Terveys

Lisää energiaa arkeen – aloita aamusi näin ja huomaat takuulla muutoksen energiatasoissasi

Torkutatko aamuisin niin pitkään, että lopulta hörpit kiireessä kahvit samalla kun puet päällesi? Harkituilla aamurutiineilla luot paremman pohjan päivällesi.
17.7.2019 Teksti: Päivi Pelkonen Kuvat: iStock

Listasimme 10 vinkkiä parempiin aamuihin.

1. Herää sellaiseen aikaan, että ylläpidät säännöllistä unirytmiäsi

Viikonloppuisin olisi houkuttelevaa nukkua pitkään ja korjata viikon univajeita. Kuitenkin paras tapa parantaa unen laatua on ylläpitää säännöllistä unirytmiä. Pyri siis menemään joka ilta suunnilleen samaan aikaan nukkumaan ja nousemaan aamulla ylös kutakuinkin samalla kellonlyömällä.

2. Älä torkuta

Kun herätyskello pärähtää soimaan, torkuttaminen voi tuntua houkuttelevalta. Jätä torkkunappi kuitenkin rauhaan ja nouse ylös. Ylimääräiset minuutit eivät tee päivästäsi energisempää. Aamuihmiseksi on mahdollista opetella. Ensimmäinen askel on rauhoittaa iltatoimet ja mennä riittävän ajoissa nukkumaan. Totuttele aikaisempiin aamuihin hiljalleen. Laita herätyskello soimaan 15 minuuttia tavallista aikaisemmin, kunnes olet oppinut heräämään haluamaasi aikaan.

3. Avaa verhot

Anna valon tulvia makuuhuoneeseen aamulla. Vaikka olisi houkuttelevaa jäädä pimeään huoneeseen, avaa verhot. Päivänvalo auttaa elimistöä säätämään omaa kelloaan oikeaan aikaan. Nauti siis auringonvalosta ja sen antamasta energiasta mahdollisimman paljon erityisesti aamulla.

4. Nouse ylös rauhallisesti

Aloita aamusi nousemalla rauhallisesti ylös sängystä. Makuuasennosta ylösnouseminen voi hetkellisesti vaikuttaa verenpaineeseen ja tehdä olon huteraksi. Anna keholle hetki aikaa totutella pystyasentoon. Nouse rauhallisesti ensin istumaan. Voit venytellä kevyesti ennen kuin nouset seisomaan ja aloitat päiväsi.

5. Jätä some ja sähköpostit rauhaan

Jatkuva sosiaalisen median ja sähköpostien kyttääminen voi aiheuttaa stressiä ja ahdistusta varsinkin, jos uppoudut heti ensimmäisenä aamulla selaamaan älylaitteitasi ja sähköpostejasi. Ota aamulla hetki aikaa muulle. Alkuun se voi vaatia hieman ponnistelua, mutta kannattaa pitkällä tähtäimellä.

6. Aloita päivä antamalla aikaa itsellesi

Sen sijaan, että hyökkäisit heti sähköpostien ja sosiaalisen median kimppuun, kirjoita kiitollisuuspäiväkirjaa, lue inspiroivaa kirjallisuutta tai tee aamulenkki raikkaassa ulkoilmassa.

7. Pese hampaasi huolellisesti

Pese hampaat huolellisesti kaksi kertaa päivässä – aamulla ja illalla. Aamulla harjaus kannattaa tehdä ennen aamiaista, sillä syömisen ja harjaamisen välillä olisi hyvä pitää puolen tunnin tauko. Harjaaminen happohyökkäyksen aikana kuluttaa hampaiden pintoja.

Hampaat kaipaavat pesua aamuin ja illoin.

Hampaat kaipaavat pesua aamuin ja illoin.

8. Syö aamupala

Aamupalalla on monia hyötyjä. Sitä ei turhaan sanota päivän tärkeimmäksi ateriaksi. Aamupala auttaa keskittymään ja ja parantaa painonhallintaa. Jos aamupala ei maistu heti, sen voi myös hyvin nauttia vasta työ- tai opiskelupaikalla.

9. Suunnittele päiväsi

Hyvin suunniteltu on jo puoliksi tehty. Listaa työpäiväsi prioriteetit selkeästi ylös ja aloita hankalimmasta tehtävästä. Hyvällä suunnittelulla pidät huolen siitä, että käytät aamun tehokkaimmat tunnit tärkeimpien asioiden parissa.

10. Ole kiitollinen

Kiitollisuudella on vahva yhteys hyvinvointiin ja onnellisuuteen. Kiitollisuudella on todettu olevan yhteys muun muassa unen laatuun. Lisäksi kiitollisuutta tuntevilla näyttäisi olevan parempia ihmissuhteita. Kiitollisuus on taito, jota voi harjoitella. Aloita aamusi miettimällä, mitä asioita pidät itsestään selvinä. Ihmettele ja arvosta niitä. Kirjoita kerran viikossa kiitollisuuspäiväkirjaan ylös 3–5 asiaa, joista tunnet kiitollisuutta.

Lähteet: Duunitori, HuffPost, KotihammasSydänmerkki, TyöpisteWebMD, YTHS

Lue myös

Suosittelemme