Terveys

Migreeni ei ole vain päänsärky – näin migreeni vaikuttaa elämään

Tuoreen tutkimuksen mukaan migreeni näkyy monin tavoin sitä sairastavan elämässä. Suuri osa migreeniä sairastavista tuntee sairaudestaan syyllisyyttä. Hyvää elämää on kuitenkin mahdollista elää migreenistä huolimatta.
16.9.2018 Teksti: Johanna Jantunen Kuvat: iStock

Migreeniä voidaan pitää vain päänsärkynä, mutta tuore kansainvälinen kyselytutkimus paljasti, että migreeni vaikuttaa elämään hyvin monin tavoin.

Novartiksen toimeksiannosta tehtyyn My Migraine Voice -tutkimukseen osallistui yli 11 000 migreeniä sairastavaa 31 maasta. Suomalaisia vastaajia oli yhteensä 345.

Kyselyn mukaan migreenillä on muun muassa seuraavanlaisia vaikutuksia sitä sairastavan elämään:

1. Migreeni rajoittaa toimintakykyä

Migreenikohtauksen aikana ihminen ei pysty toimimaan normaalisti. 50 prosenttia vastaajista kertoi, että toimintakyky on kohtauksen aikana erittäin rajoittunut. 33 prosenttia koki, että toimintakyky on jopa äärimmäisen rajoittunut.

2. Migreeni aiheuttaa emotionaalista taakkaa

Migreeniä sairastavat kokevat monia kielteisiä tunteita migreeniin liittyen.

Puolet vastaajista koki syyllisyyttä siitä, etteivät he voi migreenin vuoksi aina pitää lupauksiaan ja joutuvat jättämään perheensä tai ystävänsä pulaan.

Migreeni aiheuttaa myös pelkoa. Viidennes vastaajista kertoi pelkäävänsä paljon tai erittäin paljon seuraavaa migreenikohtausta.

Emotionaalista taakkaa aiheuttaa lisäksi se, että migreeniä sairastavat kokevat, että muut eivät  pysty käsittämään, miltä migreeni tuntuu. 74 prosenttia vastaajista mainitsi kielteiseksi tunteeksi sen, etteivät ihmiset ymmärrä heidän kipuaan.

3. Migreeni häiritsee unta

Yöunet kärsivät migreenistä. Lähes kolme neljästä kyselyyn vastaajista kertoi migreenin aiheuttaneen univaikeuksia.

4. Migreeni vaikuttaa ihmissuhteisiin

Kun migreenikohtaus iskee, suunnitelmat voivat mennä täysin uusiksi.

94 prosenttia kertoi joutuneensa joskus jättämään migreenin vuoksi tekemättä jotakin, mitä oli suunnitellut tekevänsä. 58 prosenttia oli esimerkiksi joutunut jäämään pois perhetahtumista migreenin vuoksi.

Puolet vastaajista myös koki, että migreeni on vaikuttanut seksielämään.

Onneksi monet kokivat kuitenkin saaneensa läheisiltään apua. 86 prosenttia kertoi perheenjäsentensä ja ystäviensä auttaneen arkisissa askareissa. 73 prosenttia myös koki saaneensa henkistä tukea, kuten lohdutusta ja ymmärtämistä läheisiltään.

5. Migreenillä on taloudellisia vaikutuksia

Migreeni voi aiheuttaa taloudellista taakkaa, koska kohtauksia helpottavat lääkkeet ovat kalliita.

Lisäksi migreeni voi vaikuttaa urapolkuun. 10 prosenttia vastaajista koki, ettei ollut saanut ylennystä siksi, koska migreeni on aiheuttanut poissaoloja. 16 prosenttia puolestaan oli vaihtanut ammattia migreenin vuoksi.

Miten elää hyvää elämää migreenistä huolimatta?

Suomalaisista vastaajista lähes 60 prosenttia koki, että migreeni heikentää heidän elämänlaatuaan paljon. Hyvää elämää on kuitenkin mahdollista elää migreenistä huolimatta. Siinä voivat auttaa seuraavat vinkit:

  • Ole itsellesi armollinen. Migreeni ei ole sinun vikasi, eikä siitä tarvitse tuntea syyllisyyttä.
  • Ota lääke ajoissa, äläkä tunne syyllisyyttä lääkkeen ottamisesta. Migreeni on niin kova vaiva, ettei sitä pystytä lääkkeettömästi hoitamaan. Kun kohtauslääke otetaan riittävän suurella annoksella ja ajoissa, henkilön pitäisi olla kahden tunnin kuluessa lääkkeen ottamisesta kivuton ja täysin oireeton kaksi vuorokautta lääkkeen oton jälkeen.
  • Kokeile halutessasi ei-lääketieteellisiä hoitoja lääkehoidon lisäksi. Esimerkiksi akupunktiosta voi olla migreenipotilaalle apua.
  • Huolehdi itsestäsi. Säännölliset elämäntavat, kuten riittävä uni, säännöllinen ruokailu sekä kuntoa ylläpitävä liikunta voivat estää kohtauksia. Tunnista myös omat altisteesi, jotka usein laukaisevat kohtauksen. Muun muassa nälkä, väsymys ja stressi voivat laukaista migreenin. Myös ylipaino ja korkea verenpaine lisäävät kohtausten riskiä.
  • Varaudu kohtauksiin. Pidä migreenilääkkeet aina mukana. Se, että lääkkeet ovat aina saatavilla, poistaa myös kohtauksen pelkoa.
  • Pyydä apua. Migreenin kanssa ei tarvitse jäädä yksin. Osallistu esimerkiksi Suomen migreeniyhdistyksen järjestämään vertaisryhmätoimintaan.

Onko kyse migreenistä?

Migreenin kriteerit täyttyvät, jos ihmisellä on ollut ainakin viisi päänsärkykohtausta, jotka ovat kestäneet 4–72 tuntia ja joissa on esiintynyt vähintään kaksi piirrettä seuraavista:

  • sykkivä särky
  • toispuoleinen särky
  • kohtalainen tai kova särky
  • särky pahenee rasituksessa

sekä ainakin yksi piirre seuraavista:

  • pahoinvointi (ruokahaluttomuus)
  • oksentelu
  • valonarkuus
  • ääniherkkyys.

Asiantuntijana neurologian erikoislääkäri Marja-Liisa Sumelahti, Terveystalo.