Terveys

Näin salakavalasti kuulon heikkeneminen voi alkaa – asiantuntija kertoo, miten tunnistat oireet ajoissa

Painatko treenatessa aina viimeisetkin mehut irti rytmin tahdissa? Mitä kovempaa musiikki pauhaa, sitä kovempaa treeni kulkee. Kuulon terveyden kannalta vähempi olisi kuitenkin parempi.
22.5.2019 Teksti: Päivi Pelkonen Kuvat: iStock

Tiesitkö, että kuulo ei palaudu, jos sen kerran menettää?

Kuulo voi heikentyä monesta syystä. Kuuloon vaikuttavat muun muassa perinnölliset tekijät, ikä, omat elintavat kuten tupakointi sekä elinympäristö melusaasteineen.

Kuulon heikkeneminen voi johtua myös sairaudesta tai vammasta. Tutkimusten mukaan esimerkiksi sydän- ja verisuonisairauksilla voi olla yhteyttä kuulon heikkenemiseen.

– Luonnollinen kuulon aleneminen alkaa jo 20 ikävuoden jälkeen, audiologi Jaakko Laitakari kertoo.

– Tyypillisimmillään kuulon alenemisen huomaa arjessa 50-60 vuoden iässä, hän jatkaa.

Tunnista oireet ajoissa

Kuulon heikkeneminen voi oireilla kahdella eri tapaa: hiljaisten äänten kuulemisesta voi tulla vaikeaa ja toisaalta toisen puheesta selvän saamisesta voi tulla hankalaa.

Kuulon heikkenemistä voi epäillä, jos huomaa, ettei enää kuule hälyisissä tilanteissa kaikkea sitä, mitä keskustelukumppanit sanovat, ei huomaa puhelimen tai kellon pirinää tai joutuu pinnistelemaan saadakseen selvää radion ja television kautta tulevasta puheesta.

Kuulon alenemisella on osoitettu olevan yhteys muun muassa masennukseen. Kun kuulo heikkenee, sosiaalisista tilanteista tulee haastavia ja ihminen saattaa alkaa vetäytyä niistä herkästi syrjään.

Suojaudu melulta

Toiset ovat herkempiä melun aiheuttamille haitoille kuin toiset. Melun aiheuttamat haitat eivät tule myöskään välttämättä esille heti, vaan ongelmat voivat ilmaantua vasta 10-20 vuoden kuluttua. Tästä syystä on tärkeää osata ennakoida ja suojella kuuloaan.

Riskit lisääntyvät mitä kauemmin ja kovemmalle melulle ihminen altistuu. Turvallinen meluraja on 80 desibeliä ja enimmillään 40 tuntia viikossa. Melutaso ja turvallinen altistusaika ovat riippuvaisia toisistaan. Jo kolmen desibelin lisäys melutasoon puolittaa suositeltavan altistusajan.

Kuuloaan voi suojata välttämällä melua tai käyttämällä kuulosuojaimia. Esimerkiksi konserteissa tai festareilla kannattaa käyttää tiiviitä suojaimia, jotka istuvat omaan päähän ja korvien päälle hyvin.

Tällaiset ovat parhaat kuulokkeet

Yhä useammat ihmiset kuuntelevat musiikkia omien älylaitteidensa kautta pitkin päivää. Kuulon kannalta ei ole väliä kuunteleeko musiikkia nappikuulokkeiden vai muiden kautta.

Asiantuntija on enemmänkin huolissaan kokonaismelusta, joka tulee esimerkiksi kuntosalilla pauhaavasta radiosta, omista älylaitteista ja painojen kolinasta.

– Kannattaa kokeilla kuulokkeita, jotka vaimentavat myös taustamelua. Ne ovat oikein hyvät esimerkiksi kuntosalilla, kaupassa tai imuroidessa.

Lähteet: World Health Organization, Terveyskirjasto, Potilaan Lääkärilehti