Terveys

Älä ole enää koskaan kipeä – näin parannat vastuskykyäsi

Pitäisikö aloittaa avantouinti tai syödä enemmän vitamiineja? Lisäävätkö inkivääri ja kurkuma vastustuskykyä? Asiantuntija kertoo, mikä oikeasti vaikuttaa vastustuskykyysi.
Teksti: Riina-Maria Metso Kuvat: Getty Images

Yksi vannoo C-vitamiinin nimeen, toinen nujertaa flunssaa inkiväärillä. Voiko vastustuskykyä parantaa täsmäruoilla, liikunnalla tai käsien jatkuvalla pesemisellä? Immunologian professori Seppo Meri vastaa.

Miten influenssalta voi suojautua parhaiten?

Paras suoja on kausi-influessarokote, jonka voi ostaa itse apteekista. Yli 65-vuotiaat, pienet lapset ja perussairautta sairastavat saavat sen maksutta. On myös hyvä välttää kontaktia sairastuneen kanssa. Jos liikkuu julkisilla liikennevälineillä ja koskettelee kahvoja ja tolppia, on hyvä pestä kädet kotiin tullessa.

Kuinka usein käsiä pitäisi pestä välttääkseen pöpöt?

Käsiä ei pitäisi pestä kovin usein. Käsissä on normaali rasvasuoja, jonka keho on valmistanut. Siinä elää hyviä bakteereja, jotka estävät pahanlaatuisten bakteerien tarttumisen. Jos kädet pesee usein puhtaaksi tästä suojasta, niihin tarttuu mikä vain. Kädet kannattaa pestä saippualla wc:ssä käynnin jälkeen ja ennen kuin alkaa laittaa ruokaa, noin 3–4 kertaa päivässä.

Lue lisää: Näillä nikseillä pysyt terveenä – 10 vinkkiä flunssan ehkäisyyn ja hoitoon

Onko käsidesi yhtä tehokas kuin käsien pesu?

Käsien pesu saippualla on tehokkainta. Molemmat ovat rajuja toimenpiteitä luonnollisen suojan kannalta. Saippua vie bakteerien lisäksi rasvan iholta, käsidesissä alkoholi kuivattaa ja sitä kautta liuottaa rasvoja pois. Jos ei ole töissä terveydenhuollossa tai ruoan kanssa tekemisissä, käsidesiä ei tarvitse.

Miksi toiset ovat koko ajan sairaina ja toiset eivät tunnu sairastavan lainkaan? Onko toisilla luontaisesti parempi vastustuskyky?

Sairauden kokemus on aina henkilökohtainen. Joillakuilla on matalampi kynnys kokea itsensä sairaiksi kuin toisilla. Myös luontaisessa vastustuskyvyssä on eroja. Siihen vaikuttavat paitsi geenit, myös se, millaisessa ympäristössä ihminen elää ja millaisia infektioita hän on sairastanut aiemmin. Moneen infektioon syntyy immuniteetti, kun sen on sairastanut kerran. Kaikkia syitä siihen, miksi ihmiset reagoivat eri tavalla infektioihin, ei tunneta.

Inkivääri on karkottanut orastavan flunssani jo useamman kerran. Onko inkiväärillä todella vastustuskykyä lisäävää vaikutusta?

Merkittävää vaikutusta ei tiedetä olevan.

Lisääkö sinkki vastustuskykyä? Entä muut hivenaineet?

Hivenaineisiin pätee sama kuin vitamiineihin. Kaikkia niitä tarvitaan: sinkkiä, rautaa, kuparia, seleeniä ja kobolttia. Tabletteina niitä ei tarvitse syödä, vaan ne saa ravinnosta. Ainoastaan rautaa kannattaa ottaa lisäravinteena, jos kärsii raudanpuutosanemiasta tai on raskaana.

Lue lisää: Probiootit – Anna hyvien pöpöjen parantaa

Lisääkö kurkuma vastustuskykyä?

