Terveys

Miksi ruokahalu kasvaa juuri ennen kuukautisia? Lääkäri kertoo, mistä se voi johtua

Nälkä yltyy syödessä – osalla naisista myös juuri ennen kuukautisia. Kysyimme naistentautien ja synnytysten erikoislääkäriltä, miksi makeanhimo saattaa viestiä kuukautisten alkamisesta.
24.4.2019 Teksti: Roosa Roivainen Kuvat: iStock

Nälkä. Ruokaostoksilla silmät hapuilevat kaihoisasti karkkihyllyjen suuntaan. Tekisi mieli jotain makeaa. Taitaa kohta olla taas se aika kuukaudesta.

Miksi osalla naisista ruokahalu kasvaa juuri ennen kuukautisia? Naistentautien ja synnytysten erikoislääkäri Tuuli Soinin mukaan tarkkaa vastausta kysymykseen ei edelleenkään tiedetä.

Selittävänä tekijänä voivat olla yhtä hyvin niin keskushermoston säätelymekanismit ja välittäjäaineet, kuten serotoniini, kuin kierron aikana tapahtuvat hormonaaliset muutoksetkin.

– Ovulaation jälkeen estrogeeni laskee ja keltarauhashormonitaso nousee kehossa. Toisaalta tästäkin on ristiriitaisia tuloksia, joten ruokahalun kasvaminen ei välttämättä johdu hormoneista, Soini huomauttaa.

Sen sijaan väite siitä, että nainen tarvitsisi kuukautisten aikana normaalia enemmän energiaa, ei Soinin mukaan pidä paikkaansa.

– Länsimaassa asuva nainen, joka ei kärsi yleensä energiavajeesta, ei tarvitse yhtään enempää energiaa ennen kuukautisia, Soini toteaa.

Ruokahalun kasvaminen on tavallinen oire ennen kuukautisia

Jos ruoka tuntuu maistuvan juuri ennen kuukautisia, ei hätää. Kyseessä on Soinin mukaan tavallinen PMS-oire, joka ilmenee aikaisintaan pari viikkoa ennen vuodon alkua ja päättyy ensimmäisiin vuotopäiviin.

– PMS-oireiden pitäisi hävitä parin päivän aikana vuodon alkamisesta. Yleensä oireet eivät jatku kuukautisvuodon aikana.

Nälän tunteen ohella mieliala saattaa muuttua alakuloiseksi kierron loppupuolella. Soini toteaa, että yllättävällä makeanhimolla voi olla yhteys myös lohtusyömiseen.

– Hyvän ruoan syöminen kohottaa yleensä ihmisen mielialaa. Jos on masentunut olo, monet syövät siihen huonoon oloon. Syömisestä saa hetkellisen hyvänolontunteen, mutta toisilla se voi mennä ahmimiseksi ja se kannattaa tiedostaa.

Voiko oireisiin sitten itse vaikuttaa? Soinin mukaan tärkeintä on, että ymmärtää ruokahalun kasvamisen johtuvan juuri kuukautisista.

– Kun tiedostaa, että se on kierrosta johtuva ilmiö, eikä perustu mihinkään todelliseen tarpeeseen, niin silloin siihen pystyy myös itse vaikuttamaan.

Mielihalut aisoihin terveellisellä ruoalla

Sokeria, rasvaa ja ehkäpä jotain suolaista. PMS-oireena nälän tunne kohdistuu usein epäterveelliseen ruokaan. Soini huomauttaa, että mielihalujen ilmetessä on tärkeää pitää kiinni terveellisistä elämäntavoista, kuten liikunnasta ja ravitsevasta ruoasta.

– Verensokeri pysyy tasaisena, kun liikkuu. Ruokavaliossa kannattaa suosia hyviä hiilihydraatteja, kuten täysjyvätuotteita ja hedelmiä.

Myös tietyistä ravintoaineista voi olla apua PMS-oireisiin.

– Muutamia tutkimuksia on julkaistu siitä, että B6-vitamiini, kalsium ja magnesium hoitaisivat PMS-oireita. Kannattaa huolehtia, että niitä saa riittävästi ruokavaliosta, Soini vielä muistuttaa.

Suosittelemme