Kuukautiskivut voivat lievittyä kuumavesipullon avulla.
Kuumavesipullo vatsalla voi helpottaa kuukautiskipuja.
Terveys

Näin lievität kuukautiskipuja luonnollisesti – 5 helppoa tapaa

Kuukautiskivut voivat helpottua myös luonnollisin menetelmin ilman kipulääkkeitä. Joskus tulehduskipulääkkeiden ottaminen on kuitenkin paras vaihtoehto.
Teksti: Kia Toivanen Kuvat: iStock

Kuukautiskivut eivät ole sinänsä vaarallisia, mutta pienempikin kipuilu voi vaikuttaa arkeen häiritsevästi. Suurempi kipu voi puolestaan pakottaa jäämään sängyn pohjalle makaamaan päiväkausiksi, joten mitättömästä asiasta ei ole kyse.

Miten kuukautiskipuja voisi lievittää luonnollisesti? Listasimme yleisimmät keinot.

Liikunta

Vaikka alavatsan jomottaessa tuntuisi parhaalta idealta vain levätä ja ottaa rauhallisesti, voi liikunta auttaa kivuissa enemmän kuin paikoilleen jääminen.

Kokeile reipasta kävelylenkkiä tai lempeäliikkeistä joogaa – rankka salitreeni kannattaa sen sijaan ehkä jättää myöhemmäksi.

Lue myös:

Lempeät liikuntalajit kohottavat kuntoa helposti, nopeasti ja jopa huomaamatta

Helpota kuukautiskipuja ja PMS-oireita joogan avulla – 6 rentouttavaa asanaa

Lämpötyyny

Kokeile helpottaa oloa lämmön avulla.

Lämmin kauratyyny tai kuumavesipullo voivat tuntua erityisen hyvältä kipeää alavatsaa vasten. Kokeile myös kuumaa kylpyä.

Akupunktio

Akupunktiolla voidaan hoitaa monenlaisia vaivoja migreenistä unihäiriöihin, ja se voi olla avuksi myös kuukautiskipujen hoidossa. Tästä vanhasta kiinalaisesta menetelmästä voi olla hyötyä etenkin sen takia, että akupunktio tuottaa kehossa endorfiineja ja serotoniinia, jotka lievittävät kipua.

Lue lisää: Akupunktio hoitaa kokonaisuutta

Hieronta

Hieronta lisää verenkiertoa, samoin kuin liikunta, ja voi auttaa jumeihin alavatsassa ja -selässä. Kipeää aluetta kannattaa hieroa kevyesti, sillä voimakkaat otteet tuntuvat kuukautiskipujen aikaan erityisen ronskeilta.

Tietyt ruoka-aineet

Kuukautiskipuihin voi löytää avun myös keittiön puolelta. Ja ei, salainen hoitokeino ei ole suklaa – avun voi tuoda sen sijaan esimerkiksi inkivääri, joka rentouttaa lihaksia ja voi näin ollen lievittää kipuja.

Lue lisää: Kuukautiskivut kuriin luonnollisesti – käännä katse keittiön hyllyyn

Monissa luonnollisissa keinoissa taustalla placebovaikutus

Se, mikä luonnollinen kivunlievitysmenetelmä on kuukautiskipujen hoidossa tehokkain, on jokaisen kokeiltava itse.

Monissa lääkkeettömissä hoidoissa teho perustuu tieteellisen näytön sijaan pitkälti placebovaikutukseen. Lämpötyynyn, liikunnan ja akupunktion kohdalla vaikutusta voi selittää myös se, että huomio siirtyy kivusta johonkin muuhun asiaan.

Myös mielenhallintakeinot voivat auttaa kivun siedossa ja sen hallitsemisessa: esimerkiksi meditaatio- ja mindfulness-harjoitukset ovat kokeilemisen arvoisia.

Artikkelia varten on haastateltu gynekologi Anna-Kaisa Porasta Felicitas Mehiläinen Turusta.

X