Terveys

Näin keho kertoo, että burnout on lähellä – tunnista loppuunpalamisen varoitusmerkit

Keho reagoi pitkään jatkuneeseen stressiin monenlaisin oirein. Listasimme 7 merkkiä, jotka voivat kertoa siitä, että burnout on lähellä.
2.9.2018 Teksti: Johanna Jantunen Kuvat: iStock

Jos stressi jatkuu ja jatkuu, seurauksena voi lopulta olla burnout.

Burnout eli loppuunpalaminen tai työuupumus ilmenee väsymyksenä, joka ei hellitä levolla, kyynistyneenä asenteella työtä kohtaan sekä heikentyneenä ammatillisena itsetuntona. Työuupumus heikentää elämän laatua ja lisää muun muassa masennuksen, tapaturmien, työkyvyttömyden, unihäiriöiden ja stressiperäisten sairauksien riskiä.

Burnoutin voi onneksi estää, jos sen varoitusmerkit huomaa ajoissa. Pitkittynyt stressi ilmenee monin tavoin kehossa. Listasimme 7 fyysistä oiretta, jotka voivat kertoa siitä, että burnout on lähellä.

Burnoutin fyysiset oireet

1. Lihasjännitykset ja -kivut niskassa ja hartioissa

Jatkuva stressitila voi saada lihakset kireiksi. Etenkin niskassa ja hartioiden alueella voi ilmetä jännitystä, jäykkyyttä ja kipua.

2. Toistuvat päänsäryt

Stressi on yksi yleisimmistä päänsäryn aiheuttajista. Jos stressi pitkittyy, pääsäryt voivat lisääntyä.

Päänsäryn lisäksi voi esiintyä myös silmäsärkyä.

3. Ruoansulatusvaivat

Moni reagoi stressiin vatsallaan. Ruoansulatusongelmia, kuten ripulia ja ummetusta, voi alkaa esiintyä, jos stressi pitkittyy.

4. Unihäiriöt

Nukahtamisvaikeudet, yölliset heräilyt ja unettomuus voivat kertoa siitä, että burnout on lähellä. Pitkittynyt stressi heikentää unen laatua.

5. Jatkuva sairastelu

Vastustuskyky kärsii pitkään jatkuneesta stressistä. Jos ihminen kärsii toistuvista flunssista, hälytyskellojen pitäisi alkaa soida.

6. Kohonnut syke ja verenpaine

Korkea leposyke voi johtua pitkään jatkuneesta stressistä. Korkeasta leposykkeestä on kyse, jos syke ei esimerkiksi kolmen vuorokauden aikana missään vaiheessa putoa alle 65 lyönnin.

Stressi voi saada sykkeen lisäksi myös verenpaineen kohoamaan.

7. Seksuaalinen haluttomuus

Pitkään jatkunut stressi voi vaikuttaa seksielämään. Seksuaalinen haluttomuus ja mielihyvän kokemuksen väheneminen voivat olla merkkejä siitä, että ihminen on burnoutin partaalla.

Estä burnout ajoissa

Jos yllämainitut oireet kuulostavat tutuilta, tarvitset todennäköisesti muutosta elämääsi. Voit estää burnoutin muun muassa seuraavien keinojen avulla.

  • Huolehdi palautumisestasi. Järjestä levolle riittävästi aikaa ja huolehdi siitä, että työajat eivät pitkity.
  • Keskustele esimiehesi kanssa tilanteesta ja ota tarvittaessa yhteys työterveyshuoltoon.
  • Pyri noudattamaan terveellisiä elämäntapoja. Syö terveellisesti ja harrasta liikuntaa, josta itse pidät. Lempeä liikunta, kuten kävely, on mainio valinta.
  • Lue myös muut vinkit työuupumuksen ehkäisemiseksi.

Lähteet: Forbes, Heathline, MielenterveysseuraTerveyskirjasto, Verywell

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *