Vasemmalla kyljellä nukkumisella väitetään olevan monia hyvinvointia edistäviä vaikutuksia.
Terveys

Oletko aina nukkunut väärällä kyljellä?

Uni on tärkeää niin mielelle kuin keholle. Mutta mitä merkitystä on sillä, kummalla kyljellä nukkuu?
Teksti: Johanna Jantunen Kuvat: iStock

Jos perinteiseen intialaiseen lääketieteeseen, ayurvedaan, on uskominen, vasemmalla kyljellä nukkuminen voi olla avain parempaan terveyteen.

Seuraavat viisi syytä puhuvat vasemmalla kyljellä nukkumisen puolesta:

1. Tukee imusuonistoa

Vasemmalla kyljellä nukkuminen voi saada kehon lymfa- eli imunesteet kiertämään paremmin, kun taas oikealla kyljellä nukkuminen voi hidastaa imusuoniston toimintaa. Myös länsimaisen tutkimuksen mukaan vasemmalla kyljellä nukkuminen voi auttaa kehoa käsittelemään elimistön kuona-aineita.

2. Voi edistää ruoansulatusta

Mitä tulee ruoansulatukseen, vasemmalla kyljellä nukkuminen on oikealla nukkumista parempi vaihtoehto painovoiman vuoksi: ihmisen mahalaukku sijaitsee vasemmalla puolella kehoa. Vasemmalla makaaminen päästää vatsan ja haiman laskeutumaan luonnolliseen asentoon ja pitää haimaentsyymit ja muut ruoansulatusprosessit toiminnassa.

3. Sydämelle hyväksi?

Lääkärit suosittelevat, että raskaana ollessa naisten olisi parempi nukkua vasemmalla kuin oikealla kyljellä. Tällöin veri pääsee virtaamaan paremmin sydämeen.

Vasemmalla nukkumisesta voi olla sydämen verenkierron kannalta hyötyä myös muille kuin raskaana oleville. Asiasta tosin ollaan myös vastakkaista mieltä: oikealla kyljellä nukkuminen näyttää hidastavan elimistön sympaattisen järjestelmän toimintaa ja laskevan verenpainetta. Sydänongelmaisille vasemmalla kyljellä nukkumista ei siis välttämättä suositella.

4. Närästys vähenee

Tieteellisen tutkimuksen perusteella vasemmalla kyljellä nukkuminen voi auttaa vähentämään närästystä, kun taas oikealla kyljellä nukkuminen voi pahentaa oireita.  Syynä on jälleen se, että mahalaukku sijaitsee vasemmalla puolella kehoa.

Vasemmalla nukkumisen pitäisi auttaa närästykseen melko nopeasti. Jos siis kärsit närästyksestä aterian jälkeen, käy 10 minuutiksi makaamaan vasemmalle kyljellesi, ja olosi voi helpottua.

5. Voi helpottaa selkäkipua

Jos kärsit jatkuvasta selkäkivusta, saatat hyötyä vasemmalle kyljelle kääntymisestä. Varsinkin, jos nukut tavallisesti vatsallasi tai pienessä kippurassa.

Vasemmalla kyljellä nukkuminen voi helpottaa selkärankaan kohdistuvaa painetta, sillä se pidentää selkärankaa. Tosin samat edut tulevat myös oikealla kyljellä nukkumisesta.

Huom! Valitse itsellesi paras nukkuma-asento

Jollei lääkärisi tai fysioterapeuttisi ole ohjeistanut sinua nukkumaan tietyssä asennossa, nuku niin kuin itsellesi on mukavinta. Tällöin saat parhaat unet ja heräät levänneenä uuteen päivään.

Lähteet: Healthy Life Tricks, Lifehack, Medical Daily

Lue myös:

7 yllättävää vinkkiä unettomuuteen – Nämä keinot auttavat sinua nukahtamaan

Tämän nukkuma-asento kertoo parisuhteestasi

Ehkäise niskakipu, nuku paremmin – 10 vinkkiä täydellisen tyynyn valintaan

Ayurveda-hoidoissa Intian Keralassa – Hoivaa sielulle ja keholle

X