Terveys

Oletko tietämättäsi matkalla kohti burnoutia? 14 merkkiä siitä, että altistat itsesi uupumiselle

Ihminen saattaa tietynlaisilla toimilla ja ajatusmalleilla altistaa itsensä uupumiselle. Usein uupumus hiipii vaivihkaa, mutta tunnistamalla hälytysmerkit ajoissa voit katkaista uupumuksen kierteen.
Teksti: Hilppa Alanko Kuvat: iStock

Psykologi ja kouluttajapsykoterapeutti Liisa Uusitalo-Arola listaa kirjassaan Uuvuksissa erilaisia ajattelu- ja toimintatapoja, joilla ihminen saattaa altistaa itsensä uupumiselle. Uupumus voi iskeä missä ammatissa tahansa ja myös työssä, josta ihminen nauttii valtavasti.

Listasimme Uusitalo-Arolan kirjan perusteella 14 hälyttävää merkkiä, jotka voivat kieliä siitä, että uupumus on lähellä.

1. Vaadit itseltäsi paljon ja teet kaikkesi yltääksesi omaan vaatimustasoosi

Uupumus voi iskeä, jos vaadit itseltäsi paljon ja teet kaikkesi, että yltäisit siihen tasoon, jota työltäsi odotat.

2. Haluat, että työsi on monipuolisesti kehittävää ja vie sinua eteenpäin

Haluatko, että työsi on monipuolisesti kehittävää, auttaa sinua eteenpäin urallasi ja ylipäätään vastaa siihen panostukseen, jonka työllesi annat? Mikäli vastauksesi on kyllä, altistat itsesi uupumiselle.

3. Olet äärimmäisen sitoutunut ja tähtäät aina parhaaseen

Ehdoton sitoutuminen työhön ja halu palvella asiakkaita tai potilaita parhaalla mahdollisella tavalla voi pahimmillaan johtaa siihen, että lopputuloksena on uupumus. Myös toisten murheiden kantajat voivat sairastua itse – silloin puhutaan myötätuntouupumuksesta.

4. Et pidä taukoja kiireisinä päivinä

Uskotko vankasti siihen, että selviät kiireisistä päivistä parhaiten, kun keskityt vain tekemiseen, etkä katkaise työtäsi tauoilla? Työskentely kiireessä ilman taukoja altistaa uupumiselle.

5. Uupumus on lähempänä kuin arvaatkaan, jos teet jatkuvasti ylitöitä

Jo Hjallis Harkimo sen sanoi: älä tee liikaa töitä. Jos työpäiväsi venyvät usein yli työajan, altistat itsesi uupumiselle.

6. Annat työsi verottaa yöuniasi

Unen aikana lepäämme päivän rasitteista ja keräämme voimia uuteen päivään. Jos välillä tingit yöunesta, että saat työsi tehdyksi, altistat itsesi uupumiselle.

7. Et päästä irti töistä vapaa-ajallasi

Onko kätesi kiinni työpuhelimessa tai -läppärissä myös vapaa-ajallasi ja lomilla? Työasioiden seuraaminen ja hoitaminen myös lomalla ja vapaa-aikana altistaa uupumiselle.

8. Hoidat stressiäsi päihteillä

Stressin katkaiseminen alkoholin tai muiden päihteiden avulla ei ole hyvä tapa. Se altistaa uupumiselle.

9. Sinulla on vaikeuksia omien tunteidesi tunnistamisessa

Onko sinun usein vaikea tunnistaa, miltä sinusta tuntuu? Vaikeudet tunnistaa omia tunteita altistavat uupumiselle.

10. Koet, että kaiken tekemäsi on oltava hyödyllistä

Välillä on hyväksi tehdä asioita vain huvin vuoksi. Jos koet, ettei sinulla ole oikeutta tehdä asioita ilman, että niistä koituu hyötyä muodossa tai toisessa, altistat itsesi uupumiselle.

11. Koet, ettet ole ohjaksissa

Tunne siitä, että itsellä on vain harvoin mahdollisuutta vaikuttaa tapahtumien kulkuun, altistaa uupumiselle.

12. Et voi pitää hauskaa kuin silloin, jos olet ansainnut sen

Koetko, että kaikki kiva pitää ansaita? Jos näin on, altistat itsesi uupumiselle.

13. Et enää näe asioiden vaikutussuhteita ja sitä, miten asiat toimivat

Vaikeudet hahmottaa, miten asiat toimivat ja mikä maailmassa vaikuttaa mihinkin altistaa niin ikään uupumiselle.

14. Tekemisesi tuntuvat merkityksettömiltä

Teetkö päivästä toiseen asioita, jotka eivät merkitse sinulle paljoakaan? Jos sinun on vaikea löytää syvää merkitystä tekemisillesi, altistat itsesi uupumiselle.

Lähde: Liisa Uusitalo-Arola: Uuvuksissa (Tuuma-kustannus, 2019)

X