Terveys

Nesteet liikkeelle – 7 helppoa keinoa poistaa turvotusta

Turvonneena olo on kaikkea muuta kuin miellyttävä. Listasimme niksit, joiden avulla kehon nesteet lähtevät liikkeelle ja turvotus vähenee.
3.1.2018 Teksti: Hilppa Alanko Kuvat: iStock

Syömällä, juomalla ja liikkumalla oikein kehon nesteet lähtevät liikkeelle. Aineenvaihduntaan voi hakea tehostusta myös esimerkiksi hierojan pakeilta.

Näillä yksinkertaisilla nikseillä voit sysätä kehon nesteet liikkeelle ja vähentää turvotusta:

1. Huolehdi riittävästä nesteytyksestä

Juo ainakin 1–2 litraa vettä päivässä – tai jopa enemmän. Jos haluat, voit maustaa veden inkiväärillä tai sitruunalla. Älä juo hiilihapollisia juomia, niiden hapot saavat vatsasi turpoamaan.

2. Vähennä kahvin juomista

Kahvi voi ärsyttää mahalaukkua ja aiheuttaa sen takia turvotusta. Kahvin sijaan voit nauttia esimerkiksi vatsalle suotuisaa ja turvotusta vähentävää vihreää teetä.

3. Rajoita suolan käyttöä

Suola kerää nesteitä kehoon. Runsaan suolaamisen sijaan ruoan maustamiseen kannattaa käyttää erilaisia mausteita sekä yrttejä.

4. Vältä maitotuotteita

Maitotuotteet saattavat aiheuttaa turvotusta. Kokeile maitotuotteiden poistamista hetkeksi kokonaan ruokavaliosta ja katso, mitä tapahtuu.

5. Syö magnesiumia

Megnesiumin auttaa poistamaan ylimääräisiä nesteitä kehosta, ja sen puute saattaa aiheuttaa turvotusta. Siksi magnesiumlisän nauttimista kannattaa kokeilla turvotuksesta eroon pyristellessä.

6. Harrasta liikuntaa

Liikkumattomuus heikentää kehon lymfakiertoa. Liikunta sen sijaan saa kehon nesteet liikkeelle. Erityisen hyvää liikuntaa on esimerkiksi kävelylenkit, uinti ja jooga. Erityisesti tietyt joogaliikkeet rauhoittavat vatsaa ja parantavat ruoansulatusta.

7. Mene hierontaan

Hieronta potkaisee aineenvaihdunnan käyntiin. Hieronta lievittää myös stressiä, joka voi aiheuttaa vatsavaivoja ja turvotusta.

Lähteet: Bustle, wikiHow