruuansulatusta ja lämmittää kehoa. Myös aivomme rakentuvat rasvasta ja tarvitsevat sitä päivittäin. Matala mieliala voi usein olla seurausta rasvan puutoksesta. Jätä siis hyvästit rasvakammolle, unohda light-tuotteet ja hanki kaappiisi laadukkaita kylmäpuristettuja ja luomulaatuisia raakarasvoja, kuten kookosöljyä, seesaminsiemenöljyä, oliiviöljyä ja hampunsiemenöljyä. Kookosöljy on rasvaa, jonka kehomme osaa hyödyntää sataprosenttisesti, eikä sen kerääntymistä vyötärölle tarvitse pelätä. Kookosöljy kestää myös hyvin paistamista – kun haluat esimerkiksi kypsentää kevyesti pannulla kasviksia, käytä paistorasvana kookosöljyä. (Kookosöljy on myös yksi parhaista rasvoista iholle ja soveltuu myös mainiosti silmämeikin poistamiseen, joten hanki oma purkki myös kylppäriin!)

Kastike

6. Pysy kuulolla

Olemme uniikkeja kokonaisuuksia ja koostumme kahdesta erottamattomasta puoliskosta: kehosta ja mielestä. Jokaisen ruuansulatus on erilainen. Jos oma ruuansulatuksesi on voimakas ja vahva, voit todennäköisesti syödä kuitupitoisia kasviksia kuten porkkanaa, parsakaalta ja naurista raakana ja sulattaa ne helposti. Jos kuitenkin edustat kehotyyppiä, jonka ruuansulatus on hieman hitaampi ja heikompi, voi olla, että nämä ruoka-aineet eivät sovi sinulle. Suosi silloin nestepitoisempia vaihtoehtoja, kuten esimerkiksi kesäkurpitsaa, tomaattia, kurkkua ja avokadoa. Kaikki ruuat eivät sovi kaikille: älä pakota kehoasi mihinkään vaan ole sille lempeä. Suhtaudu omaan kehoosi rakkaudella ja ikään kuin koelaboratoriona. Kokeile ja kuulostele, miten se reagoi erilaisiin ruokiin ja yhdistelmiin. Vain sinä tiedät, mikä sinun kehollesi on parasta. Oma intuitiosi kertoo usein oikean vastauksen – luota siihen.

 Jutta

X