Terveys 15.10.2017

Saatko riittävästi sinkkiä? Sinkki vaikuttaa ihoon, hiuksiin ja jopa libidoon

Jos ihminen ei saa tarpeeksi sinkkiä, hänen kehonsa ei pysty tuottamaan riittävästi uusia ja terveitä soluja. Tunnista sinkin puutoksen oireet.

Sinkki on ihmisen elimistölle välttämätön hivenaine. Sinkkiä tarvitaan solujen tuotantoon, infektioita vastaan taistelemiseen, kasvuun, kehitykseen ja jopa sukupuolivietin ylläpitoon. Lisäksi sinkki pitää ihon, hiukset, hampaat ja kynnet terveinä.

Jos ihminen kärsii sinkin puutoksesta, hänen kehonsa ei pysty tuottamaan riittävästi terveitä, uusia soluja. Seurauksena on monenlaisia oireita ja häiriöitä.

Tunnista sinkin puutoksen oireet

Riittämättömästä sinkin saannista voi seurata muun muassa seuraavia oireita:

Hiustenlähtö

Hiustenlähtö on yksi sinkin puutoksen yleisimmistä oireista. Sinkki on elintärkeää solujen uudistumisen ja proteiinin imeytymisen kannalta ja näitä molempia toimintoja tarvitaan, jotta hiukset olisivat paksut ja kiiltävät.

Valkoiset täplät kynsissä

Riittävä sinkin saanti on vahvojen ja terveiden kynsien edellytys, joten sen puutos näkyy kynsissä. Valkoiset pilkut ja juovat kynsissä voivat johtua sinkin puutoksesta. Myös kynsien hidas kasvu, hauraus ja lohkeilu voivat liittyä sinkin puutokseen.

Huonot hampaat

Valkoinen ja kiiltävä hammasrivistö edellyttää riittävää sinkin saantia. Jos elimistö ei saa tarpeeksi sinkkiä, hampaat voivat esimerkiksi lohkeilla helposti.

Heikentynyt maku- ja hajuaisti

Sinkkiä esiintyy luontaisesti syljessä ja hammaskiilteessä, ja se vaikuttaa maku- ja hajuaistin herkkyyteen. Riittämättömästä sinkin saannista voi seurata maku- ja hajuaistin heikentymistä.

Jatkuva sairastelu

Sinkki on tärkeää elimistön puolustusjärjestelmälle. Ilman riittävää määrää sinkkiä vastustuskyky kärsii ja elimistö on altis sekä bakteerien että virusten aiheuttamille infektioille. Seurauksena voi olla jatkuvaa sairastelua. Myös haavojen parantuminen voi hidastua.

Seksuaalinen haluttomuus

Sinkki vaikuttaa myös libidoon ja riittämätön sinkin saanti voi aiheuttaa seksuaalista haluttomuutta. Lisäksi miehillä sinkin puutos saattaa aiheuttaa impotenssia.

Luiden haurastuminen

Suuri osa ihmisistä tietää, että luut tarvitsevat kalsiumia ja D-vitamiinia pysyäkseen terveinä, mutta myös sinkki on elintärkeä mineraali luuston kannalta. Sinkki vaikuttaa solujen kasvuun ja kehitykseen ja sitä tarvitaan terveen luuston muodostumiseen. Sinkin puutos voi johtaa luuston haurastumiseen.

Kasvun hidastuminen lapsilla ja nuorilla

Lapsilla ja nuorilla riittämätön sinkin saanti voi johtaa kasvuhäiriöihin. Jos lapsi ei saa tarpeeksi sinkkiä, hän ei välttämättä kasva yhtä pitkäksi kuin riittävällä sinkin saannilla olisi kasvanut.

Mistä sinkin puutos johtuu?

Sinkin puutos johtuu usein siitä, ettei ihminen ole saanut sinkkiä riittävästi ravinnostaan. Joskus taustalla voi olla myös imeytymishäiriö tai sairaus kuten, tulehduksellinen suolistosairaus, anoreksia, diabetes, syöpä tai maksasairaus.

Erityisesti tietyillä ihmisryhmillä on kohonnut riski kärsiä sinkin puutteesta. Riskiryhmiä ovat esimerkiksi:

  • Kasvissyöjät ja vegaanit, koska eläinproteiini on merkittävä sinkin lähde. Lisäksi kasvisruokavaliota noudattavilla on usein elimistössään runsaasti fytaanihappoa, joka vaikeuttaa sinkin imeytymistä elimistöön. Fytaanihapon lähteitä ovat mm. täysjyvä ja linssit.
  • Raskaana olevat ja imettävät naiset, sillä raskaus ja imetys lisäävät sinkin tarvetta.
  • Alkoholistit ja alkoholia runsaasti kuluttavat, sillä alkoholi vaikeuttaa sinkin imeytymistä.

Mistä sinkkiä saa?

Sinkkiä saadaan ravinnosta muun muassa täysjyvästä, pähkinöistä ja lihasta. Aikuisten naisten tulisi saada sinkkiä 7 mg/vrk, kuitenkin raskauden aikana 9 mg/vrk ja imettäessä 11 mg/vrk. Miehille sinkin saantisuositus on  9 mg/vrk.

Hyviä sinkin lähteitä ovat:

Vehnänalkio (17,8 mg/100g)

Ruislese (8,0 mg/100g)

Osterit (8,3 mg/100g)

Quorn (8,0 mg/100g)

Kurpitsansiemenet (7,5 mg/100g)

Naudanfilee (7,1 mg/100g)

Poronpaisti (6,8 mg/100g)

Maksa (5,7 mg/100g)

Cashew-pähkinä (5,6 mg/100g)

Soijarouhe (5,1 mg/100g)

Kauralese (5,0 mg/100g)

Savustettu muikku (5,0 mg/100g)

Pekaanipähkinä (4,5 mg/100g)

Emmentaljuusto (4,1 mg/100g)

Lähde: Fineli

Lähteet: DailyMail, Healthline, Prevention, Ravintolisäwiki

Kommentit (0)

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Lue seuraavaksi