Milloin ahdistus ei ole enää normaalia? Tunnista oireet
Ahdistusta voi olla vaikeaa lähteä korjaamaan omin avuin, jos sille ei löydä mitään loogista syytä.
Terveys

Milloin ahdistus ei ole enää normaalia? 6 paljastavaa oiretta

Ahdistus on jokaiselle tuttu, normaali tunne. Jos arki alkaa kuitenkin olla täynnä hallitsematonta ahdistusta, saattaa kyseessä olla vakavampi ongelma.
Teksti: Hilppa Alanko Kuvat: iStock

Ahdistusta saattavat aiheuttaa aivan arkiset asiat, kuten raha, ihmissuhteet ja työ. Toisinaan ahdistuksen saattaa laukaista jokin mullistus, kuten ero, läheisen kuolema tai terveysongelmat.

Esimerkiksi edellä mainituista asioista on aivan normaalia tuntea hetkittäistä ahdistusta. Pitkään jatkuva ahdistus ei kuitenkaan ole normaalia ja saattaa haitata elämää merkittävästi.

Kokosimme yhteen 6 merkkiä, jotka saattavat viitata siihen, että ahdistus ei ole enää normaalia ja siitä kannattaisi puhua lääkärille tai muulle asiantuntijalle:

1. Ahdistus on kestänyt puoli vuotta tai enemmän

Normaalisti ahdistus ei kestä loputtoman kauaa. Jos ahdistuksesi on jatkunut päivittäin jo puolen vuoden ajan tai kauemmin, kyseessä saattaa olla yleistynyt ahdistuneisuushäiriö.

2. Et tiedä ahdistuksesi syytä

On normaalia tuntea ahdistusta esimerkiksi rahaongelmien iskiessä tai eron koittaessa. Sen sijaan on huolestuttava merkki, jos et osaa nimetä ahdistuksesi syytä. Jos ei tiedä, mistä ahdistus johtuu, sille on vaikea tehdä mitään. Silloin ei myöskään tiedä, mitä omassa elämässä kannattaisi muuttaa tai mitä voisi tehdä saadakseen olonsa paremmaksi.

3. Ahdistus aiheuttaa fyysisiä oireita

Mieli ja keho ovat tiiviissä yhteydessä toisiinsa, joten pitkään jatkunut ahdistus alkaa heijastua myös kehoon. Esimerkiksi päänsärky, lihasjännitys, pahoinvointi, ärtyneisyys, nukkumisvaikeudet, liikahikoilu, vapina, väsymys, levottomuus ja keskittymisvaikeudet voivat olla kehon merkkejä siitä, että ahdistus ei enää ole normaalia.

4. Kärsit pakko-oireista

Tarkistatko esimerkiksi hellan tai kahvinkeittimen moneen kertaan ennen ovesta ulos astumista, koska pelkäät aiheuttavasi vahingossa tulipalon, tai peseydytkö monta kertaa päivässä? Pakonomaiset ajatukset ja toiminnot saattavat olla merkki pakko-oireisesta häiriöstä, joka luokitellaan ahdistuneisuushäiriöksi.

5. Saat tai pelkäät paniikkikohtauksia

Viikoittain toistuvat paniikkikohtaukset saattavat kieliä paniikkihäiriöstä. Paniikkikohtausten pelko saattaa kaventaa elämää, mikäli ihminen alkaa välttämään paikkoja tai tilanteita, joiden hän pelkää laukaisevan paniikkikohtauksen. Siksi jatkuva pelko paniikkikohtauksen saamisesta ei ole tervettä, vaikka paniikkikohtauksia ei olisikaan.

6. Ahdistus vaikuttaa työhösi tai sosiaalisiin suhteisiisi

Tuntuuko sinusta, että et voi vaikuttaa mitenkään ahdistukseesi ja siirtää sitä hetkeksi sivuun edes ihmisiä tavatessa tai töitä tehdessä? Oletko alkanut jopa vältellä sosiaalisia tilanteita, sillä nekin ovat alkaneet ahdistaa sinua? Jos ahdistus alkaa vaikuttaa huomattavasti työhösi tai sosiaalisiin suhteisiisi, on aika hakea ammattiapua.

Lähteet: Bustle, Suomen Mielenterveysseura, The Muse, wikiHow, World of Psychology

Lue myös:

Ahdistus on uusi masennus – Yhä useampaa suomalaista ahdistaa

Pahalla maailmalla säikyttely voi laukaista kriisin: ”Miksi hankin lapsia, kun maailma kulkee kohti tuhoaan?”

Väsyttää, itkettää, hikoiluttaa… Tarkista, onko oireiden takana ahdistuneisuushäiriö

Meditaatio voi laukaista ahdistuksen – Tiedosta meditaation ja mindfulnessin vaarat

Terapia liian kallista? Näin saat apua edullisesti tai jopa ilmaiseksi

X