Kurkuma on curryssa käytetty mausteaine, jota pidetään tulehdusta estävänä aineena ja antioksidanttina kuten seleeniä ja E-vitamiinia. Sillä ei ole vastustuskykyä lisäävää vaikutusta, periaatteessa se saattaa jopa altistaa enemmän infektioille. Keho ja tulehdussolut tarvitsevat oksidantteja mikrobien torjumiseen.

Miksi avantouimarikaverini sanoo ettei sairasta lainkaan? Lisääkö avantouinti vastustuskykyä?

Avantouinti karaisee sietämään paremmin erilaisia vastuksia mukaan lukien infektioita. Sen ei sinänsä tiedetä lisäävän vastustuskykyä, mutta se vaikuttaa hormonieritykseen lisäämällä tilapäisesti adrenaliinia ja kortisolia. Se taas aiheuttaa äkillisen stressin, jolla yleensä on suotuisa vaikutus infektioiden torjuntaan. Avantouinti on hyväksi hallitusti tehtynä. Paleltuminen sen sijaan lisää infektioriskiä.

Urheilen viisi kertaa viikossa ja silti olen jatkuvasti flunssassa. Miten liikunta vaikuttaa vastustuskykyyn?

Säännöllisellä liikunnalla on yleensä suotuisa vaikutus kuntoon ja hyvinvointiin ja sitä kautta vastustuskykyyn, mutta sillä ei yksin voi muuttaa vastustuskykyä. Kohtuuliikunta on terveellisempää kuin äärirehkiminen. Jos esimerkiksi juoksee usein maratoneja, saattaa vahingoittaa niveliään. Aina, kun kehoon tulee vaurioita, tulehdusriski lisääntyy. Sellainen liikunta, joka tuntuu hyvältä, on yleensä hyödyksi.

Miten pitäisi syödä ja juoda, jotta vastustuskyky olisi paras mahdollinen?

Syö monipuolisesti lihaa, kalaa, vihanneksia. Säännöllinen rytmi ja kohtuullisuus on tärkeää. Kehon oma nestetasapainosysteemi säätelee janoa ja juomista. Juo, kun janottaa. Neste sinänsä on hyväksi, koska se saa aikaan nestevirtausta koko kehossa. Neste muun muassa huuhtelee bakteereita virtsarakosta ja ehkäisee jossain määrin virtsatieinfektioita.

Lue lisää: 5 vinkkiä, joilla lyhennät flunssaa

Vaikuttaako tupakointi tai alkoholin käyttö vastustuskykyyn?

Tupakointi on selkein syy, joka heikentää vastustuskykyä ja altistaa infektioille. Sen lopettaminen on helpointa, mitä ihminen itse voi tehdä oman puolustuskykynsä kannalta.

Tupakointi ärsyttää hengitysteitä, lamaannuttaa hengitysteiden pintasoluja ja lisää limaa, johon bakteerit ja virukset pääsevät herkemmin iskemään. Tupakoivalla on suurempi alttius saada influenssa, keuhkoputkentulehdus ja keuhkokuume.

Alkoholi on monimutkaisempi tekijä. Riippuu alkoholin määrästä, miten se vaikuttaa elimistön tulehdusalttiuteen. Yleisesti alkoholilla on vastustuskykyä heikentävä vaikutus etenkin pitkään ja suurina annoksia käytettynä. Alkoholin laadulla ei ole merkitystä, olipa se sitten viiniä tai olutta.

Eivätkö punaviinin flavonoidit lisääkään vastustuskykyä?

Flavonoideilla voi olla pieni tulehdusta hillitsevä vaikutus. Maksimissaan kaksi viinilasillista vuorokaudessa ei vielä merkittävästi heikennä vastustuskykyä. Sitä suuremmilla annoksilla alkoholin aiheuttamat haitat vastustuskykyyn nousevat jyrkästi.

