Terveys

Ravinnolla voi vaikuttaa kuukautiskipuihin – totta vai tarua? Asiantuntija vastaa tähän ja 5 muuhun kuukautismyyttiin

Kuukautisten aikana tekee mieli suklaata, koska se helpottaa kuukautisoireita. Vai helpottaako? Pyysimme ravitsemusterapeutti Saara Karjalaista kertomaan, mitkä kuukautismyytit ovat totta, mitkä tarua.
15.5.2019 Teksti: Roosa Roivainen Kuvat: iStock

Verkko on täynnä vinkkejä kuukautisoireiden selättämiseen kotikonstein – mutta onko väitteillä mitään totuuspohjaa? Esitimme ravitsemusterapeutti Saara Karjalaiselle kuusi yleistä kuukautismyyttiä ja kysyimme, mitkä niistä ovat totta, mitkä tarua.

Väite 1: Kuukautisten aikana tulisi syödä rautapitoisia ruokia

Osittain totta.

– Kyllä, jos on runsaat kuukautiset ja rautavarastot vähenevät. Rautaa pitää saada kuitenkin ravinnosta jatkuvasti, koska raudanpuutteessa ei riitä, että syödään hetki rautapitoista ruokaa. Rautavarastojen kerryttämiseen menee noin kolme kuukautta, Karjalainen vastaa.

Jos syö rautapitoisia täysjyväviljoja, lihaa ja kasvisproteiineja, niin raudan saannista ei kuitenkaan tarvitse huolehtia. Raudan tarve lisääntyy myös, jos urheilee paljon.

Jos syö rautapitoisia täysjyväviljoja, lihaa ja kasvisproteiineja, niin raudan saannista ei tarvitse huolehtia.

Väite 2: Suklaan syöminen lisää mielihyvähormoneja kehossa ja helpottaa alakuloisuuden tunnetta kuukautisten aikana

Osittain totta.

– Lempisuklaasta nautiskelu saattaa helpottaa ja rauhoittaa oloa. Juuri ennen kuukautisia tekee yleensä mieli rasvaista ja hiilihydraattipitoista ruokaa, jolloin sitä tulee myös helpommin syötyä.

Väite 3: Ravinnolla voi lievittää kuukautiskipuja

Totta.

– On olemassa tutkimuksia siitä, että suositusten mukaan hyvien rasvojen ja kasvisten syöminen sekä säännölliset ruoka-ajat voivat auttaa kuukautiskipuihin. On vaikea sanoa, miten paljon ruokavalio vaikuttaa yksilöllisesti. On myös joitain tutkimuksia magnesiumin ja kalsiumin merkityksestä: niistä ei tule pulaa, jos syö monipuolisesti marjoja, hedelmiä, viljoja, vihreitä kasviksia ja maitotuotteita, Karjalainen toteaa.

Syö säännöllisesti ja terveellisesti – myös kuukautisten aikana.

Kuukautiskipuihin voi auttaa se, että syö säännöllisesti ja terveellisesti.

Väite 4: Ravinnolla voi vaikuttaa vuodon määrään

Tarua.

– Vuodon määrään vaikuttaa perimä ja yksilöllinen taipumus. Runsaista kuukautisista voi puhua lääkärin kanssa, mutta ravinnolla ei siihen pysty vaikuttamaan.

Väite 5: Kuukautisten aikaan tulisi välttää rasvaisia ja prosessoituja ruokia, koska ne turvottavat vatsaa entisestään

Totta.

– Rasvainen ja prosessoitu ruoka, kuten punainen liha, valkoiset viljat sekä sokeri, voivat turvottaa ja vaikuttaa suoliston toimintaan.

Kuukautisten aikaan ei välttämättä kannata kasata lautasta täyteen prosessoitua ruokaa.

Kuukautiskipuihin ei välttämättä kannata syödä pitkälle prosessoitua ruokaa.

Väite 6: Kahvin juominen pahentaa kuukautiskipuja

Totta.

– Osalla ihmisistä kahvi voi lisätä vatsakramppeja, koska kofeiini kiihdyttää aineenvaihduntaa. Jos olet herkkä kofeiinille, kuukautisten aikana voi olla järkevää vältellä kahvin juomista.

Millainen yhteys ruokavaliolla on kuukautisiin?

Ravitsemusterapeutti Saara Karjalaisen mukaan ravinto vaikuttaa kuukautisiin myös naisen painon kautta. Liian niukka syöminen saattaa heikentää hormonitoimintaa ja täten aiheuttaa ongelmia kuukautiskierrossa.

– Niukka syöminen vaikuttaa siihen, että estrogeenin tuotanto ei toimi oikealla tavalla, Karjalainen selventää.

Myös painonnousu saattaa vaikuttaa hormonitasapainoon. Kuukautiset voivat olla tällöin hyvin epäsäännölliset.

– Ylipainoisilla nuorilla kuukautiset alkavat yleensä nopeammin kuin muilla saman ikäisillä, joten ravinto vaikuttaa myös sitä kautta kuukautisiin.

Suosittelemme