Portaiden kävelyvauhti voi kertoa sydämen kunnosta.
Porraskävely on sydänystävällinen liikuntalaji.
Terveys

Portaiden kävelyvauhti voi paljastaa sydämesi kunnon – testaa, läpäisetkö yksinkertaisen porrastestin

Portaiden kävelynopeutesi voi antaa tietoa siitä, onko sydämesi hyvässä kunnossa. Kokeile helppoa porrastestiä ja ota sydänystävällinen porraskävely treenilajiesi valikoimaan.
Teksti: Päivi Pelkonen Kuvat: iStock

Oletko tullut kiinnittäneeksi huomiota siihen, kuinka nopeasti kävelet portaat ylös? Joudutko puuskuttamaan välissä vai kipitätkö kirmaten jokaisen askeleen ylös?

Espanjalaistutkijoiden mukaan portaiden kävely on helppo ja yksinkertainen testi, jolla voit itse mitata sydämesi nykykunnon.

Näin teet porrastestin

Tarvitset paikan, jossa voit kävellä peräjälkeen neljä kerrosta portaita ylös, sekä ajanottovälineen.

Jos pystyt kävelemään neljä kerrosta portaita ylös alle minuutissa, sydämesi todennäköisesti on hyvässä kunnossa ja olet läpäissyt testin.

Jos portaiden kävely vie yli puolitoista minuuttia, sinun kannattaisi kääntyä ammattilaisen puoleen ja tarkistuttaa sydämesi kunto.

Omatoimisesti mitatun, hyvän porrastestituloksen perusteella ei pidä kuitenkaan tuudittautua siihen, että sydän on kunnossa – etenkin, jos kärsit epämääräisistä sydänoireista. Epämääräiset sydänoireet voivat nimittäin viitata esimerkiksi diagnosoimattomaan sepelvaltimotautiin. Vasta ammattilaisen tekemän rasituskokeen avulla mitataan sydämen todellista suorituskykyä ja sydämen toimintaa mahdollisesti rajoittavia tekijöitä.

Tutkijat esittelivät tutkimuksensa tuloksia eurooppalaisten kardiologien tieteellisessä konferenssissa. Tutkimusta ei ole vielä vertaisarvioitu tai julkaistu tieteellisessä julkaisussa.

Sydän rakastaa porraskävelyä

Monipuolinen liikunta auttaa kehittämään ja ylläpitämään hyvää sydänterveyttä vauvasta vaariin. Liikunta ja fyysisesti aktiivinen elämäntapa pienentävät sydän- ja verisuonitautien riskiä aikuisten lisäksi myös lapsilla ja nuorilla.

Dynaamiset liikuntalajit, kuten porraskävely, ovat hyviä sydänystävällisiä treenilajeja. Niissä lihas jännittyy ja rentoutuu vuorotellen toisin kuin staattisissa suorituksissa, joissa työ tehdään jännittyneenä samassa asennossa. Staattisissa suorituksissa sydän kuormittuu enemmän, kun verenkierto jännittyneessä osassa heikkenee.

Säännöllisen liikunnan ansiosta sydämen leposyke pienenee ja iskutilavuus suurenee. Samalla myös sydämen minuuttitilavuus liikunnan yhteydessä suurenee. Tämä tarkoittaa sitä, että harjoittelun ansiosta sydän pystyy muun muassa pumppaamaan tehokkaammin happirikasta verta elimistön käytettäväksi.

X