Asuntomme huoneilma on hyvin kuiva. Tuntuu, että lapset ovat jatkuvasti sairaina. Voiko alhainen ilmankosteus heikentää vastustuskykyä?

Se ei sinänsä heikennä vastustuskykyä, mutta kuiva ilma ärsyttää hengitysteitä ja voi saada ihmisen tuntemaan olonsa sairaaksi ja köhäiseksi. Jos todella sairastaa flunssaa, tuntuu ikävämmältä, kun ilma on kuiva. Ärsytystä lisäävät ilmankosteuden vaihtelut: se, kun tulee kosteasta kuivaan tilaan. Kuivaan huoneilmaan voi suositella ilmankostutinta.

Lue lisää: Milloin jatkuvasta väsymyksestä on mentävä lääkäriin? Tunnista 10 hälytysmerkkiä

Heikentääkö stressi vastustuskykyä?

Stressejä on monenlaisia. Vaikutukset riippuvat stressin laadusta ja kestosta. Lyhytaikainen stressi karaisee ja lisää elimistön sietokykyä.

Jos stressi on jatkuvaa, aaltomaista, tasaista huonoa oloa ja masentuneisuutta, vastustuskyky heikkenee. Jo muutamassa päivässä tällainen tila lisää alttiutta saada infektio, sillä stressihormoni kortisoli itsessään lamaannuttaa puolustussolujen toimintaa. Stressi vaikuttaa suolistoon sekä iholla, limakalvoilla ja limakalvojen alla oleviin puolustusjärjestelmiin. Stressihormonilla on suora vaikutus tulehdussoluihin, biologinen mekanismi on selvä.

Miten antibiootit vaikuttavat vastustuskykyyn?

Antibiootit eivät vaikuta suoraan vaan epäsuorasti. Ne muuntavat elimistön mikrobistoa ja bakteerikoostumusta. Etenkin, jos käyttää vahvoja antibiootteja pitkään, suolistoon voi tulla toimintahäiriöitä ja ongelmia, joiden kanssa immuunijärjestelmä joutuu painimaan enemmän. Potentiaalinen ongelma on antibiooteille vastustuskykyisten bakteerien seuloontuminen antibioottikuurien aikana. Tämän vuoksi antibiootteja ei pidä käyttää turhaan eikä liian pitkinä kuureina.

Mitkä luontaistuotteista parantavat oikeasti vastustuskykyä?

Eivät mitkään. Kun syö ja juo monipuolisesti, ei tarvitse luontaistuotelisiä.

Lue lisää: Nämä sairaudet hammaslääkäri voi nähdä suustasi

Vaikuttaako uni vastustuskykyyn ja jos vaikuttaa, miten?

Säännöllinen hyvä uni on yleisvoinnin ja sitä kautta myös vastustuskyvyn kannalta tärkeää. On jonkin verran tutkimustuloksia siitä, että unella on suotuisia vaikutuksia puolustuskykyyn, tosin yksilöllisiä eroja on. Liialla nukkumisella ja sängyssä röhnöttämisellä sen sijaan voi olla haitallisia vaikutuksia vastustuskykyyn.

Onko olemassa vielä jotain, millä voi lisätä vastustuskykyään?

Positiivinen elämänasenne on tärkeä. Vastustuskykyyn vaikuttaa myönteisesti, kun suhtautuu itseensä, muihin ihmisiin ja ympäristöönsä luottavaisesti, ei anna pikku asioiden häiritä, ei ota pikku flunssista stressiä, ei tarkkaile itseään liikaa, on avoin ja suuntaa intonsa ja mielenkiintonsa muuhun. Kaikki me sairastumme silloin tällöin flunssaan. Flunssastakin voi ottaa ilon irti: saa hyvän tekosyyn lueskella kirjaa. Vointia parantaa, kun keskittyy johonkin tekemiseen.

Lue lisää: 10 huikeaa seksiasentoa – Näitä jokaisen parin täytyy kokeilla!

X