Terveys

Masennuksen hoidossa myös keholla on merkitystä – 3 fyysistä keinoa hoitaa masentunutta mieltä

Masennuksen hoidossa ensisijaisia keinoja ovat terapia ja lääkkeet, mutta toipumista voi edistää myös kehon kautta. Niin liikunta, monipuolinen ruokavalio kuin rentoutuminenkin voivat auttaa masentunutta.
11.3.2018 Teksti: Johanna Jantunen Kuvat: iStock

Vaikka masennus on mielen sairaus, myös keholla on sen suhteen oma roolinsa. Ihmisen mieli ja keho ovat vahvasti yhteydessä toisiinsa: mieli vaikuttaa kehoon ja keho vaikuttaa mieleen.

Tavallisesti masennusta hoidetaan lääkkeillä, joilla pyrittään vaikuttamaan masennuksen aiheuttamiin muutoksiin aivoissa, sekä psykoterapialla, jonka avulla voidaan pureutua masennuksen mahdollisiin syihin, työstää vaikeita asioita ja muuttaa omia ajatusmalleja.

Perinteisten hoitokeinojen lisäksi masennusta voidaan torjua myös hoitamalla kehoa: huomioimalla liikunta, ruokavalio ja rentoutuminen.

1. Liike on lääke

Masennuksesta ei tietenkään toivuta ”ottamalla itseä niskasta kiinni” ja lähtemällä lenkille, mutta säännöllisestä liikunnasta on tutkitusti apua etenkin lievässä masennuksessa. Liikunta torjuu masennusta, sillä se esimerkiksi vapauttaa endorfiineja, auttaa nukkumaan paremmin, vähentää stressiä, tukee aivojen terveyttä ja lisää aktiivisuutta.

Liikunnan ei ole tarkoitus olla väkisin tehtyä hikijumppaa. Tärkeää on valita itselle mieluinen liikuntamuoto. Jo 45 minuutiin kevyt kävelylenkki vapauttaa mielihyvähormoneja.

2. Terveellinen ruoka on aivojen mieleen

Terveellisestä ja monipuolisesta ruokavaliosta voi olla hyötyä masennuksen hoidossa.

Maissa, jossa syödään paljon kalaa, masennusta esiintyy vähemmän. Taustalla saattavat olla omega-3-rasvahapot. Myös B12-vitamiinin, folaatin ja D-vitamiinin saantiin kannattaa kiinnittää huomiota, sillä on osoitettu, että niiden alhaiset pitoisuudet saattavat suurentaa masennuksen riskiä.

Myös suolistoystävällisestä ruoasta voi olla hyötyä, sillä suoliston mikrobistolla on yhteys aivoihin. Suoliston häiriötila saattaa jopa aiheuttaa tai ylläpitää masennusta. Prosessoitua vehnää ja liikaa sokeria kannattaa välttää, kasviksia ja kuituja suosia. Myös probiootit ja hapatetut ruoat voivat edistää suolistomikrobiston hyvinvointia.

3. Rentoutusharjoitukset vähentävät ahdistusta

Masentunut ihminen voi tuntea olonsa jatkuvasti väsyneeksi. Nukkuminenkaan ei välttämättä tee oloa pirteämmäksi. Rentoutumisharjoitukset saattavat tuoda tilanteeseen apua.

Rentoutuminen aktivoi parasympaattista hermostoa, laskee sykettä sekä vähentää ahdistusta ja stressiä. Lisäksi rentoutuminen voi auttaa pääsemään hallitsemattomasta tunnekierteestä irti.

Esimerkiksi Mielenterveystalon rentoustusharjoituksetkundaliinijoogan hengitysharjoitukset ja rebirthing-hengitys auttavat rentoutumaan.

Lähteet: Duodecim, Mielenterveystalo, Nuorten mielenterveystalo, Kelly Brogan: Hoida kehoasi, voita masennus (Atena, 2018)

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *